Säljare uppgett fel årsmodell vid köp

revolve

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2011
Hoj
ER-6n 2006
Köpte en hoj på distans av en hojfirma. Allt är frid och fröjd, hojen ska vara i kanonskick av årsmodellen 2011 enligt annons och säljare. Hojen levereras och är i väldigt fint skick men när jag kollar in köpekontraktet och övrig dokumentation visar det sig att hojen är av årsmodell 2010.

Vad hade ni gjort? Är det något att dra stora växlar över? I min mening så köpte jag en 2011 till ett visst pris, hade det varit en 2010 så hade priset antaligen varit lite lägre. Kan/bör jag begära någon form av kompensation eller ska jag bara strunta i det?

Då du i din tur får ett lägre begagnatpris dagen du säljer den, så är det självklart att det ska tas upp om du frågar mig

Det är de som är frågan.
På köpekontraktet står det årsmodell:2010
På importpappret står det: Year of manufacture:2010; Date of firstregistration: 2010-11-16
Transportstyrelsen står det fordonsår: 2010

För mig känns det ju rätt uppenbart att det är en 2010, men kan ju ha fel. Därför jag ville ha en second opinion innan jag börjar bröla med säljaren.

Du blandar inte ihop tillverkningsdatum och årsmodell?

Ditt ansvar som köpare att läsa köpekontrakt noga!

Och även undersöka det du köper noga! Har hojen 2011 års färg kombo? En del hojar börjar hojtillverkare tillverka lite tidgare för att vara ute i god tid till köparen.

Exempel bmw s1000rr 2011 års färg tillverkas november 2010 men kommer till butiken som en 2011. Förstår du vad jag menar?

Edit. Tycker inte du har något att klaga om och min åsikt är att du inte har något att hämta hos säljaren heller.

Men du har ju rätt att ångra ditt köp.

Last edited:
Ett mycket enkelt sätt att kolla årsmodell är - Ramnumret ! Kolla med märkesagenturen ! Finns oxå goda möjligheter att kolla om den är stulen med Ram-numret ! :tummenupp

Någon "Muhammed" hade en 85 cc cross till salu på blocket förra veckan , min son mailade honom - Skicka Ram-numret så kanske jag köper crossen ! Anonnsen försvann försvann på 2 röda ! :hihi

Det är de som är frågan.
På importpappret står det: Year of manufacture:2010; Date of firstregistration: 2010-11-16

För mig känns det ju rätt uppenbart att det är en 2010, men kan ju ha fel. Därför jag ville ha en second opinion innan jag börjar bröla med säljaren.

Det är en årsmodell 2010 om det står så där. Många brukar som sagt ha årsmodell 2011 men tillverkad på sen höst 2010, men då ska de stå i papprena. Säljaren har uppgett fel, häv köpet om han inte gå med på någon slags kompensation för sitt fel, om man nu orkar driva saken. Du nog sätta dit honom för att ha uppgett fel och även tagit pengar för det också, ifall du har annonsen kvar eller liknande ?

Så här står det om min

Fordonsår: 2011

Typgodkännandedatum: 2010-06-16

Har kollat rätt mycket regnummer genom åren, och efter ovanstående datum så brukar den tillverkas 2-4 månader efter detta.

Efter lite googlande utan resultat för min modell så kom jag på den smarta idén att kolla i ägarmanualen och där kunde jag hitta hur chassinumret skulle utläsas. Tydligen så är det en 2011, så ingen ko på isen med andra ord. Dock så är det ju jävligt förvirrande när alla andra datum säger 2010... Nåväl skönt att det inte var fel och skönt att man inte ringde och var arg helt i onödan.
Tack för grymt snabb hjälp alla!

Va inne och kika lite snabbt på konsumentverket. Ifall du stod för transporten och tänkte häva köpet så kan du säkert använda dig av:

Ersättning för kostnader

....du kan i vissa fall få ersättning för kostnader som du har haft på grund av den vilseledande annonsen, till exempel för en onödig resa till affären.

Som jag skrev så står det 2010 när man slår in på transportstyrelsens sida, dock visade det sig att det är en 2011 när jag kollade upp ramnumret.

Det är de som är frågan.

Om kontraktet säger 2010, importpappret säger att den är tillverkad 2010 och förstagångsregistrerad 2010 och Transportstyrelsen dessutom säger att det är en 2010 - hur kan då ramnumret säga nåt annat?
Och hur ska du nånsin kunna lura nån annan om det när du sedermera vill sälja den vidare?

Om kontraktet säger 2010, importpappret säger att den är tillverkad 2010 och förstagångsregistrerad 2010 och Transportstyrelsen dessutom säger att det är en 2010 - hur kan då ramnumret säga nåt annat?
Och hur ska du nånsin kunna lura nån annan om det när du sedermera vill sälja den vidare?

Ramnumret=vehicle identification nr (VIN): standardiserad numera, tionde "digit" berättar fordonets "model year" dvs just årsmodellen. Vilket behöver ha inget att göra med tillverknings- & första registeringsdatum.
'1' står för 2001, osv, sen 'A' för 2010, 'B' 2011,...

Man måste skilja på årsmodell och modellår.
Vi har bilar där jag jobbar som är av årsmodell 2011 enligt transportstyrelsen och alla papper men annonseras som modellår 2013 tex.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna