Sälja på distans

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hur fixar man betalningen på bästa sätt utan risk att bli blåst när man säljer något på distans? (skickar varan till köparen)
Blocket har en tjänst där de tar hand om själva köpet, säljaren får sina pengar och köparen får varan, men fan ska jag sälja min hoj för 16500 så ska dom ha 500 riksdaler för att förmedla köpet! :mad:
Hojen kommer skickas via ett fraktbolag så postförskott går ju inte, och jag tror inte köparen vill sätta in pengarna på mitt konto innan hon fått varan (skulle aldrig jag gå med på iaf!).

Det är alltid problematiskt; vissa skickar inte vara utan pengar och andra skickar inte pengar utan vara.

Av ren nyfikenhet: ska du skicka hojen med postpaket eller vad? :va

Sckicka med DFDS eller DHL, dom har en tjänst som heter "Efterkrav". Detta betyder att säljaren betalar vid leverans, vet ej vad det kostar i avgift dock.

Nr:18 skrev:
Sckicka med DFDS eller DHL, dom har en tjänst som heter "Efterkrav". Detta betyder att säljaren betalar vid leverans, vet ej vad det kostar i avgift dock.
Köparen jobbar på ett truckerbolag så hon ville att jag skulle köra den till en av deras terminaler så slapp hon betala frakt.

Jabben skrev:
Köparen jobbar på ett truckerbolag så hon ville att jag skulle köra den till en av deras terminaler så slapp hon betala frakt.

då kan hon väl använda sig av en kolega för att sköta betalningen oxå!!!!! då kan du få dollars när du lämnar cykeln :tummenupp

Skicka hojjen och behåll nyckeln - när du fått stålarna så skickar du nyckeln med posten...
Då har du ju inte "lånat" ut hojjen ifall du inte får betalt utan kan anmäla den som stulen :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka