Sälja min mc - Hur går jag tillväga?

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Jag ska sälja min hoj och en person ska komma och kolla på den imorgon.

Jag har skrivit ut ett köpekontrakt som vi båda ska ha varsitt exemplar av antar jag?
Vad är det mer jag ska tänka på ? Jag säger upp försäkringen samma dag antar jag?


Något mer viktigt?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Det är viktigt att införskaffa en mer effektstark maskin innan du säljer. Enda ja kan komma på.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Stämmer du kan säga upp försäkringen när du sålt den.
Om jag inte helt missminner mig sägs den upp automatiskt när registrering om ägarbyte kommer in.

Den nya ägaren kan antingen teckna försäkring direkt när han/hon köpt den, eller dagen innan (enligt min erfarenhet kommer det bara kosta om han/hon blir skriven på MCn även om försäkringen tecknades 2 dagar tidigare (då angav den nya ägaren dagen då köpet förväntas ske).

Någon kan bekräfta uppfiterna om man vill.
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Behöver jag ägarbeviset till något? Vet inte vart jag har det nu... man kan visst beställa men det lär väl ta någon dag.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Försäkringen sägs upp automatiskt när ägarbytet gått igenom så det behöver du inte tänka på.

Tänk på att det är du som ska göra ägarbytet, inte köparen!

Se till att köparen alternativt någon köparen har med sig ska stå som den nya ägaren, se upp om ägarbytet har någon krånglig historia så som någon nära släkting långt borta ska bli den nya ägaren eller att du ska stå som ägare ett tag framöver bara för den ska säljas vidare eller så.

Se till att du plockat ihop allting som följer med vid köpet, det är inget vidare att behöva gå runt och leta efter allt som saknas vid affären. Var noga med extra nycklarna!

Bestäm redan innan hur mycket du kan gå ner i pris, har ni redan bestämt ett pris, håll hårt om det priset!

Lycka till.
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Okej...

Så då det som behövs är:
* Köpekontrakt - där vi fyller i alla uppgifter som pris osv.
* Ägarbyte som kan göras via webben där min försäkring automatiskt sägs upp, och nya köparen får göra en trafikförsäkring.

Är det allt?
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Okej...

Så då det som behövs är:
* Köpekontrakt - där vi fyller i alla uppgifter som pris osv.
* Ägarbyte som kan göras via webben där min försäkring automatiskt sägs upp, och nya köparen får göra en trafikförsäkring.

Är det allt?

Ja, men för att göra ägarbytet behöver du behörighetskoden från registreringsbeviset.
Det kommer man tyvärr inte undan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Behöver jag ägarbeviset till något? Vet inte vart jag har det nu... man kan visst beställa men det lär väl ta någon dag.

Ja, men för att göra ägarbytet behöver du behörighetskoden från registreringsbeviset.
Det kommer man tyvärr inte undan.

Observera detta. Om du inte vet var du har registreringsbeviset kan det vara läge att försöka hitta det.



Personligen kan jag tycka att det borde räcka att man lagt till ett fordon under "Mina Fordon" för att man skulle kunna göra ägarbyte med hjälp av t.ex. Bank-ID, men vi kanske inte riktigt är där ännu? Känns som att man tappar en del av bekvämligheten om man ändå ska behöva koden från regbeviset.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Observera detta. Om du inte vet var du har registreringsbeviset kan det vara läge att försöka hitta det.



Personligen kan jag tycka att det borde räcka att man lagt till ett fordon under "Mina Fordon" för att man skulle kunna göra ägarbyte med hjälp av t.ex. Bank-ID, men vi kanske inte riktigt är där ännu? Känns som att man tappar en del av bekvämligheten om man ändå ska behöva koden från regbeviset.

regbeviset är en säkerhetsdetalj för att någon som snor din mobil inte ska kunna byta fordonsägare och liknande scenarion.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Observera detta. Om du inte vet var du har registreringsbeviset kan det vara läge att försöka hitta det.



Personligen kan jag tycka att det borde räcka att man lagt till ett fordon under "Mina Fordon" för att man skulle kunna göra ägarbyte med hjälp av t.ex. Bank-ID, men vi kanske inte riktigt är där ännu? Känns som att man tappar en del av bekvämligheten om man ändå ska behöva koden från regbeviset.

Ja det har ju blivit svårare att jobba som målvakt för ett antal fordon !
For djavligt ! :huvet
Eller hur ! :va

Om det är något land där datasäkerheten är låg så är det Sverige.
Familjer har ju kommit hem efter långsemester, upptäckt låsen utbytta i villan, och en ny ägare med lagfart till fastigheten.
INGA FEL BEGÅNGNA av MYNDIGHETERNA
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
regbeviset är en säkerhetsdetalj för att någon som snor din mobil inte ska kunna byta fordonsägare och liknande scenarion.

Därav tanken med att man skulle kunna göra det med hjälp av Bank-ID.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja det har ju blivit svårare att jobba som målvakt för ett antal fordon !
For djavligt ! :huvet
Eller hur ! :va

Om det är något land där datasäkerheten är låg så är det Sverige.
Familjer har ju kommit hem efter långsemester, upptäckt låsen utbytta i villan, och en ny ägare med lagfart till fastigheten.
INGA FEL BEGÅNGNA av MYNDIGHETERNA

Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om. Skulle det bli lättare att agera målvakt om man ersatte ett säkerhetssystem med ett annat? I mitt hypotetiska exempel dessutom ett system som duger gott åt såväl banker som myndigheter.

Att du vill blanda in fall av ID-kapning känner jag inte är helt relevant heller. Fast det är klart att det var bättre förr när man fick gå till banken eller posten och visa legitimation för att sköta alla sina ärenden. :rolleyes:
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Okej...

Så då det som behövs är:
* Köpekontrakt - där vi fyller i alla uppgifter som pris osv.
* Ägarbyte som kan göras via webben där min försäkring automatiskt sägs upp, och nya köparen får göra en trafikförsäkring.

Är det allt?
Kan vara en bra idé att ringa ditt försäkringsbolag och meddela att du ska sälja hojen och att provkörning kan ske så att de har det noterat om något skulle hända. (typ köparen kraschar hojen och du står som enda brukaren i villkoren)

Och tänk på att stölddelen på din försäkring troligen inte gäller vid provkörning. Detta då du självmant lämnat ifrån dig nycklarna och hojen. Så kommer inte köparen tillbaka med hojen kan du få problem.

Vissa brukar hävda att det ska lämnas över bilnycklar från köparen och annat som "pant", men det är lite falsk säkerhet då det ändå inte är något du kan behålla som ersättning. Och vill en eventuell polare till köparen ta bilen och åka samtidigt är det inte något man kan stoppa (lagligt dvs).

Nu brukar de flesta vara seriösa, men värt att känna av köparen lite och verkar det misstänkt på något sätt så kanske en provkörning inte är det bästa. Vill bara nämna det så du är medveten om problemet och inte låter pundar-Jerry som promenerade dit ta hojen på en sväng. Men känns köparen bra så brukar det inte vara något problem.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
skit i köpavtalet och koncentrera dig på att leta efter regbeviset. har du inte det kan du inte göra ägarbyte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ett provkörningskontrakt kan kanske vara bra också, så att köparen binder sig att köpa hojen om den förstörs under provkörning pga tex vurpa.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är en extra säkerhetsfaktor, och de har den för att de anser sig behöva den. BankID lägger inte till samma nivå av säkerhet.

Mjo, det är såklart alltid bäst med både hängslen och livrem. Det var bara en spontan tanke som dök upp.
Vissa av oss är kanske lite dåliga på att hålla ordning på papper och jag har, precis som TS, förlagt ett eller två regbevis genom åren och har fått beställa nya inför försäljning.

Men du jobbar väl med att skriva kod? Då är det bara att du sätter fart och fixar till Bank-ID så det blir bättre. Se så, snabba på nu, rasten är slut. :7peta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan vara en bra idé att ringa ditt försäkringsbolag och meddela att du ska sälja hojen och att provkörning kan ske så att de har det noterat om något skulle hända. (typ köparen kraschar hojen och du står som enda brukaren i villkoren)

Och tänk på att stölddelen på din försäkring troligen inte gäller vid provkörning. Detta då du självmant lämnat ifrån dig nycklarna och hojen. Så kommer inte köparen tillbaka med hojen kan du få problem.
Jag hade nyligen den här diskussionen med Svedea, enligt avtalet får bara ägaren och make/maka/sambo köra hojen, men i samband med försäljning kan man ringa och säga att "på torsdag kommer en potentiell köpare och ska provköra", så noterar dom det i sina papper, och då gäller full försäkring även för denne. Man hade "ett antal" såna tillfällen på sig.

Sen fick jag tipset att ha lite bensin i tanken, ur stöldperspektiv :va Jag svarade vänligt att den stulna bensinen gör varken till eller från, det räcker ju med 1l, då kan dom köra 1,5-2 mil, och det kan ju stå ett väntande släp 2km bort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mjo, det är såklart alltid bäst med både hängslen och livrem. Det var bara en spontan tanke som dök upp.
Vissa av oss är kanske lite dåliga på att hålla ordning på papper och jag har, precis som TS, förlagt ett eller två regbevis genom åren och har fått beställa nya inför försäljning.

Men du jobbar väl med att skriva kod? Då är det bara att du sätter fart och fixar till Bank-ID så det blir bättre. Se så, snabba på nu, rasten är slut. :7peta

Haha, jag har faktiskt jobbat med 2FA-produkter som med lite god lust kan sägas vara bättre än BankID. BankID har dock en eller två designmässiga val utifrån huvudsyftet att tjäna som identifiering för banker.
Det är lite knepigt att de kombinerat båda faktorerna till samma signal men peh. :hihi

BankID har ju fördelen att ägas av sveriges banker, så de har en garanterad plattform för identifiering och kan helt sonika leva på den, samt att bankidentifiering sänker de en image av säkert.

Vidare så tror jag faktiskt att BankID har lite förbättringar i pipelinen om jag minns rätt.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top