Sälja mc eller bil till nån utan leg. Obra?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Har fått bud på rejsbussen av någon som representerade en annan som inte kunde nån svenska.
Budet är OK men i samband med det berättade han att killen som skulle köpa bilen inte hade nåt körkort och inget leg. Däremot hade han 4 tillfälliga sista siffror dpå han hade tilfälligt uppehållstillstånd.

Hur seriöst låter detta? vågar man sälja eller?

Vad händer om VV inte kan skriva över bilen på någon dvs om ägarbytespappren är fel ifyllda?

Känns som en affär jag ska hoppa över eller har någon nån annan åsikt?

Hoppa. Visst kan du sälja och få kontanter, men det kan ju bli så att ägarbytet inte går igenom och du får massa jobbiga p-böter att betala t ex.

Visst går det att stöldanmäla skiten då, men av de historier jag hört verkar den proceduren vara mer än lovligt omständig.

Johan skrev:
2495711 Har fått bud på rejsbussen av någon som representerade en annan som inte kunde nån svenska.
Budet är OK men i samband med det berättade han att killen som skulle köpa bilen inte hade nåt körkort och inget leg. Däremot hade han 4 tillfälliga sista siffror dpå han hade tilfälligt uppehållstillstånd.

Hur seriöst låter detta? vågar man sälja eller?

Vad händer om VV inte kan skriva över bilen på någon dvs om ägarbytespappren är fel ifyllda?

Känns som en affär jag ska hoppa över eller har någon nån annan åsikt?

Sätt dig i fåtöljen och invänta nästa spekulant... Detta kan få ena riktiga följder, som inte ens "Uppdrag granskning" fixar med lite media-tryck.... Hoppa och ha is i magen...

"Kör som du brukar..." :squid

Tjena;

Sälj bilen till killen som ringde och inte till den andra som inte kan intyga sin identitet, sen kan de komma överens med varandra och sköta ägarbytet mellan sig själva.
Eller som andra har påpekat redan, invänta nästa spekulant...

mvh

Tack alla. SH.com är fantastiskt. Alltid snabba sköna svar.
Tror jag går på Dioxins linje om det ska bli affär. Den som visar leg får ägarpapprena sen får dom göra upp sins emellan.

Eller så säljer du bilen och ni åker gemensamt till ett VV kontor där man kan skriva över bilen, så ser ni det funkar direkt.

Johan skrev:
2496304 Tack alla. SH.com är fantastiskt. Alltid snabba sköna svar.
Tror jag går på Dioxins linje om det ska bli affär. Den som visar leg får ägarpapprena sen får dom göra upp sins emellan.

lämna aldrig iväg ägarbytet, köparen får skriva under när du är med sen skickar du in det till vv. lämnar du det till den som köper då kan det bli problem!

kommer ihåg när en granne länmade ägarbytet till dom som köpte hans bil
efter några dagar kom snuten hem till han och frågade varför det fanns knark i hans bil!:D

bapuba skrev:
2496325 lämna aldrig iväg ägarbytet, köparen får skriva under när du är med sen skickar du in det till vv. lämnar du det till den som köper då kan det bli problem!

kommer ihåg när en granne länmade ägarbytet till dom som köpte hans bil
efter några dagar kom snuten hem till han och frågade varför det fanns knark i hans bil!:D
Nej fan det vet jag, säljaren postar ägarbytet. Skrev lite otydligt bara. Menade att bilen skrivs till den som visar ett leg.

Åka till VV-kontoret? Det blir Örebro va:va Känns långsökt ;)

Johan skrev:
2496341Åka till VV-kontoret? Det blir Örebro va:va Känns långsökt ;)

Har dom inga regionala kontor i STHLM? :va
Kanske är så liten stad så det inte lönar sig :hihi

Seriöst:
Besöksadress:
Sundbybergsvägen 1
171 73 Solna

Johan skrev:
2496341 Nej fan det vet jag, säljaren postar ägarbytet. Skrev lite otydligt bara. Menade att bilen skrivs till den som visar ett leg.

Åka till VV-kontoret? Det blir Örebro va:va Känns långsökt ;)
Det finns ett litet kontor här i byn så du bör nog ha ett hos dig också.

ChristianSTHLM skrev:
2495762 Hoppa. Visst kan du sälja och få kontanter, men det kan ju bli så att ägarbytet inte går igenom och du får massa jobbiga p-böter att betala t ex.

Visst går det att stöldanmäla skiten då, men av de historier jag hört verkar den proceduren vara mer än lovligt omständig.

kan bli svårt att anmäla "skiten" då säljaren lämnade över nycklarna frivilligt och då är det svårt att få det klassat som stöld.

gaylord skrev:
2496360 kan bli svårt att anmäla "skiten" då säljaren lämnade över nycklarna frivilligt och då är det svårt att få det klassat som stöld.

Ja, det kan bli lite problem.

Jag sålde en hoj till en person som inte var myndig (e-reggad cross), pappren kom tillbaka och vi fick göra om det med hennes pappa som godkännare av köpet. Jag tyckte allt drog ut för mycket på tiden och påtalade att det fortfarande var min hoj enligt VV och att jag därmed kunde avregistrera den om inte ägarbytet verkställdes snarast, gissa om det blev fart då.:D

Vid tveksamma affärer är det nog bra att som grundregel tänka "verkar det skumt är det också skumt" och sedan fundera över värsta tänkbara scenario.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra