Sälja/köpa hoj.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har nu under en längre tid letat ett objekt som jag kan bygga om, då jag är av den skolan att är det original så ska man försöka behålla det, är det krachat/trasigt, gör vad du vill.. Men i min jakt på objekt har jag läst en del annonser och blir konfunderad hur folk tänker, eller bristen där utav.
Mycket ofta skriver annonsören "hojen är i PERFEKT skick, det enda som är trasigt är..." eller "Går som en dröm, men motorn tar mycket olja och knackar, annars perfekt" och favoriten "helt original, har fixat speglar, blinkers, PC, öppet filter, moddat luftburk och bakdel osv.osv."

News flash!!! är den trasig någonstans är den inte i perfekt skick, har du modifierat så är den inte original!!!!

Återigen så vill jag påminna folk om att en 96-04 är inte en "hyfsat ny hoj" , en 96:a får gå på krogen och supa sig full och rösta i riksdagsvalet.

Lite tips till dig som ska sälja din hoj, är det en trasig hoj, om det så är motorhaveri, krash eller bara tidens tand som försakat den, tiden för dig att sälja är sensommar/höst, då vill dom som bygger/lagar köpa, och nej, du kommer inte få fullt marknadsvärde för hojen.

Om du har en hoj som är i bra bruksskick så lägger du ut annons på våren.

Om du har en hoj som är i perfekt skick och är en raritet så kan du sälja när du vill, och med raritet menar jag hojar som har tillverkats i mindre serier än 1500 eller veteraner.

Din hoj är inte UNIK bara för det sitter crosstyre på den och att den är mattsvart, 90% av fighters ser ut så..

Prissättning,Mycket viktigt!
Om du har en trasig hoj på något sätt och du inte vet vad du ska betalt för den, då förslå jag att du gör som följer, ta papper och penna, skriv upp allt som är trasigt, gå till http://www.ronayers.com/ leta på din hoj och börja letar delar, skriv upp pris och räkna ut vad det blir i Svenska kronor, lägg till lite för arbete, när du har en summa (ex. 25000:-) ta då marknadsvärdet på din hoj (Ex. 42000:-) dra av kostnaden för reparationen så får du fram ett vettigt pris på hojen (Ex.17000:-)
Om repkostnaden överstiger hojen marknadsvärde eller är i närheten så är normen att man betalat 10% av marknadsvärdet, ja så "illa" är det!

Har du en hel hoj men vet inte riktigt vad du ska ta för den, ta kontakt med en AUKTORISERAD försäljare för ditt märke och kolla vad dom tar för en likadan hoj, dra av 10-15k så har du privatsäljpris eller fråga vad du får i inbyte och lägg på ett par tusen..
Detta funkar bra till hojen blir ca 12-15 år gammal eller äldre, då blir det vilda western, du kan hitta priser på 2 exakt lika hojar i samma skick, färg och utrustning, en kostar 9000:- och den andra 34000:-
Återigen så finns det en måttskock och det är inte Blocket... någonstans mellan 10-20000:- bör en hoj som är ca 15 år gammal ligga om den är hel, är den jätte fin och inte har några mil så blir det så klart mer pengar, men det kommer att bli svårt att sälja en -01 för pengar du får en -05 för.
Om din hoj är av äldre årgång och den är fullsmetad med massa tillbehör, typ PC, slipon/helsystem & fan å hans moster, räkna inte med att du få ett mycket högre pris för den, den blir mer lättsåld för typ samma pengar.

Sällsynta hojar är lite svårare, speciellt i detta land. jag rekommenderar er att sälja på E-bay, du får kanske skicka grejerna till utlandet men där får du vad grejerna är värda och så länge du använder en transportör som har försäkringar och är världsomspännande så är det oftast inte något problem, Så använd inte Lasses logistik & porr..

Sen har jag en fundering, om jag har en hoj och vill byta mot en bil och skriver det i annonsen, varför ska jag få mer betalt för min hoj då?? det är väldigt ofta man ser "pris 25000:- bytespris 35000:-" Jag kan förstå om det är något som jag inte vill ha i byte som dom kommer med, typ markvibrator eller tysk porrsamling som jag måste kränga vidare själv. Men har köparen en bil som jag vill ha som är värd 25000:- som jag vill ha.. varför?
Även om bilen är mer/mindre värd så ska man väl diskutera mellanskillnad och inget annat, och varför skriva det över huvud taget?

Och till sist, Ja, det kommer alltid att prutas, det är ju grejen med att köpa grejer på typ blocket. Om du inte kan köpslå så anlita någon som kan och försöker du kompensera med ett skyhögt pris så kommer dom bara pruta mer.
Skambud kan man driva med, om du har en hoj som marknadsvärdet ligger på 20-25k, du lägger ut den för 24k och någon dåre bjuder 5k, svara då "nja, om du tar den på en gång så får du den för 27k" ;) om han/hon då höjer så höjer du med lika mycket.
Men kom ihåg att det är ju så nu att det är en köpares marknad idag, finns enormt mycket att köpa, speciellt i Europa.
Själv har jag tröttnat på alla konstiga och galna priser i detta land så jag har fått tag på en handlare i Belgien där jag ska hämta 2 hojar, en GSXR 1000 -02 och en SV1000n -05, Gixxern är krashad, bakram och kåpor är trasigt, bula i tank och resten har klarat sig, Sv:n är hel, med slipons, singelcut och PC5, dom vill ha 2500€ för båda =)

Så, nu har jag bitchat av mig... nu drar jag till syrran på fest!! :cpparty:Rockbanan

Last edited:
Jag vill inte vara den som är den men du låter lite bitter :tungan

Kan dock känna igen mig lite och man blir nog lite bitter nu medan man letar nästa. Saker som stör mig är t.ex. när folk skriver "perfekt skick förutom den här pyttelilla saken som kostar fem spänn och tar en minut att fixa" ja men om det är så enkelt kanske du ska fixa det för annars kommer jag förutsätta att det är mycket drygare än du säger.
Sen irriterar jag mig även på folk som skriver "rätt pris" nånstans i annonsen men ligger högre än flera andra.

Bitter är man väl lite alltid =)
Nej, jag vill bara göra folk medveten om att det finns sätt att räkna ut ett pris, för alla som köper tycker det är för dyrt och alla som säljer är övertygade om att just deras hoj ÄR det guld i.. =) så om man bara vet hur man ska sätta priser så blir det skitenkelt att sälja och att om man inte sköter om/kör sönder saker så får man inte betalt för det.

Jag håller helt med dig. Blocket är det sämsta stället att som köpare hitta vettiga objekt till vettiga pengar. Samma sak gäller bilar. Såg här pm dagen en bmw 523 från 97. 30 tusen mil på mätaren och den såg allmänt dålig ut. Säljaren ville ha 27 tusen kr. Det är ungefär 20 tusen mer än den egentligen är värd...

Billigast på Blocket och någon/några tusen under det så börjar köpare höra av sig.

Skit i att svara första veckan då det ändå bara är daytraders som hör av sig.

Tycker det funkar att sälja på Blocket. Men var realist och lacka inte ur på dem som prutar hårt. Bara att svara att det är ointressant. Om det är det.

Får jag en märklig magkänsla, typ köpare i foppatofflor och utan körkort säljer jag till nån annan.

Bra skrivet Vegas!

Lägger du in orden cafe, tracker, bobber, brat och/eller fighter så är det bara att sätta ut ett pris som ligger 15 000 kr högre. Inte verkar de förstå vad de olika stilarna innebär, ofta skitfula "byggen". Ibland vänder de på styret så är det en caferäser. Tjena.
Nu säger priset i annonserna inget om vad de får ut. Men man ser ju folk som köpt andras "byggen" som också försöker sälja till överpris. Haha!
Håller med ts om det mesta.
Jag tror att folk chansar och sätter ut ett högt pris. Går det så går det.
Däremot så ser jag dagligen hojar till bra priser.
Ett intressant objekt dök upp igår. Inget pris. Jag mailade och frågade om vad han hade tänkt sig. Fick svaret kom med ett bud. Det sket jag i så länge. Väntar några veckor. Kan dyka upp andra.

Fyller på med:

"...och sen är gaffelbenet lite böjt, men lätt fixat av den händige för ett par hundra"
Men fixa det då för ett par hundra, om det är så billigt!

"Skitig på bilderna, men..."
Men tvätta den då innan du tar kort!

"Inte min på bilden, men..."
Mao är den ett vrak som får kameran att vilja kräkas!

"Sadeln saknas på bilden, men..."
Mao är den full med sprickor där stoppningen kämpar för att bli kvar.

"Lånad mail, endast telefonkontakt."
På allvar? Idag?

Osv...

"Lånad mail, endast telefonkontakt."
På allvar? Idag?

Osv...

om man som jag jobbar samtliga av veckans 120 första timmar så är det rätt iriterande och sitta och svara på alla mail där folk frågar saker som redan står i annonsen.

Så ja allvarligt inga mail för seriösa ringer.
Av dom hundratals annonser jag lagt ut genom åren så är det inget mail som lett till affär.

Den här normen om prisnivån du skriver om, jag får inte ihop den med synpunkterna du har i övrigt. Om normen gällde hade du inte behövt skriva inlägget... eller? :gnissla

Av dom hundratals annonser jag lagt ut genom åren så är det inget mail som lett till affär.
Jag är seriös. Jag brukar oftast börja med ett mail och fråga om objektet finns kvar, fråga efter adressen och fråga om det passar att komma kl 18 samma dag. Jag lämnar telefonnummer i mailet ifall säljaren vill nå mig under dagen. Jag har aldrig haft några problem med det och har alltid dykt på på avtalad tid. Kan inte minnas att jag backat ur någon affär utan vi kommer överens.
Seriösa ringer, det håller jag inte med om. Står det så i annonsen eller om det annat i annonser som stör mig så skiter jag i det.

om man som jag jobbar samtliga av veckans 120 första timmar så är det rätt iriterande och sitta och svara på alla mail där folk frågar saker som redan står i annonsen.

Jo men "lånad mail"?

Jag är seriös. Jag brukar oftast börja med ett mail och fråga om objektet finns kvar, fråga efter adressen och fråga om det passar att komma kl 18 samma dag. Jag lämnar telefonnummer i mailet ifall säljaren vill nå mig under dagen. Jag har aldrig haft några problem med det och har alltid dykt på på avtalad tid. Kan inte minnas att jag backat ur någon affär utan vi kommer överens.
Seriösa ringer, det håller jag inte med om. Står det så i annonsen eller om det annat i annonser som stör mig så skiter jag i det.

Jag skriver iof inte att man inte ska maila. Men jag har på senare tid aldrig behövt svara på mail eftersom samtliga jag fått har inehållit ett skambud eller ett bytesförslag mot något obskyrt skrot utan värde.

Stör mig oxå på sånt, kolla denne 929. Undra vad som gör den unik.
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_cbr_929rr_60927665.htm?ca=11&w=3

Den är ju unik i det avseendet att den är omlackad i en färg och att någon smetat på klibbor från ebay på den.
Hade nog hellre tagit den i originallack med normalt slitage.

I övrigt tycker jag att det är bra att folk mailar på annonser. Vid mina senaste 3-4 hojaffärer har 99% av konversationen skötts via mail.

Knasigt!
Jag har bytt hoj ett antal ggr de senaste 10 åren och ALLA mina köp har börjat med mail.

Främst för att jag sällan är intresserad av endast en enda hoj utan riktar in mig på några olika modeller och objekt.
Sen så vill jag ha så mycket fakta om fordonen som möjligt och oftast så fattas det en massa saker i annonsen som till exempel miltal, antal ägare, ålder och skick på däck, servicebok/historik osv osv osv..
Och när jag har fått mina svar och tycker att objektet känns rätt i skick och pris så slår jag ägaren en signal och stämmer träff.

Saker som per automatik får mig att rata annonser är otrevlig ton, fantasipriser, annonsörer som i allmänhet sätter upp regler för hur en affär går till i deras lilla värld, typ "svarar ej på mail" "provkörning efter betalning" osv osv..

Jag har precis sålt min hoj och letar febrilt efter ny hoj nu!
Jag har mailat på kanske 10 hojar och fått svar från 6 eller 7, och dom som inte orkar bemöda sig att svara på mina frågor är jag heller inte särskilt intresserade av att köpa av.

Men i morgon tänkte jag ge mig iväg från Stockholm till Linköping för att kika på en hoj, och detta efter mailkontakt.

Jag tycker själv bättre om när folk svarar via mail så att jag slipper snacka i telefon.

Hur som haver så tycker jag att grunden som säljare är att vara trevlig och saklig.

Den här normen om prisnivån du skriver om, jag får inte ihop den med synpunkterna du har i övrigt. Om normen gällde hade du inte behövt skriva inlägget... eller? :gnissla

På en krashad hoj där repkostanden överstiger värdet på motorcykeln är det allmänt påtaget att priset är 10% av marknadsvärdet, så har du en hoj som är värd 50k, du skrotar och kostnaden för att laga den är 60k, om du då inte har försäkring som täcker skadan och du måste själv står för kostnaden så kanske ägaren väljer att sälja hoj, då är normen att man betalar 10% dvs. 5k.. missa att skriva att det är +moms..

På en krashad hoj där repkostanden överstiger värdet på motorcykeln är det allmänt påtaget att priset är 10% av marknadsvärdet, så har du en hoj som är värd 50k, du skrotar och kostnaden för att laga den är 60k, om du då inte har försäkring som täcker skadan och du måste själv står för kostnaden så kanske ägaren väljer att sälja hoj, då är normen att man betalar 10% dvs. 5k.. missa att skriva att det är +moms..
Förvisso men det du pratar om är ju egentligen värdet på inlösta hojar som bolagen säljer till skrotarna. Dvs hojar som dessutom saknar ramnummer och papper.
F

Man kan ju även räkna såhär. krashad hoj med intakt motor och sving och hjul borde ju betinga iaf kring 20k om man säljer den i delar.

10% borde ju gälla när man hamnar att lägga mer än marknadsvärde för att få den vägduglig, och den säljes i princip som delar. Trasiga kåpor borde ju inte göra det även om nya kåpor kostar multum kan man ju göra underverk nästans gratis om man är lite kompetent. Jag håller ändå med att trasiga hojar är svårt att hitta för rimliga priser.

Skadade kåpor är ju också ända anledningen till ett målningsjobb likt den "unika" cbr som postades tidigare, mao är det ett "fint" sätt att säga hojen är vurpad.

Sen är det väl lite väl patetiskt av visa att vara så rädda för hojar som vart på sida, de flesta hojar är det någon gång under deras livstid (på riktigt!), och är det skrapade kåpor efter en vurpa i en grusad korsning är det heller inget fel på hojen annat än lite repade kåpor heller, tusan vad folk är paranoida!

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden