Vegas
Racing, plåster för själen...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Falun
- Hoj
- BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har nu under en längre tid letat ett objekt som jag kan bygga om, då jag är av den skolan att är det original så ska man försöka behålla det, är det krachat/trasigt, gör vad du vill.. Men i min jakt på objekt har jag läst en del annonser och blir konfunderad hur folk tänker, eller bristen där utav.
Mycket ofta skriver annonsören "hojen är i PERFEKT skick, det enda som är trasigt är..." eller "Går som en dröm, men motorn tar mycket olja och knackar, annars perfekt" och favoriten "helt original, har fixat speglar, blinkers, PC, öppet filter, moddat luftburk och bakdel osv.osv."
News flash!!! är den trasig någonstans är den inte i perfekt skick, har du modifierat så är den inte original!!!!
Återigen så vill jag påminna folk om att en 96-04 är inte en "hyfsat ny hoj" , en 96:a får gå på krogen och supa sig full och rösta i riksdagsvalet.
Lite tips till dig som ska sälja din hoj, är det en trasig hoj, om det så är motorhaveri, krash eller bara tidens tand som försakat den, tiden för dig att sälja är sensommar/höst, då vill dom som bygger/lagar köpa, och nej, du kommer inte få fullt marknadsvärde för hojen.
Om du har en hoj som är i bra bruksskick så lägger du ut annons på våren.
Om du har en hoj som är i perfekt skick och är en raritet så kan du sälja när du vill, och med raritet menar jag hojar som har tillverkats i mindre serier än 1500 eller veteraner.
Din hoj är inte UNIK bara för det sitter crosstyre på den och att den är mattsvart, 90% av fighters ser ut så..
Prissättning,Mycket viktigt!
Om du har en trasig hoj på något sätt och du inte vet vad du ska betalt för den, då förslå jag att du gör som följer, ta papper och penna, skriv upp allt som är trasigt, gå till http://www.ronayers.com/ leta på din hoj och börja letar delar, skriv upp pris och räkna ut vad det blir i Svenska kronor, lägg till lite för arbete, när du har en summa (ex. 25000
ta då marknadsvärdet på din hoj (Ex. 42000
dra av kostnaden för reparationen så får du fram ett vettigt pris på hojen (Ex.17000
Om repkostnaden överstiger hojen marknadsvärde eller är i närheten så är normen att man betalat 10% av marknadsvärdet, ja så "illa" är det!
Har du en hel hoj men vet inte riktigt vad du ska ta för den, ta kontakt med en AUKTORISERAD försäljare för ditt märke och kolla vad dom tar för en likadan hoj, dra av 10-15k så har du privatsäljpris eller fråga vad du får i inbyte och lägg på ett par tusen..
Detta funkar bra till hojen blir ca 12-15 år gammal eller äldre, då blir det vilda western, du kan hitta priser på 2 exakt lika hojar i samma skick, färg och utrustning, en kostar 9000:- och den andra 34000:-
Återigen så finns det en måttskock och det är inte Blocket... någonstans mellan 10-20000:- bör en hoj som är ca 15 år gammal ligga om den är hel, är den jätte fin och inte har några mil så blir det så klart mer pengar, men det kommer att bli svårt att sälja en -01 för pengar du får en -05 för.
Om din hoj är av äldre årgång och den är fullsmetad med massa tillbehör, typ PC, slipon/helsystem & fan å hans moster, räkna inte med att du få ett mycket högre pris för den, den blir mer lättsåld för typ samma pengar.
Sällsynta hojar är lite svårare, speciellt i detta land. jag rekommenderar er att sälja på E-bay, du får kanske skicka grejerna till utlandet men där får du vad grejerna är värda och så länge du använder en transportör som har försäkringar och är världsomspännande så är det oftast inte något problem, Så använd inte Lasses logistik & porr..
Sen har jag en fundering, om jag har en hoj och vill byta mot en bil och skriver det i annonsen, varför ska jag få mer betalt för min hoj då?? det är väldigt ofta man ser "pris 25000:- bytespris 35000:-" Jag kan förstå om det är något som jag inte vill ha i byte som dom kommer med, typ markvibrator eller tysk porrsamling som jag måste kränga vidare själv. Men har köparen en bil som jag vill ha som är värd 25000:- som jag vill ha.. varför?
Även om bilen är mer/mindre värd så ska man väl diskutera mellanskillnad och inget annat, och varför skriva det över huvud taget?
Och till sist, Ja, det kommer alltid att prutas, det är ju grejen med att köpa grejer på typ blocket. Om du inte kan köpslå så anlita någon som kan och försöker du kompensera med ett skyhögt pris så kommer dom bara pruta mer.
Skambud kan man driva med, om du har en hoj som marknadsvärdet ligger på 20-25k, du lägger ut den för 24k och någon dåre bjuder 5k, svara då "nja, om du tar den på en gång så får du den för 27k"
om han/hon då höjer så höjer du med lika mycket.
Men kom ihåg att det är ju så nu att det är en köpares marknad idag, finns enormt mycket att köpa, speciellt i Europa.
Själv har jag tröttnat på alla konstiga och galna priser i detta land så jag har fått tag på en handlare i Belgien där jag ska hämta 2 hojar, en GSXR 1000 -02 och en SV1000n -05, Gixxern är krashad, bakram och kåpor är trasigt, bula i tank och resten har klarat sig, Sv:n är hel, med slipons, singelcut och PC5, dom vill ha 2500€ för båda =)
Så, nu har jag bitchat av mig... nu drar jag till syrran på fest!!

Mycket ofta skriver annonsören "hojen är i PERFEKT skick, det enda som är trasigt är..." eller "Går som en dröm, men motorn tar mycket olja och knackar, annars perfekt" och favoriten "helt original, har fixat speglar, blinkers, PC, öppet filter, moddat luftburk och bakdel osv.osv."
News flash!!! är den trasig någonstans är den inte i perfekt skick, har du modifierat så är den inte original!!!!
Återigen så vill jag påminna folk om att en 96-04 är inte en "hyfsat ny hoj" , en 96:a får gå på krogen och supa sig full och rösta i riksdagsvalet.
Lite tips till dig som ska sälja din hoj, är det en trasig hoj, om det så är motorhaveri, krash eller bara tidens tand som försakat den, tiden för dig att sälja är sensommar/höst, då vill dom som bygger/lagar köpa, och nej, du kommer inte få fullt marknadsvärde för hojen.
Om du har en hoj som är i bra bruksskick så lägger du ut annons på våren.
Om du har en hoj som är i perfekt skick och är en raritet så kan du sälja när du vill, och med raritet menar jag hojar som har tillverkats i mindre serier än 1500 eller veteraner.
Din hoj är inte UNIK bara för det sitter crosstyre på den och att den är mattsvart, 90% av fighters ser ut så..
Prissättning,Mycket viktigt!
Om du har en trasig hoj på något sätt och du inte vet vad du ska betalt för den, då förslå jag att du gör som följer, ta papper och penna, skriv upp allt som är trasigt, gå till http://www.ronayers.com/ leta på din hoj och börja letar delar, skriv upp pris och räkna ut vad det blir i Svenska kronor, lägg till lite för arbete, när du har en summa (ex. 25000



Om repkostnaden överstiger hojen marknadsvärde eller är i närheten så är normen att man betalat 10% av marknadsvärdet, ja så "illa" är det!
Har du en hel hoj men vet inte riktigt vad du ska ta för den, ta kontakt med en AUKTORISERAD försäljare för ditt märke och kolla vad dom tar för en likadan hoj, dra av 10-15k så har du privatsäljpris eller fråga vad du får i inbyte och lägg på ett par tusen..
Detta funkar bra till hojen blir ca 12-15 år gammal eller äldre, då blir det vilda western, du kan hitta priser på 2 exakt lika hojar i samma skick, färg och utrustning, en kostar 9000:- och den andra 34000:-
Återigen så finns det en måttskock och det är inte Blocket... någonstans mellan 10-20000:- bör en hoj som är ca 15 år gammal ligga om den är hel, är den jätte fin och inte har några mil så blir det så klart mer pengar, men det kommer att bli svårt att sälja en -01 för pengar du får en -05 för.
Om din hoj är av äldre årgång och den är fullsmetad med massa tillbehör, typ PC, slipon/helsystem & fan å hans moster, räkna inte med att du få ett mycket högre pris för den, den blir mer lättsåld för typ samma pengar.
Sällsynta hojar är lite svårare, speciellt i detta land. jag rekommenderar er att sälja på E-bay, du får kanske skicka grejerna till utlandet men där får du vad grejerna är värda och så länge du använder en transportör som har försäkringar och är världsomspännande så är det oftast inte något problem, Så använd inte Lasses logistik & porr..
Sen har jag en fundering, om jag har en hoj och vill byta mot en bil och skriver det i annonsen, varför ska jag få mer betalt för min hoj då?? det är väldigt ofta man ser "pris 25000:- bytespris 35000:-" Jag kan förstå om det är något som jag inte vill ha i byte som dom kommer med, typ markvibrator eller tysk porrsamling som jag måste kränga vidare själv. Men har köparen en bil som jag vill ha som är värd 25000:- som jag vill ha.. varför?
Även om bilen är mer/mindre värd så ska man väl diskutera mellanskillnad och inget annat, och varför skriva det över huvud taget?
Och till sist, Ja, det kommer alltid att prutas, det är ju grejen med att köpa grejer på typ blocket. Om du inte kan köpslå så anlita någon som kan och försöker du kompensera med ett skyhögt pris så kommer dom bara pruta mer.
Skambud kan man driva med, om du har en hoj som marknadsvärdet ligger på 20-25k, du lägger ut den för 24k och någon dåre bjuder 5k, svara då "nja, om du tar den på en gång så får du den för 27k"

Men kom ihåg att det är ju så nu att det är en köpares marknad idag, finns enormt mycket att köpa, speciellt i Europa.
Själv har jag tröttnat på alla konstiga och galna priser i detta land så jag har fått tag på en handlare i Belgien där jag ska hämta 2 hojar, en GSXR 1000 -02 och en SV1000n -05, Gixxern är krashad, bakram och kåpor är trasigt, bula i tank och resten har klarat sig, Sv:n är hel, med slipons, singelcut och PC5, dom vill ha 2500€ för båda =)
Så, nu har jag bitchat av mig... nu drar jag till syrran på fest!!


Last edited: