Sälja hojen till utlänningar!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Ja nu är det så här att jag har en utländsk köpare av min hoj, en tüsk faktiskt! :rolleyes:

Därför undrar jag hur det egentligen går till när jag skall skriva över hojen till hans ägo? Hur meddelar man bilregistret att hojen ej längre finns i Sverige? Det går ju inte att använda blanketten på baksidan av regbeviset, eller?

Någon som har erfarenhet av detta?
Någon annan teknikalitet jag skall tänka på?

McFille skrev:
Ja nu är det så här att jag har en utländsk köpare av min hoj, en tüsk faktiskt! :rolleyes:

Därför undrar jag hur det egentligen går till när jag skall skriva över hojen till hans ägo? Hur meddelar man bilregistret att hojen ej längre finns i Sverige? Det går ju inte att använda blanketten på baksidan av regbeviset, eller?

Någon som har erfarenhet av detta?
Någon annan teknikalitet jag skall tänka på?

du ska inte tala om för honom att du får 1700kr av svenska staten när han köper den, för förs ett fordon ut ur sverige så får den senast registrerade ägaren till fordonet skrotpremien. är iof 1700kr på bil, e inte säker på om det är samma för MC.

Gällande just regbeviset....finns det inte en ruta nämnd "Export" som man kan bocka i? På ägarbytesdelen av papprena...? Vill minnas att det var så... :va

Hai, soo desu!
Det är ju alldeles korrekt...finns ju en ruta om export, tack! :tummenupp
Dock så läste jag på VV att man var tvungen att bifoga bevis för att den är exporterad:

bevis om registrering i annat land eller
intyg om förtullning i annat land eller
uppgift från svensk tullmyndighet som visar att fordonet varaktigt förts till land utanför EU.

Så jag måste alltså be honom att skicka en kopia av förtullningen eller hans registrering i tyskland, som jag sedan skickar in tillsammans med mina gamla plåtar?

McFille skrev:
Hai, soo desu!
Det är ju alldeles korrekt...finns ju en ruta om export, tack! :tummenupp
Dock så läste jag på VV att man var tvungen att bifoga bevis för att den är exporterad:

Så jag måste alltså be honom att skicka en kopia av förtullningen eller hans registrering i tyskland, som jag sedan skickar in tillsammans med mina gamla plåtar?

Exakt! :tummenupp Iaf gjorde jag det när jag köpte min hoj av en i Sverige...

Måste ni inte i Sverige även ha reg.beviset i original tillsammans med skyltarna för att få fordonet avregistrerat? :confused:

Vet inte om tysken behöver det oxå, men iaf vid export till Finland behöver även finnen en kopia av reg.beviset vars riktighet är bestyrkt t.ex. av tullen med stämpel för att kunna registrera in fordonet i Finland... detta om han då inte har originalet å svensken (säljaren) tar en kopia innan köpet som han får bestyrkt... mycket enklare så i ju för sig, annars betyder det i praktiken att Finnen tar med sig reg.beviset i original hem, åker till tullen å får en bestyrkt kopia å därefter skickar tillbaka originalet med post... tar lite tid ju... :tungan

T.ex. i mitt fall tog det nog knappt en månad innan svensken (säljaren) fick avregistrerat...

Har ni bara haft internet kontakt? Vill han köpa din hoj till en klient??

Min polare har fått samma grej. kommer från storbritanien och har dålig engelska.. Något går inte ihopa där...

Ibland luktar det bluff lång väg tänk på de..

Ingen klient-köp här.
Känner honom via rvg250.co.uk forumet, och han verkar vara en reko kille. Alla känner alla på det forumet! :)

Jag har haft kontakt med honom ungefär i ett halvår, då pga. andra saker, då han tillverkar kolfiber tillbehör tilll RGV och RS.
Visste att han letade efter en VJ23, så han visade ganska snabbt intresse när jag la ut en annons på rgv250.co.uk....

Tack för omtanken dock! :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...