Sälja hojbilder på stockmarknaden?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som brukar sälja hojbilder via stockfoto, typ www.shutterstock.com? Verkar omöjligt eftersom copyrightade loggor inte får synas och hur fotar man tex en bankörning utan att få med en logga? :)


.
 
Rätt uppfattat.

Jag försöker sälja foton via iStockphoto.com men inga bankörningsfoton. Det får bli andra typer av bilder ist.
 
Okej, ja man kan ju inte photoshoppa bort hur mycket som helst. :)

Får du nåt sålt? Nåt som säljer bättre än annat?
 
jag har funderat ett tag på att göra en sådan sida för mc bilder men de ni säger e ju sant, C på nästana allt som har med hojen o göra, det går inte att komma runt det på nått sätt? ^^
 
Jag laddade upp mina första 10 bilder igår, noll approved. :( Ska ändra beskrivningarna på två och skicka in en model release på en. Och fixa 7 nya som kan bli godkända... Svårt det här! Commercial value är viktigt har jag lärt mig...
 
Jag laddade upp mina första 10 bilder igår, noll approved. :( Ska ändra beskrivningarna på två och skicka in en model release på en. Och fixa 7 nya som kan bli godkända... Svårt det här! Commercial value är viktigt har jag lärt mig...

Det tar väl 2 veckor innan dom ens tittar på bilderna?

Jag har precis bara nu i veckan fått mina första godkända också. Men det e som du säger, skitsvårt! Jag fick 15 underkända och 6 godkända. Min egna teori är dels att jag tror jag överarbetat vissa i PS samt att en del bedömare är hårdare än andra. Vissa bilder kan jag förstå att dom blivit underkända och hålla med om i deras beslut. Andra har jag verkligen inte en aaaaning om varför dom blev underkända. Det e lite lotto över det hela.

Men typen av foton dom vill ha är inte husdjur eller blommor. Thats for sure! Dom vill ha businessrelaterade bilder. Söt tjej med headset, laptop, män som skakar händer. Grupp med businessklädda människor som ler. osv etc mm.

Men va vaddå... Det är bara att pumpa på bilder uta helvet! Förr eller senare så tar man en storsäljare.
 
Brassa helvet med kameran helt enkelt! Är på väg till GBG på konferens och kameran är med, perfekt tillfälle.
 
Brassa helvet med kameran helt enkelt! Är på väg till GBG på konferens och kameran är med, perfekt tillfälle.

EXAKT! :tummenupp :tuttar

Tänk på att fota så du inte får med personers ansikten. Då måste du ha en "Model Release". Och undvik loggor i den mån det går.

Sen e det bara att Fire it away!!! :yoparty
 
Visst kan man komma undan med ansikten om de inte tittar in i eller mot kameran? Blir bilden jävligt bra så får jag väl fixa model release, men fan vad krångligt det känns...

Jag kör också med D300! Just nu med ett litet sött Nikon 50/1.8. :)
 
Visst kan man komma undan med ansikten om de inte tittar in i eller mot kameran? Blir bilden jävligt bra så får jag väl fixa model release, men fan vad krångligt det känns...

Jag kör också med D300! Just nu med ett litet sött Nikon 50/1.8. :)

Nej. Man skall omöjligtvis kunna känna igen eller identifiera personen.

Siluetter går bra. Eller en folksamling på gatan fotat från toppen av kaknästornet. Eller en person i rymddräkt. Men tänkt på att NASA-logan inte får synas då.

Bra skit du har! ;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top