Terve,
Ska eventuellt sälja en registrerad motorcykel till Finland idag. Vad bör man tänka på rent juridiskt och pappersmässigt? Vad kommer köparen "föreslå" när han kommer? Är det bara för mig att fylla i finnens adress på registreringsbeviset och skicka in som vanligt? Det finns en ruta man kan kryssa i "Export", då blir det "Avregistrerad" också får han på nytt registrera den i Finland?
En viktig sak... kan jag bli skyldig att skatta en hiskelig summa för att jag nu plötsligt är motorcykelexportör?
Huja, vet inte hur det här ska gå...
Jag har nu ringt transportstyrelsen, och förutom att supporten sa att Finland är ett väldigt bra land, (han var förmodligen finne själv) så gav han mig tipset att skriva ut den här blanketten: http://www.transportstyrelsen.se/Gl...d_export_svenskregistrerat_fordon__EU_EES.pdf och sedan ge både del 1 och 2 av registreringsbeviset till finnen. Det skulle då gå snabbare för honom att registrera in den i Finland, eftersom båda delarna behövdes för det. Slipper han beställa nytt registreringsbevis.
Ägarbyte var således helt oviktigt, det räckte om jag kryssade i "Export" eller skickade in ovan nämnda blankett.
Problem: På min fråga vad som händer om finnen mot förmodan aldrig registrerar cykeln i Finland... ja, då kommer den fortsatt stå på mig i 2 år. Inte helt nice, om han får för sig att "ställa på den" i mitt namn. Då väntar en kraftig räkning från TFF (Trafikförsäkringsföreningen) då jag helt ovetande om att jag haft en motorcykel ställd på mig inte haft någon trafikförsäkring.
Det kan hända att exportpapperet löser detta, avsäger mig från vidare ansvar typ... men eftersom den fortsatt kommer stå på mig ända tills han registrerat den i Finland blev jag lite orolig.
Mina spekulationer just nu då. Och inget annat!
Ska eventuellt sälja en registrerad motorcykel till Finland idag. Vad bör man tänka på rent juridiskt och pappersmässigt? Vad kommer köparen "föreslå" när han kommer? Är det bara för mig att fylla i finnens adress på registreringsbeviset och skicka in som vanligt? Det finns en ruta man kan kryssa i "Export", då blir det "Avregistrerad" också får han på nytt registrera den i Finland?
En viktig sak... kan jag bli skyldig att skatta en hiskelig summa för att jag nu plötsligt är motorcykelexportör?
Huja, vet inte hur det här ska gå...
Jag har nu ringt transportstyrelsen, och förutom att supporten sa att Finland är ett väldigt bra land, (han var förmodligen finne själv) så gav han mig tipset att skriva ut den här blanketten: http://www.transportstyrelsen.se/Gl...d_export_svenskregistrerat_fordon__EU_EES.pdf och sedan ge både del 1 och 2 av registreringsbeviset till finnen. Det skulle då gå snabbare för honom att registrera in den i Finland, eftersom båda delarna behövdes för det. Slipper han beställa nytt registreringsbevis.
Ägarbyte var således helt oviktigt, det räckte om jag kryssade i "Export" eller skickade in ovan nämnda blankett.
Problem: På min fråga vad som händer om finnen mot förmodan aldrig registrerar cykeln i Finland... ja, då kommer den fortsatt stå på mig i 2 år. Inte helt nice, om han får för sig att "ställa på den" i mitt namn. Då väntar en kraftig räkning från TFF (Trafikförsäkringsföreningen) då jag helt ovetande om att jag haft en motorcykel ställd på mig inte haft någon trafikförsäkring.
Det kan hända att exportpapperet löser detta, avsäger mig från vidare ansvar typ... men eftersom den fortsatt kommer stå på mig ända tills han registrerat den i Finland blev jag lite orolig.
Mina spekulationer just nu då. Och inget annat!
Last edited: