Sälja hoj till Finland, vad tänka på?

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Terve,

Ska eventuellt sälja en registrerad motorcykel till Finland idag. Vad bör man tänka på rent juridiskt och pappersmässigt? Vad kommer köparen "föreslå" när han kommer? Är det bara för mig att fylla i finnens adress på registreringsbeviset och skicka in som vanligt? Det finns en ruta man kan kryssa i "Export", då blir det "Avregistrerad" också får han på nytt registrera den i Finland?

En viktig sak... kan jag bli skyldig att skatta en hiskelig summa för att jag nu plötsligt är motorcykelexportör?

Huja, vet inte hur det här ska gå...

Jag har nu ringt transportstyrelsen, och förutom att supporten sa att Finland är ett väldigt bra land, (han var förmodligen finne själv) så gav han mig tipset att skriva ut den här blanketten: http://www.transportstyrelsen.se/Gl...d_export_svenskregistrerat_fordon__EU_EES.pdf och sedan ge både del 1 och 2 av registreringsbeviset till finnen. Det skulle då gå snabbare för honom att registrera in den i Finland, eftersom båda delarna behövdes för det. Slipper han beställa nytt registreringsbevis.

Ägarbyte var således helt oviktigt, det räckte om jag kryssade i "Export" eller skickade in ovan nämnda blankett.

Problem: På min fråga vad som händer om finnen mot förmodan aldrig registrerar cykeln i Finland... ja, då kommer den fortsatt stå på mig i 2 år. Inte helt nice, om han får för sig att "ställa på den" i mitt namn. Då väntar en kraftig räkning från TFF (Trafikförsäkringsföreningen) då jag helt ovetande om att jag haft en motorcykel ställd på mig inte haft någon trafikförsäkring.

Det kan hända att exportpapperet löser detta, avsäger mig från vidare ansvar typ... men eftersom den fortsatt kommer stå på mig ända tills han registrerat den i Finland blev jag lite orolig.

Mina spekulationer just nu då. Och inget annat!

Last edited:
Du verkar ha fått rätt bra och rätt information men det finns ett till sätt för att undvika momentet som du kan hamna i om han inte reggar in den.

Jag skulle för två år sen sälja en svensk reggad hoj till tyskland och då var kruxet just tysken/köparen skulle inte regga in den för han skulle köra race med den enbart.
Transportstyrelsen upplös mig då också om att jag kommer stå kvar som ägare i all evighet om den inte registreras in i ett annat land.
Men, för att undgå det så fanns det ytterligare ett sätt men det kräver att man i förväg har alla personuppgifter om köparen, det var en blankett som skulle fyllas i och skickas in med köparens uppgifter till Transportstyrelsen. Det som då skulle hända var att hojen lyfts från mig som ägare och hamnar i nån slags gråzon ända tills att den registreras in i ett annat land i framtiden.
Nackdelen var att det aldrig skulle kunna gå att backa tillbaka allt in i svenska register igen om köparen inte fullföljde affären!

Lycka till.

//Nitrous

Se till att plocka av regplåten och skicka in. Jag missade detta och det tog 11 år innan jag slapp stå som ägare på den cykeln i Sverige (trots att den blivit reggad i Norge).

Se till att plocka av regplåten och skicka in. Jag missade detta och det tog 11 år innan jag slapp stå som ägare på den cykeln i Sverige (trots att den blivit reggad i Norge).

Va, ska jag verkligen behålla regplåten??? En sån kan man ju enkelt beställa ny så tror inte det är nödvändigt eller "ok" bevis heller för den delen :confused:

Va, ska jag verkligen behålla regplåten??? En sån kan man ju enkelt beställa ny så tror inte det är nödvändigt eller "ok" bevis heller för den delen :confused:

Jag har hämtat flera mc:n från sverige och tagit in dem till finland. Det som behövs för att den inte ska stå i ditt namn är just papret med export och sedan reg.skylten! Sedan finns det inga problem mera!
Lycka till

Jag har hämtat flera mc:n från sverige och tagit in dem till finland. Det som behövs för att den inte ska stå i ditt namn är just papret med export och sedan reg.skylten! Sedan finns det inga problem mera!
Lycka till

Nu hängde jag inte med... behöver finnen eller jag plåten? Tycker du jag ska behålla plåten?

Nu hängde jag inte med... behöver finnen eller jag plåten? Tycker du jag ska behålla plåten?

Alltså du skall ha plåten, MEN..ifall han ska köra den t.ex. till färjan då har han rätt att ha reg.plåten kvar. Men se till så att han skickar in den till rätt ställe, eller så att han skickar den till dig. Lättast är ju ifall du får den med det samma. Jag har ibland gjort så att vi träffats vid hamnen och då har säljarna tagit plåten med detsamma.

Men som det står tidigare i tråden så borde det räcka med att du lämnar in export pappret.

En bekant sålde nyss en veteranbil till finland, finnen skulle köra hem bilen så han skulle skicka plåtarna...

Inga plåtar har kommit tillbaka och inget ägarbyte har skett :huvet

Åk till polisen, knalla in och säg att du har tappat nummerplåten till hojen och be dom tillverka en tillfällig i gul pappkartong, sätt fast den på hojen innan finnen kommer.

Sedan säljer du hojen.

Eller om du har både en vanlig och en miniskylt, sälj den med miniskylt, behåll och skicka in orginalet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park