Sälja fordon till en finne?

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Som rubriken så diskret antyder. Om jag skall sälja min hoj eller bil till en snubbe från finland, hur funkar det? På ägarbytespappret skall man ju fylla i personnummer?

Någon som vet?

Men är inte det hans problem? Sälj på samma sätt som åt vilken person som helst (dom har personnumer i finland också) och sen får väl han ta problemen med att registrera av den i sverige och sånt, eller??? Se till att du får pengar bara så är det väl lugnt.

Som vägverket skriver så måste ju skyltarna in. Antingen beställer man tillfälliga eller så kör köparen över gränsen och tullar bilen och skickar in skyltarna.

Det andra alternativet gör ju att jag tar en risk, om han inte skickar in plåtarna står jag som ägare fortfarande.

Tänkte om någon gjort detta tidigare och har tips på hur man kan göra detta så enkelt som möjligt? Lita på att köparen gör sitt...?

Som vägverket skriver så måste ju skyltarna in. Antingen beställer man tillfälliga eller så kör köparen över gränsen och tullar bilen och skickar in skyltarna.

Det andra alternativet gör ju att jag tar en risk, om han inte skickar in plåtarna står jag som ägare fortfarande.

Tänkte om någon gjort detta tidigare och har tips på hur man kan göra detta så enkelt som möjligt? Lita på att köparen gör sitt...?

Hej!

Jag är i färd med att sälja min hoj till Danmark. Jag läste oxå på vv:s hemsida. Tyckte oxå de verkade lite struligt men jag ringde vv och kollade. De som behövs göra är att skicka in reg.plåten och ägarbytet till vägverket. Eftersom finland och även danmark är med i Eu så behövs inga tullhandlingar. Däremot så skickar vägverket i finland över papper till svenska vägverket när hojen är inreggad där. Sen så ska de vara klart och du avskrivs som ägare i Sverige. De säkraste är väl att du ringer till vv och kollar så samma villkor även gäller export till finland.
Själv har jag dock dykt på ett litet problem. Idag när jag kom ut till hojen och skulle vaxa till den så är de nån idiot som snott min regplåt :mad:
Så nu vet i fan hur man ska göra. Har fixat en ny tillfällig skylt hos polisen så jag får väl skicka in den till vägverket och förklara läget och hoppas på att de inte blir några problem :) .

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla