Sälja fakturor i sent skede

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har den senaste tiden drabbats av en del dåliga betalare som inte har för avsikt att betala sina fakturor för beställningar i min internetbutik. Ärendena har skickats vidare till lindorff inkasso som dock lagt dem på efterbevakning då personerna saknar utmätningsbara tillgångar.

Finns det någon möjlighet att sälja dessa fordringar vidare så man åtminstone får lite betalt för mödan? Många företag köper ju fakturor, men när det gått så långt som att till och med inkasso är verkanslöst så antar jag att de inte är lika intresserade?

Edit: Det rör sig om runt tusenlappen för varje enskild faktura så det är inga jättebelopp, men det ger mig ändå lite gråa hår.

Gör du ingen kontroll av personnumret vid beställning?

Gör du ingen kontroll av personnumret vid beställning?

Jag frågar inte efter personnummer i formuläret, men jag har i mitt vanliga jobb tillgång till system där personnummer går att leta upp, så jag har personnummer på alla kunder. Problemet är att personnummer inte gör någon nytta när de saknar tillgångar att betala, och att ta en kreditupplysning på varje enskild kund (med omfrågadkopia) känns väldigt olustigt.

Jag frågar inte efter personnummer i formuläret, men jag har i mitt vanliga jobb tillgång till system där personnummer går att leta upp, så jag har personnummer på alla kunder. Problemet är att personnummer inte gör någon nytta när de saknar tillgångar att betala, och att ta en kreditupplysning på varje enskild kund (med omfrågadkopia) känns väldigt olustigt.

Då står man som du gör nu med.

Jag och tjejen blir omfrågade vid varje beställning vi gör som vi vill ha på faktura och ser inget konstigt i det, bara börja så slipper du framtida gråa hår.

Ang. att sälja så är det väl inte sälj heller utan du får betalt i förväg men om skulden inte betalas så får du själv betala, så har jag fattat det iaf.

Det bästa du kan göra är ett avtal med inkassobolaget på långtidsbevakning av ärendet och 50/50 på återbetalningen, dom står för sökandet och avgifterna och ni delar 50/50 på det som kommer in, inte för att det ger några pengar men du har iaf. vetskapen om att dom inte kommer undan din skuld om dom nu skulle få för sig att ordna upp sina liv någon gång.

Dom som på riktigt köper fakturor är nog att betrakta som skumma.

Resterande ger dig x antal månader innan du får betala tillbaka.

Klarna Faktura tex kollar utan omfrågadkopia, så borde väl bero på "grad" av kontroll, det kanske är smidigare att sammarbeta med ett sånt företag?
Vissa webshoppar plockar även upp leveransadress från personnummer/folkbokföring, då blir det i samma veva smidigare för kund och man kan inte beställa i falskt namn.

Inte direkt med saken att göra men varför har du ingen lösning där kunden betalar med kort istället, är det för dyrt ? Känns som nästan varje liten webshop har kortbetalning idag.

Inte direkt med saken att göra men varför har du ingen lösning där kunden betalar med kort istället, är det för dyrt ? Känns som nästan varje liten webshop har kortbetalning idag.

Jag erbjuder även kortbetalning, men det är bara 5% av kunderna som väljer det alternativet och även om den siffran såklart ökar om jag enbart erbjuder kortbetalning så är det lite att skjuta sig själv i foten känner jag. Tror jag tappar betydligt fler kunder än vag jag vinner i ökad betalgrad.

I värsta fall får du väl skriva en ansökan om betalningsföreläggande och ställa dig sist i kön hos kronofogden.

Men det kan hjälpa att bara säga ordet till kunden så kan pengarna komma snabbt. Jag har i alla fall vid två tillfällen klarat med med att bara nämna ordet så har dom mjuknat väldigt snabbt. Har aldrig behövt skicka in någon.

Jag erbjuder även kortbetalning, men det är bara 5% av kunderna som väljer det alternativet och även om den siffran såklart ökar om jag enbart erbjuder kortbetalning så är det lite att skjuta sig själv i foten känner jag. Tror jag tappar betydligt fler kunder än vag jag vinner i ökad betalgrad.

Tror du verkligen det, är "folk" fortfarande rädda för att betala med kort ? Jag har handlat satans massa på nätet och aldrig haft något strul. Men har du bara 5% idag så förstår jag att du inte vill riskera att förlora kunder..

Förskottsbetalning till ditt konto då?

Och var samtidigt tydlig med att du begär en kreditupplysning på alla kunder som vill betala via faktura.

Förslagsvis så kör du all din fakturering via Svea eller annat factoringbolag. Det kostar kanske 20 pix/faktura, men DE gör kreditchecken, de skickar fakturan och de ser även till att den blir betald.

Vi tar extra betalt av de av våra kunder som vill betala med faktura, så den extra kostnaden täcker våra utgifter till Svea. Det är värt varenda krona.

Förslagsvis så kör du all din fakturering via Svea eller annat factoringbolag. Det kostar kanske 20 pix/faktura, men DE gör kreditchecken, de skickar fakturan och de ser även till att den blir betald.

Vi tar extra betalt av de av våra kunder som vill betala med faktura, så den extra kostnaden täcker våra utgifter till Svea. Det är värt varenda krona.

Kommer kolla upp detta. Tack!

Annars är ju Klarna också väldigt enkla att jobba med. Du får betalt varje vecka oavsett om de har fått betalt eller inte. Precis som andra factoringföretag iofs.

Gör om priserna så det blir absolut billigast för kunden att betala med kort eller förskottsbetalning. Annars kan du använda postförskott, det borde göra att du minimerar risken att få obetydliga obetalda fakturor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT