Sälja bil till skum bilhandlare

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Har en bil till salu för ett par tusen som kan betecknas som gds eller reservdelsbil.

En lite skum lite skum bilhandlare har hört av sig och visar intresse.

Vad bör jag tänka på som säljare för att inte bli lurad?

Det är körförbud på bilen och den är varken skattad eller försäkrad.

Se för f-n till att du är med när regbeviset läggs på lådan. Sålde en bil för några år sedan och fick en känsla av att köparen smusslade lite vid brevlådan. Han postade det aldrig och tippexade sedan över alla sina uppgifter och sålde den vidare (under förespegling att jag (ägaren) var sjuk...). Så gör de för att inte ha ägt för många fordon, köper/säljer man fler än 6? st på ett år räknas man som handlare.

Ladda ner Transportstyrelsens app och kör bytet där. Bytet blir omedelbart och syns direkt i alla register. Inget mer kladd med att lägga papper på lådan. Så fort det är gjort så river ni det gamla registreringsbeviset.

Edit: "Mina fordon" heter den.

Last edited:
Se till att du har ett köpeavtal där det framgår bilens skick och att den är belagd med körförbud samt inte skattad så att inte den nya ägaren kan klaga på att denne inte kände till det.
Sen ser du till att du får pengar i handen och att ni gemensamt lägger ägarbytet på brevlådan. Då borde det vara lugnt.

Problemet är om han skriver under med falsktnamn och sen legar sig med falsleg. . Hände mig på en Honda accord som nu är i Afrika och jag står som ägare..

Last edited:
Registreringsbevis, släpper aldrig iväg det med köparen utan postar det själv.

Betalning, alltid kontant eller överföring till bankkonto och skall se pengarna på kontot innan köparen får nycklar och kvitto.

Bra tips med skicket på köpehandlingen.

Det där med falsleg är lurigt. Man kan ju kolla med ratsit.se innan.

Om köparen vill skriva över fordonet på företaget, hur vet jag att personen i fråga får handla bilar för företagets räkning?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien