Sälja bil på export

Du behöver inte ens avregistrera. Det ordnar sig när man tullar in bilen i finland så skickar dom tillbaka brickor till vv. Går skit smidigt

Du behöver inte ens avregistrera. Det ordnar sig när man tullar in bilen i finland så skickar dom tillbaka brickor till vv. Går skit smidigt

Hur blir det om köparen inte tullar in bilen?

Vägverket skrev:
Variant 2: Avregistrering genom export

Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land och inte har möjlighet att välja variant 1 ovan, innebär det ett utökat ansvar för den svenske säljaren. Det beror på att ärendet betraktas som en export och inte ett ägarbyte. För att fordonet ska kunna avregistreras, ska säljaren sända in följande till Vägverket,
701 81 Örebro:

• fordonets bägge registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel mc, EU-moped klass 1,traktor, terrängsskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)
  • fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. En kontroll om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte kan göras genom att kontakta Vägverket. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.
  • kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.
När samtliga tre saker är Vägverket tillhanda, avregistreras fordonet. Saknas någon av dem kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare. Det kan ta tid för köparen att få fordonet registrerat i mottagarlandet och därmed få fram en kopia på en registreringshandling. En annan svårighet kan vara att fordonet kanske först ska renoveras eller iordningsställas och att det hela därför drar ut på tiden.

Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Vägverket.
Observera att fordonet är både fordonsskattepliktigt och trafikförsäkringspliktigt om det inte är avställt.

Man kan inte registrera av en bil genom att fylla i regbeviset..........
Vägverket kräver en kopia på det nya regbeviset, i detta fall det finska.
Samt att man ska skicka tillbaka dom svenska regskylltarna om inte så får man ljuga ihopa något bra.

Detta vad var jag fick göra 2004 i alla fall......

Om bilen inte registreras i det nya lander så anser vägverket här hemma att man är ägare till bilen......

Att tänka på om den nya ägaren hittar på något mindre bra......

Last edited:
För att bilen ska avregistreras måste du som sagt skicka in plåtarna och en kopia på det finska reg-beviset. Vilket är rent vansinnigt då det ligger utom din kontroll , men det skiter VV i.
Om du nu inte får kopian så ser du bara till att bilen är avställd och du låter bli att betala den årliga registerhållningsavgiften så avförs bilen ur registret efter 5 år.
Har själv råkat ut för detta ett antal gånger och det är inga konstigheter.

Man kan inte registrera av en bil genom att fylla i regbeviset..........
Vägverket kräver en kopia på det nya regbeviset, i detta fall det finska.
Samt att man ska skicka tillbaka dom svenska regskylltarna om inte så får man ljuga ihopa något bra.

Detta vad var jag fick göra 2004 i alla fall......

Om bilen inte registreras i det nya lander så anser vägverket här hemma att man är ägare till bilen......

Att tänka på om den nya ägaren hittar på något mindre bra......

Jag sålde en bil till Finland -04 och vi skrev på ägarbytespapprena i hamnen för att sen posta det tillsammans. Efter det så var det köparens problem att avregistrera den i Sverige osv. Lika osmidigt som vid vilken annan försäljning som helst allså. Bakfull finne med träningsbyxor :mad:

Jag sålde en bil till Finland -04 och vi skrev på ägarbytespapprena i hamnen för att sen posta det tillsammans. Efter det så var det köparens problem att avregistrera den i Sverige osv. Lika osmidigt som vid vilken annan försäljning som helst allså. Bakfull finne med träningsbyxor :mad:

Så länge du inte skickar in en kopia på det nya reg beviset och skickar in regskyltar så står du kvar som ägare hos vv...........

Spelar ingen roll att ni "postar det tillsammans"

Så länge du inte skickar in en kopia på det nya reg beviset och skickar in regskyltar så står du kvar som ägare hos vv...........

Spelar ingen roll att ni "postar det tillsammans"

Hum, nu minns jag inte det här så bra men det var inga problem då iallafall. Och det blev inte strul efteråt heller. Att vi la det på lådan tillsammans var bara för att han ska se det, och jag vet att det blir gjort.
Men hur kan jag stå kvar som ägare när finns registrerat att en annan person har köpt bilen?

Hum, nu minns jag inte det här så bra men det var inga problem då iallafall. Och det blev inte strul efteråt heller. Att vi la det på lådan tillsammans var bara för att han ska se det, och jag vet att det blir gjort.
Men hur kan jag stå kvar som ägare när finns registrerat att en annan person har köpt bilen?

Den står kvar på dig eftersom VV inte kan registrera den på en utländsk medborgare utan fast adress i sverige.
Som jag sa så är det dock inget problem, bara att låta bli att betala registerhållningsavgiften så blir den automatiskt avförd.
Det har hänt mig flera gånger, ibland så är köparen schysst och skickar en kopia, ibland inte.
Dessutom så har en del av bilarna jag exporterat aldrig regats i det land jag sålt till utan exporterats vidare eller blivit stående på museum, men det existerar inte i VV:s värld att det kan bli så.

setill att du har den nya typen av ägarbytes papper, den som är helt separat från regbeviset. Har du inte den nya typen så kommer ägarbytet EJ att godkännas. Detta kan jag säga av egen erfarenhet. på ägarbytespapperna så finns det enliten ruta att bocka i om bilen går på export.

Det är inga problem som många skriver men,
jag skulle undvika om du inte måste.

Finns dom som försöker div trix just vid export. Vägrar skicka in papper och annat för att kunna åka runt med bilen med svenska skyltar i landet den exporterats till osv.

Jag har en finne som vill köpa min bil, kan jag inte bara ta regålåtarna direkt innan han kör iväg med bilen? hur brukar finnar betala när de köper i sverige? ska man göra upp på en bank?

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick