Sälja bil! Hjälp!

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Hej
Jag ska sälja min biloch undrar lite saker :va
1. Hur kan man kolla en postväxel?
2. Vågar man skicka iväg bil och ägarbevis och låta nya ägaren skicka in det, och då har jag har fått full betalning?
3. vad ska man vara rädd för i detta läge?

Grejen är så här att killen som kommer och hämtar bilen är inte han som ska ha den utan är en kompis till nya ägaren.
Jag kommer att få full betalning av "kompisen" men han kan ju inte skriva på ägarbeviset.
Nån med nån bra lösning ev kontrakt eller liknande man kan skriva så att det är bindande???

Mvh Fredrik

Det som kan hända är att dom inte skickar in ägarbytespappret och på det viset är du ju fortfarande ägare och ansvarig för bilen(försäkring etc.).

Det är säljare som ska skicka in ägarbytespappren.

Har läst någonstans på näten om någon som fick problem när den nya ägaren skulle skicka in ägarbytespappren. Den grabben fick en massa p-böter efter ett tag. :huvet

Är det en dyr bil?

I så fall tycker jag det är lite konstigt att den nya ägaren inte kommer och tittar på den. :va

aha är det V70 som ska bort? den borde ju vara värd ett par kronor.
Varför kunde inte den nya ägaren komma och titta på den?

Last edited:
LCF skrev:
Det som kan hända är att dom inte skickar in ägarbytespappret och på det viset är du ju fortfarande ägare och ansvarig för bilen(försäkring etc.).

Det är säljare som ska skicka in ägarbytespappren.

Har läst någonstans på näten om någon som fick problem när den nya ägaren skulle skicka in ägarbytespappren. Den grabben fick en massa p-böter efter ett tag. :huvet

Är det en dyr bil?

I så fall tycker jag det är lite konstigt att den nya ägaren inte kommer och tittar på den. :va

aha är det V70 som ska bort? den borde ju vara värd ett par kronor.
Varför kunde inte den nya ägaren komma och titta på den?

Bilen kostar 70000 men jag får ju pengar vid leverans
Nya ägaren bor i sundsvall

Du snackar med han som ska bli den nya ägaren och tar alla hans uppgifter och fyller i dessa på ägarbeviset. Sen ritar du en liten kråka längst ned vid underskrift och DU lägger på det på lådan. Inget konstigt med det, enda som skiljer är att du skriver under för honom vilket man naturligtvis inte får göra. Men det finns mycket man inte får göra, eller hur?

Hur man kan kolla en postväxel har jag ingen aning om, det är ju vattenstämpel precis om på sedlar. Det är nog svårt som fan att förfalska en sådan så står det rätt belopp så är det bara att köra. Underskrift krävs.
Jag tar inte emot postväxlar när jag säljer nåt, jag vet inte vad det är som ska vara så svårt med att växla till sig pengar istället. Vem fan vill ha en lapp som man måste bemöda sig med att gå till banken för att lösa in? Är det dessutom helg så kan köparen glömma postväxel över huvudtaget.

Så här kollar du en postväxel:

Se till så att köpet görs under bankens öppettider. Ring till banken som står på postväxelns vänstra hörn (längst upp. kan variera). Och fråga dom om postväxel är ok. Se till så att postväxeln är utskriven i DITT namn. Känn på papperskvaliten, det ska nästintill kännas som en 500 eller 1000 lapp. Ibland kan det vara lite grovare och styvare papper.
Alla postväxxlar ha vissa saker som lyser upp under en UV lampa, detta är nästintill omöjligt att förfalska. Nu har ju inte alla en uv-lampa hemma. Så det absolut bästa är att ringa till banken och kolla om det är ok. Banken kollar då människans konto så pengarna som postväxeln är på är spärrade.

Lycka till!

/Annicka

edit: glömde en sak :)

Cyberdog skrev:
Hej
2. Vågar man skicka iväg bil och ägarbevis och låta nya ägaren skicka in det, och då har jag har fått full betalning?

Grejen är så här att killen som kommer och hämtar bilen är inte han som ska ha den utan är en kompis till nya ägaren.
Jag kommer att få full betalning av "kompisen" men han kan ju inte skriva på ägarbeviset.
Nån med nån bra lösning ev kontrakt eller liknande man kan skriva så att det är bindande???

Mvh Fredrik

Cyberdog skrev:
Hej

Mvh Fredrik

1.Ring banken,eller ännu bättre åk till banken tillsammans.
Om han har ställt ut den på sig själv så måste han ha skrivit på växlen på baksidan,annars har du bara en pappersbit utan värde när du kommer till banken.

2.Nej du lägger det på lådan och hans polare får skriva på,så slipper du tänka på att han kan komma och gapa om att du förfalskat hans namnteckning.

3.Inget så länge du ser till att det skrivs ett ordentligt kvitto på när,hur,var och vad som ingår i försäljningen och vad som har betalats.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT