Sälja båge och pris

Grrrooov skrev:
699kr/månad halvförsäkrad/helår-årsförsäkring

Jag är 20 och använder skyddskläder.

Vad ger du? Rätt ok pris på min tycker jag.

983kr/månad om det varit en 01a istället.

Dom där 72kw är inte helt fel att ha.
Har inte kollat vad just GSX-R 750 skulle kosta, men för en CBR 600 -97 skulle jag få ge 792:- per månad för en helförsäkring hos if. Har inte fyllt 18 än.

En R6 -00 däremot skulle jag få ge det dubbla för som billigast, en GSX-R 750 är nog inte billigare direkt. Känns inte som att det är värt den skillnaden.

Är ändå ganska förvånad över hur pass bra priser jag fått med tanke på vad vissa betydligt äldre personer med många fler år i sadeln än mig får ge. Bor ju iofs ute på landet.
 
Priset är faktiskt helt felskrivet, 61.900:- ser nästan 5000:- dyrare ut än 59900:-. (även för folk som kan räkna)

Sänk den till 59900:- och pruta 3000 mindre istället.

Man får mer svar på en annons om man skriver ett lägre pris, och då ökar även chansen att få varan såld.

Lycka till!

Edit: Du hade visst redan ändrat pris...
 
Last edited:
Estremo skrev:
Har inte kollat vad just GSX-R 750 skulle kosta, men för en CBR 600 -97 skulle jag få ge 792:- per månad för en helförsäkring hos if. Har inte fyllt 18 än.

En R6 -00 däremot skulle jag få ge det dubbla för som billigast, en GSX-R 750 är nog inte billigare direkt. Känns inte som att det är värt den skillnaden.

Är ändå ganska förvånad över hur pass bra priser jag fått med tanke på vad vissa betydligt äldre personer med många fler år i sadeln än mig får ge. Bor ju iofs ute på landet.


Jo om du jämför en r6 -00 och gsx-r 750 -00 så får du troligen 750n billigare med tanke på ursprungseffekten. Jag vet inte vad en r6 har för effekt men inte har den mindre än 72kw
 
JodaZX9 skrev:
Priset är faktiskt helt felskrivet, 61.900:- ser nästan 5000:- dyrare ut än 59900:-. (även för folk som kan räkna)

Sänk den till 59900:- och pruta 3000 mindre istället.

Man får mer svar på en annons om man skriver ett lägre pris, och då ökar även chansen att få varan såld.

Lycka till!

Edit: Du hade visst redan ändrat pris...

Ja jag gjorde det efter eget tycke faktiskt. Du har helt rätt.
 
Grrrooov skrev:
När det smet åt r1a i den modellen. Vad är ett rimligt pris för en sådan tycks?

Har varit lite sugen på blå retta med highpipe och gula fälgar. Miltal spelar väl egentligen ingen större roll då jag fått för mig att motorerna verkar hålla. Var och kollade på en som gått 6400mil, begärde 45 papp. Rätt ok pris tycker jag.
45k för en fräsch och fin R1 -98 är helt ok tycker jag, men inte om den gått 6400mil. Kanske om motorn är utbytt till en som gått hälften. Det kan lätt bli dyrt när/om motorn rasar.
Vi köpte en VTR 1000 -98 till brorsan häromveckan, hon (säljaren) fick sina 46k som hon begärde, inget prut där. Pruta gör man om det är ett överpris eller om hojen har lite skavanker. Personligen gillar jag PoK-priser.
 
Estremo skrev:
Har tyvärr inte råd att försäkra en så pass ny hoj. Egentligen är det en R6 jag vill ha men det är alldeles för stor skillnad försäkringsmässigt gentemot CBR:en.


Det låter betydligt rimligare tycker jag. Kanske tom någon tusenlapp mindre nu framåt hösten/vinter. Jag får ju dock räkna med att lägga till ett par tusen för att strypa till mellan om jag köper någon annan hoj. Finns inte så gott om mellanklassare tyvärr. Sen känns det ju som ett plus att köpa hos en handlare.
skulle du ändå slå till på den så säg att du vill ha den strypt o klar innan du slår till..o självklart ska dom stå för de kalaset
:tummenupp
 
Estremo skrev:
Det låter betydligt rimligare tycker jag. Kanske tom någon tusenlapp mindre nu framåt hösten/vinter. Jag får ju dock räkna med att lägga till ett par tusen för att strypa till mellan om jag köper någon annan hoj. Finns inte så gott om mellanklassare tyvärr. Sen känns det ju som ett plus att köpa hos en handlare.

Tycker du ska kolla över försäkringen på en enstånka först, dom funkar kanon som "mellanhojar" och är billiga att försäkra.
Ang att strypa en hoj och regga om den är det varken speciellt dyrt eller svårt, strypningen köper du för 1200 på mc kompaniet i väring (strax utanför Skövde) som du sedan monterar/fyller i intyget på att en strypningen är monterad och åker upp till besiktningen= klart :tummenupp
 
ozeo skrev:
skulle du ändå slå till på den så säg att du vill ha den strypt o klar innan du slår till..o självklart ska dom stå för de kalaset
:tummenupp

Ja, det är en rimlig grej att efterfråga och påpeka att det är ju faktiskt slut på säsongen.... Som köpare kan man ju påpeka det även om det går att köra länge till... Det är en liten kostnad för dem med strypningssatsen och lite arbetstid är "billigare" för dem än att gå ner några tusen...

Att handla i butik utan att få ner priset är värdelöst! Brukar pruta rätt friskt hos handlare... Inte alltid uppskattat, men då handlar jag inte där. Där det funkar har jag gjort RIKTIGT bra affärer.... Som t.ex. en kanonfin Volvo s40 2.0 -96 för 36000 förra sommaren.... :)
 
Jag vill vända på resonemanget.
Jag tycker nämligen att det är svårprutat. Allt för många tycker att deras hojar är guld värda. En kille begärde 44 000 för en R6 99 med repad sidokåpa och bucklig tank. Hojen har gått över 3000 mil och den saknar dessutom servicebok. Jag bjöd honom ca 10000 under begärt pris. Han förklarar då att det är bättre för mig att leta efter en 2-tacktare från 80 talet.
 
Last edited:
ozeo skrev:
skulle du ändå slå till på den så säg att du vill ha den strypt o klar innan du slår till..o självklart ska dom stå för de kalaset
:tummenupp
Den hojen jag kikat på är redan strypt på pappret, men tyvärr finns det inga strypningar till den. Dock har han lovat att fixa fram strypningar och montera dem.

Han har även lovat att fixa fram en originalljuddämpare (blir väl förmodligen en begagnad) samt lacka om några kåpor som det var en spricka i samt en taskig lagning. Sen ska han även få ordna ett nytt kedjeskydd och lite sådant som jag inte tyckte var i bästa skick.

Tycker det är en förutsättning att hojen är tipptopp om det är av en handlare man ska köpa. Kan jag få med ett skivbromslås också börjar det likna en något bättre affär iaf. Får väl se hur långt han är beredd att gå.

Slappa skrev:
Tycker du ska kolla över försäkringen på en enstånka först, dom funkar kanon som "mellanhojar" och är billiga att försäkra.
Ang att strypa en hoj och regga om den är det varken speciellt dyrt eller svårt, strypningen köper du för 1200 på mc kompaniet i väring (strax utanför Skövde) som du sedan monterar/fyller i intyget på att en strypningen är monterad och åker upp till besiktningen= klart
Har faktiskt kikat lite på din hoj men jag vet inte om det riktigt är min typ av hoj. Har iofs aldrig kört någon. Är försäkringen väldigt förmånlig kan man väl kanske ångra sig. Om du vill får du gärna PM:a ditt regnr så kan jag ju alltid kolla upp det.

Hade för mig att MC-kompaniets strypningar var ett par hundra dyrare än så men det kanske stämmer att det är 1200:- de tar. Är det ytterliggare en tusenlapp för regbesiktning sen eller hur mycket är det?
 
kungljung skrev:
Å varför skulle man INTE pruta :confused: . Det hör väl mer eller mindre till när det gäller försäljning. Om man nu kan få cykeln till ett bättre pris varför inte försöka, kan ju inte få mer än ett nej. Och man får väl som säljare räkna med att folk kommer att försöka pruta (NU SYFTAR JAG INTE PÅ SKAMBUD FÖR SÅDANA BETACKAR ÄVEN JAG MIG FÖR)). Tycker precis som trådstartaren att det vore konstigt om INGEN gjorde det.

Om man nu inte kan ta att folk prutar och vill be dom fara, så får man väl ge fan i att sälja sin hoj då helt enkelt, eller byta in den på firma till listpris. En försäljning är väl trots allt en förhandling mellan köpare och säljare. Säljaren vill ha ut så mycket som möjligt och köparen vill pressa ner priset så mycket som möjligt. Tycker det verkar ganska rimligt...

// En som ALLTID försöker pruta även om det bara är liiiiite, å mycket för att det är kul att förhandla... :tummenupp
Vart går gränsen mellan att pruta och att ge ett skambud? Om ett skambud är att försöka pruta mycket så varför skulle man inte försöka? man kan ju inte få mer än ett NEJ. Om jag skulle tex bjuda 58 k på en hoj som står i annons för 60 k och säljaren tar det direkt så kommer man ju att fundera på hur mycket billigare man hade kunnat fått den. bättre då att bjuda 50 k och om säljaren nobbar förhandla sej uppåt, kanske får jag råd med en ny hjälm åxå :tummenupp
 
Nybörjare skrev:
kan du visa mig vart jag hittar en sådan bra annons med gixxer för 70 lök och en 03 och dessutom oprutat..tell me and i buy it!!

Köp min finfina gixxer600-05:a istället! Vad ska du med gixxer1000 till, du kommer bara att klota direkt med en så effektstark hoj:)

Se länk nedan :tummenupp
 
Eas skrev:
Jag förstår inte folk som SKA pruta hela tiden! Om jag säljer någon eller någonting så skriver jag det priset jag vill ha! Sätter man högre pris är ju risken att de som är intresserade blir skrämda, och tänker: Fan, vad dyrt honom ringer inte jag! Prutare skapar bara irritation anser jag!

Så du har aldrig sålt nånting för mindre än priset du satt i annonsen? När jag köpte min hoj nu så ringde jag och sa nästan på en gång att si och så mycket har jag, kan du godta det så kan vi fortsätta snacka annars får jag spara lite till och köpa något annat. Han gick ner 5000:- direkt om det skulle bli snabb affär. Visst jag kommer med kontanter ikväll sa jag och så vart det. Hur kan man bli irriterad på det? Han skulle förlorat max 30 sekunder av sitt liv och lite batteri i telefonen om han sagt nej, mycket att jaga upp sig för?
 
Rigge skrev:
Så du har aldrig sålt nånting för mindre än priset du satt i annonsen? När jag köpte min hoj nu så ringde jag och sa nästan på en gång att si och så mycket har jag, kan du godta det så kan vi fortsätta snacka annars får jag spara lite till och köpa något annat. Han gick ner 5000:- direkt om det skulle bli snabb affär. Visst jag kommer med kontanter ikväll sa jag och så vart det. Hur kan man bli irriterad på det? Han skulle förlorat max 30 sekunder av sitt liv och lite batteri i telefonen om han sagt nej, mycket att jaga upp sig för?
Det har hänt när jag behövt pengar eller inte fått sålt annonserade prylar att jag gått ner i pris. Jag har heller inga problem med att folk ringer och frågar. Det som stör mig är att folk automatiskt anser att grejjerna går att pruta på. När jag skulle sälja min CBR till exempel, skrev att jag ville ha 25 000. Fick ett antal mail där det stog att jag får si eller så mycket! Jag svarade att mitt pris är 25 000, jag fick 25 000! Står det i annonsen att priset kan disskuteras eller dylikt så kan man ju pruta. Det är heller inga problem med att folk frågar : Kan vi disskutera priset?
 
espa skrev:
Vart går gränsen mellan att pruta och att ge ett skambud? Om ett skambud är att försöka pruta mycket så varför skulle man inte försöka? man kan ju inte få mer än ett NEJ. Om jag skulle tex bjuda 58 k på en hoj som står i annons för 60 k och säljaren tar det direkt så kommer man ju att fundera på hur mycket billigare man hade kunnat fått den. bättre då att bjuda 50 k och om säljaren nobbar förhandla sej uppåt, kanske får jag råd med en ny hjälm åxå :tummenupp


Håller helt å hållet med dig. Tycker inte 50 är ett skambud på en hoj som kostar 60. Det handlar om ett utgångsbud, som ligger 15% under begärt pris vilket är rimligt. Bjuder man 58, vilket inte är att pruta tycker jag, har man ju ingen förhandlingsmarginal och då bugar och bockar garanterat säljaren. Själv satte jag in en annons med pris och texten alla SERIÖSA bud beaktas. När jag sedan fick något bud på 35% under begärt pris blev jag lite matt. Det är skambud enligt mitt tycke, men å andra sidan ber jag dom inte fara för det. Dom tar ju en rövare, går det så går det. Kan bara tycka att det är lite slöseri med ens tid, men det är smällar man får ta när man ska sälja. Nu gjorde detta inte mig särskilt mycket då jag fick sålt hojen efter två dagar :D :D

Ju mer man kan pruta desto mer annat godis kan man köpa... :tummenupp
 
espa skrev:
Vart går gränsen mellan att pruta och att ge ett skambud? Om ett skambud är att försöka pruta mycket så varför skulle man inte försöka? man kan ju inte få mer än ett NEJ. Om jag skulle tex bjuda 58 k på en hoj som står i annons för 60 k och säljaren tar det direkt så kommer man ju att fundera på hur mycket billigare man hade kunnat fått den. bättre då att bjuda 50 k och om säljaren nobbar förhandla sej uppåt, kanske får jag råd med en ny hjälm åxå :tummenupp

Jag ger dig 40 lök för båda dina hojjar
 
Eas skrev:
Det har hänt när jag behövt pengar eller inte fått sålt annonserade prylar att jag gått ner i pris. Jag har heller inga problem med att folk ringer och frågar. Det som stör mig är att folk automatiskt anser att grejjerna går att pruta på. När jag skulle sälja min CBR till exempel, skrev att jag ville ha 25 000. Fick ett antal mail där det stog att jag får si eller så mycket! Jag svarade att mitt pris är 25 000, jag fick 25 000! Står det i annonsen att priset kan disskuteras eller dylikt så kan man ju pruta. Det är heller inga problem med att folk frågar : Kan vi disskutera priset?
klart man kan fråga så..jag skickar alltid ut en massa skambud på flera annonser..vissa brukar gå ner mellan 3-6000 ganska fort ibland..jag sparar mycke pengar på de
:tummenupp
 
Grrrooov skrev:
Hur såg den ut för 40000kr?

Repig sidokåpa? Tror jag vet vilken du menar och om det var den så är det en jäkla skillnad på maskin.

Men men, buden var många. Hur stor är chansen nu då att det går att byta en sådan här mot en motard?


Byt mot min!!

MVH Martin
 
Har vart smygsugen på din hoj ett bra tag men priset har vart för högt för min smak. Har inte heller bemödat mig att pruta.

Istället blir det att jag åker till Gävle och införskaffar en likadan för 42K, iofs import och lagd, men lagad igen. Kan lätt få den i ika fint skick som din, fast mycket billigare än den mellanskillnad det är.

Problemet idag är som sagt att folk övervärderar sina gamla hojar nåt ofantligt. Sätt "rätt" pris på en gång och skiten blir såld på ett kick. Själv blev min Kawasexa såld på en dag. Köparen prutade ingenting.

Men men, det är ju jag det. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top