Sälja avställd mc?

Vad är problemet när de tar typ två minuter o ställa på den?? sen är de upp till dig som köpare o fixa en egen försäkring. Problemet löst

jag kommer o ska köpa hojen...
nuvarande ägaren ställer på den då jag bestämt att jag ska köpa hojen och jag vill köra hem den nu.
om jag nu (som köpare) teknar en försäkring så blir den ogiltig då ägarbytet ej är gjort än.
och den gamle ägaren får en liten räkning då hojen varit påstäld utan att den varit försäkrad.
ägare och försäkringen måste ha samma namn på papperet.

Jag har personligen inte så mycket emot att kika på en avställd hoj om ägaren ställer på den om man vill provköra och ev. köpa. Det är de två citerade meningarna nedan som jag reagerade på. D.v.s. enligt imaster så är det smidigt att köra hem en avställd hoj och sedan leta försäkring och enligt MetalMadde så kan man ställa på hojen retroaktivt, vilket inte stämmer.

jag ser heller inget problem i att köpa en avställd hoj, det är enormt smidigt. Då hinner man leta försäkring ordentligt utan att Trafikförsäkringsföreningen tar en massa pengar av en.

Min hoj var avställd när jag köpte den och man bara kryssar i på ägarbyteslappen att den ska ställas på samtidigt. Det fungerade jättebra.

nuvarande ägaren ställer på den då jag bestämt att jag ska köpa hojen och jag vill köra hem den nu.
om jag nu (som köpare) teknar en försäkring så blir den ogiltig då ägarbytet ej är gjort än.
och den gamle ägaren får en liten räkning då hojen varit påstäld utan att den varit försäkrad.

Ägarbytet ÄR giltig fr o m det datum köpet gjordes oavsett om det tar några dgr innan innan registrering sker hos Transportstyrelsen.

Nejdå det funkar alldeles utmärkt och det är så det brukar gå till oavsett om den är avställd eller inte så försäkrar man alltid hojen från köpedagen även om inte ägarbytet är reggat ännu...och den är absolut inte ogiltig. Den gamle ägaren kan inte heller få en räkning om den blir påställd den datum han säljer hojen, det är ju inte han som ska betala försäkringen då.

Så övergångstiden är det helt OK att teckna försäkring utan att man är ägare på pappret.

Ägarbytet ÄR giltig fr o m det datum köpet gjordes oavsett om det tar några dgr innan innan registrering sker hos Transportstyrelsen.

förklar det för transportstyrelsen när du får en räkning som ska betalas ;-)
jag vet hur det går till...har köpt o sålt både bilar o mc men det kan vara så att jag förklara otydligt om hur jag menar...

Last edited:
förklar det för transportstyrelsen när du får en räkning som ska betalas ;-)
jag vet hur det går till...har köpt o sålt både bilar o mc men det kan vara så att jag förklara otydligt om hur jag menar...

Vad är det för räkning?
Det funkar så som skrivs i tråden!

Exempel:

Du ska köpa Hoj XXX999!
Den står avställd hos säljaren och innan du kommer dit/ när du är där ringer du till ditt försäkringsbolag och försäkrar XXX999 från den dagen Ex idag 13/6 -09!
Säljaren ställer på hojen och du kör därifrån med både försäkrad hoj och påställd är den med.
Så förstår inte hur det kan bli en räkning extra på nåt?

förutsatt att du redan kollat med försäkring ja... annar får du ju köramed den hem oförsäkrad o avstäld...du kan u inte ställa på den utan att den är försäkrad...då får du en räkning... o du kan inte försäkra den innan... den är ju avstäld.
suck.
Tyckte att tråden hette sälja en avstäld mc.....
inte sälja en avstäld mc som jag ställer på innan den säljes..

har själv gjort så att dom stält på den när jag köpt den sendan kört hem hojen o kollat försäkring samma dag..
men från den tiden jag kör från säljaren tills jag kommit hem o hittat försäkring har den varit oförsäkrad och skulle man ha otur o smälla där i mellan...ja..

försäkring och påställning har fixats på plats då jag köpt bil/mc på firma.

men för att svara på trådskaparens fråga så NEj.. det är inga problem...för han eller hon.. men kan bli för köparen om han eller hon ej har koll på läget.

Last edited:
Lås tråden. Blir bara en massa predikande om oseriösa och "kolla på mig jag är jätteduktig" bla bla.

Jag har personligen inte så mycket emot att kika på en avställd hoj om ägaren ställer på den om man vill provköra och ev. köpa. Det är de två citerade meningarna nedan som jag reagerade på. D.v.s. enligt imaster så är det smidigt att köra hem en avställd hoj och sedan leta försäkring och enligt MetalMadde så kan man ställa på hojen retroaktivt, vilket inte stämmer.

Jag ser gärna att du förstår saker och ting innan du använder det som brandfacklor. Har jag nånstans skrivit hur jag kör hem den avställda hojen? Självklart tar jag hojen på släp. Du bör öva på din läsförståelse innan du svarar på nånting nästa gång.

Jag ser gärna att du förstår saker och ting innan du använder det som brandfacklor. Har jag nånstans skrivit hur jag kör hem den avställda hojen? Självklart tar jag hojen på släp. Du bör öva på din läsförståelse innan du svarar på nånting nästa gång.

Jag struntar fullständigt i om någon kör avställt så länge de är medvetna om vad de gör. Det kan misstolkas från ditt inlägg, så någon "brandfackla" var det inte.

Medan jag tränar på min läsförståelse så kan du passa på och träna på att tolka det underförstådda i en text. I mitt fall var det att det inte finns många som vill vänta i några dagar på ägarbyte innan de får köra sin nyinköpta hoj.

Lås tråden. Blir bara en massa predikande om oseriösa och "kolla på mig jag är jätteduktig" bla bla.
Ja en jävla massa tjafs och svaret finns i tråden men jag upprepar det så att det finns på ett ställe i konkret form:

Påställning kan göras samtidigt som ägarbyte. Påställning gäller från samma dag som det står på ägarbyteslappen (man skriver tom själv in vilket datum ägarbytet ska gälla från), inte från när transportstyrelsen får in lappen och har processat den. Köparen ska mao ringa sitt försäkringsbolag samma dag och försäkra hojen. Gör han inte detta kostar det 273 kr/dag.

Provkörning är således en dålig idé med avställd hoj (oavslutad affär).

Hoppas det var allt du ville veta. Annars kan du PMa. :-)

Påställning kan göras samtidigt som ägarbyte. Påställning gäller från samma dag som det står på ägarbyteslappen (man skriver tom själv in vilket datum ägarbytet ska gälla från), inte från när transportstyrelsen får in lappen och har processat den.

FEL

En påställning kan inte göras retroaktivt, datumrutan är till för påställning fram i tiden!!

"Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden. Det kan du däremot göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Skattskyldighet/

Där ser man. Det var fanimej det sjukaste jag någonsin vart med om. Men okej; jag får rätta mig själv:

Påställning bör göras på nätet av säljare vid säljtillfället. Då gäller den direkt såvida man har påställningsbevis med sig. Försäkringen ska iaf fortfarande vara på köparen, då det är dennes hoj from datumet man skrivit (sp?) på lappen man skickar in.

Bättre? :-)

Zulee har helt rätt

Detta har varit orsaken till 10-tals andra trådar där folk fått betala trafikförsäkringsföreningens premie under mellantiden. Den avgiften är nu 273kr om dagen.
Vill bara passa på att varna om detta för det är varje år några hundra här på sporthoj som får ett inbetalningskort på ca. 2-3 000kr från dom

En annan sak att se upp med avseende omedelbar påställning är att den är inte giltig "på vägen" såvida du inte kan styrka densamma. Du kan i samband med påställning online välja att skicka ett bevis om påställning till valfri fax. Detta måste du göra, samt medföra under färd. För blir du stoppad kan polisen böta dig ändå, för deras datasystem uppdateras några dagar efter transportstyrelsens i värsta fall. Finns en gammal paragraf om att du är skyldig att ha detta i bilen, sedan tiden då man inte hade internet. Satt i baksätet och bråkade om detta i 1 timme med två poliser, naturligtvis hade dom rätt och jag fel.

Jaså, är det så? Nåväl, en dag extra bör inte göra någon skillnad för försäkringsbolaget. Jag hade min påställd och försäkrad i 10 dagar i höstas, ställde av, utnyttjade ångerrätten och försäkringsbolaget bara strök försäkringen ur sitt register. Kan förvisso inte säga att det är en praktisk regel eller något, men så var det iaf för mig.

Det fungerade alltså, har funderat på det några ggr.
Visst finns det ångerrätt hos försäkringsbolaget, det är ju helt korrekt.
Men om man ställer på hojen, och sedan ställer av den och utnyttjar ångerrätten..... borde då inte TFF kunna gå in och kräva dig på pengar för dessa dagar eftersom du utnyttjade ångerrätten och inte ville teckna en försäkring.
Säkert en lucka i systemet här eftersom att bolaget du först tecknade en försäkring hos, skickade in ett trafikbevis till transportstyrelsen, och det fanns där när hojen ställdes på (vilket innebär att TS troligen nöjde sig med detta).

Nåja, funkade det så funkade det..... men om TFF skulle dra det till sin spets i efterhand så har väl du inget bevis på att du någonsin tecknat en försäkring.
Du sysslar väl med juridik, hur skulle detta funka??
Men att TS skulle göra detta är ju högst osannolikt, snacka i så fall om att skjuta mygg med en bazooka.:rolleyes:

du kan u inte ställa på den utan att den är försäkrad...då får du en räkning... o du kan inte försäkra den innan... den är ju avstäld.
suck.

.

FEL! Hade bilen avställd i ca två år. Ställde på bilen via internet och försäkrade den senare samma dag. INGA PROBLEM! För att få ta bilen i bruk, måste följande villkor vara uppfyllda:

Fordonskatten skall vara betald, försäkrad och besiktigad (får köras till och från verkstad, provköras i samband med reparation samt till bilprovning om fordonet är ej besiktigad).

Detta gjorde jag Oktober 2008.

gött med dubbelmoral i denna tråden, i samband med försäljning så är det tydligen självklart att man ska teckna försäkring åt någon annan, men om nån lånar ut sin hoj utan försäljningssyfte så gastar folk "skenförsäkring!!" i högan sky :rolleyes:

själv skulle jag aldrig sälja nåt annat än avställt/oförsäkrat, när jag bestämt mig för att sälja så fixar jag iordning hojen så den är som nyskick, sen får den stå stilla tills nån köpt den.

likadant när jag köper hoj, förväntar mig inte att den förra ägaren ska fixa några försäkringar o dyl åt mig.

har aldrig haft några problem varesig som köpare/säljare :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...