Säkringproblem gsxr 750 1998

zunky

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
malmö
Hoj
gsxr 750
Tjena!
Måste höra om någon skulle kunna hjälpa mig med mitt problem. Jag tog ut hojjen från garaget för ett par veckor sedan, den startade nästan direkt & gick hur bra som helst.

Nu i helgen körde jag en kortare runda och stängde sen av hojjen. När jag 2 minuter senare skulle starta den igen var den helt död, efter en stund såg jag att det var säkringen som var sönder. Iväg och skaffa ny och sen startade den direkt. (Säkringen som gått var [ignition], 10 A)

Så långt allt bra, hojjen har utan problem startats och körts ytterliggare 2 ggr utan några som helst konstigheter. MEN i morse när jag skulle starta den hände precis samma sak igen, helt död & säkringen sönder...

På displayen står det "CHEC" & det gjorde det även första gången, enligt boken kan det vara dödaren, stödet, säkringen mm & eftersom det är säkringen utesluter jag de andra möjligheterna i detta fallet.

Nu till frågan, VARFÖR går säkringen?
Kan det vara kabelbrott, bränslepumpen eller nåt annat?
Tacksam för svar!

mvh
 
Om säkringen går så har du fått överslag i systemet, och allt tyder väl på kabelbrott.
Så det kan väl vara en bra början att leta elfel...
 
Jag antar att Fi-lampan blickar också? Då har du en felkod som du kan få fram genom att kortsluta kontakten för dealer mode. Den sitter under vänster bakkåpa, en fyrkantig kontakt med ett gummilock utanpå. Slå av tändningen, kortslut, slå på tändningen, då får du ett felkodsnummer i displayen.
Soppapumpen har egen säkring, så den är det inte som spökar.
Snarare tror jag att du har problem med kablarna, att kabelstammen har blivit söndernött. Been there, done that :huvet Riv av sidokåporna och kolla alla kablar noga! Även småskador kan orsaka kortis.
 
Zunky glömde informera om att någon har råkat knäcka ena bakblinkersen under vinterdvalan. Den funkar inte längre. Kan detta ha något med problemet att göra?
 
Zunky glömde informera om att någon har råkat knäcka ena bakblinkersen under vinterdvalan. Den funkar inte längre. Kan detta ha något med problemet att göra?


Haha, MIKE, hittade du också in :D

Det stämmer, blinkersarmen är knäckt men blinkersen fungerar.
Det skulle iofs vara skönt om det är så enkelt...
 
Haha, MIKE, hittade du också in :D

Det stämmer, blinkersarmen är knäckt men blinkersen fungerar.
Det skulle iofs vara skönt om det är så enkelt...
Fel av MikedaBike men vem vet? Kanske något där som blivit skavt?:va
 
Jag antar att Fi-lampan blickar också? Då har du en felkod som du kan få fram genom att kortsluta kontakten för dealer mode. Den sitter under vänster bakkåpa, en fyrkantig kontakt med ett gummilock utanpå. Slå av tändningen, kortslut, slå på tändningen, då får du ett felkodsnummer i displayen.
Soppapumpen har egen säkring, så den är det inte som spökar.
Snarare tror jag att du har problem med kablarna, att kabelstammen har blivit söndernött. Been there, done that :huvet Riv av sidokåporna och kolla alla kablar noga! Även småskador kan orsaka kortis.


Tack för svaren!

Märkligt som f@n!
I förrgår hade jag inte mkt tid att kolla hojjen så jag bytte bara säkring ett par gånger o försökte starta, men "CHEC" lyste på displayen och inget hände. Efter några nya försök att slå på tändningen försvann "CHEC" och jag försökte starta med följd att säkringen brände, 2-3 ggr hände detta sen gav jag upp för mörkrets infall...
Igår tog jag nya tag, plockade av kåporna men hittade inget misstänkt. Jag kopplade ur batteriet samt den stora boxen under sätet (ignitor unit) sen kopplade jag in det igen och försökte starta... & så startar den direkt!
Flera gånger stannade jag och startade om utan problem, senast imorse & det var inga prolem alls. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig, att den ska stanna närsomhelst eller att den bara kommer rulla på? ingen aning men det känns som om detta var för enkelt.

Fi-lampan blinkar inte och har inte gjort det innan heller.

Fortsättning följer...

mvh
 
Haft samma symptom 2ggr på min hoj, första gången var det problem med kontakten på kopplingshandtaget den andra gången med kontakter under vänster sidokåpa.
1998 gsxr 750 som inte har varit japansk kvalitet direkt..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top