Tjena ! säkringen till blinkers/bromsljus/tuta går efter en stunds körning, någon som har en gissning på vad de kan vara ? ja tror inte de e blinkersrelät eller att de e kortis nånstans eftersom ja kan köra en längre tid innan den går...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
För min egen del har jag haft problem med miniblinkers med glödlampa. Det kan under vissa omständigheter bli kortis i lamphållaren i dom. Pluspolen i botten går mot jord. Kan du se om det finns något mönster när säkringen går? När du bromsar, tutar eller blinkar?
Tror inte att det är alltför vågat att misstänka att du har ett elfel - och då närmast en kortis, nånstans. En intermittent fuling.
Inge kul alls. Kan medföra kraftuttryck.
Ska du leta manuellt, gör det isf på ställen där kablar rör på sig, runt styrhuvudet tex..
Intermittenta fel är pi-s att hitta.
Mitt vanliga tips är ju att ersätta säkringen med en glödlampa, t ex 20W och när den börjar lysa - då har du hitta kortisen, lämpligen via ryck-o-slit-metoden..("Tändning på" förstås..)..
Låter ju som om det vore temp beroende?
Kan det vara så att en kabel ligger an någonstans där det blir varmt?
Efter hur lång tids körning?
Kollat spänningsregulatorn? Om laddningssystemet överladdar kan det ställa till med både det ena och det andra. Jag fick över 20v vid höga varv på min hoj och då slogs bland annat startmotorn ut och alla lampor lyste alldeles för starkt. Nästan förvånad att jag inte pajade nån säkring själv.
ja trodde också att de hade nånting me överladdning å göra, men när ja mätte över batteriet hade ja 12v när ja varva på.. har dock en skit mätare så ja ska prova imorn igen med en bättre.. en annan sak e att hojen aldrig startar på första försöket utan på tredje drar den igång.. de kanske har nånting med spänningsregulatorn och batteriet å göra, därför står batteriet på laddning just nu
12v när du varvar på ? då e ju nått lite vajsing. ska ju ligga över 12v annars "fylls" inte batteriet på.
hoppas att det var mätaren det var fel på.
uteslut inte korslutning. hade en en skavd kabel på min hoj som smällde huvudsäkringen fler ggr innan jag hittade felet, ibland låg kabeln rätt å i bland fel ( poff)
20W lampa = max 2.5Aja gissar att du har provat de själv nångång ? de känns lite riskabellt å ersätta en säkring.. de e iaf en 15amp säkring
20W lampa = max 2.5A
Det är det som grejen.
Montera en spik istf säkring = ingen kontroll på maxström..
Lampan bromsar strömmen så att risken för skador är nästan noll.
Dock blir det ett rätt stort spänningsfall så att det är inte säkert att all ev elektronik fungerar, men det är ju fråga om en tillfällig lösning för felsökning.
PS. Skaffa en riktig voltmeter...![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden