Säkring går vid påslagning av helljus

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Installerade dubbellyktor till mitt bygge i vintras och har kört med dem hela sässongen utan problem. Kruxet nu är däremot att säkringen går när jag sätter på helljus under färd, inte direkt utan efter ett tag.

Den första säkringen som hade gått hade helt smält ihop i sockeln. Jag misstänkte översäkring så jag satte dit en 10:a istället för en 15 som satt där innan. Problemet kvarstår dock.

Har gått igenom kablarna så att inget brott föreligger, eller något jordfel.

Vad fasen kan det vara?

Tacksam för hjälp då besiktningen är stundande.

Tack på förhand!
 
Hur är dom kopplade? Lyser tex båda med helljus samtidigt och det är H4 55/60W så blir ju strömmen ->120W/12V=10 A
Så redan där är det på hittefåret med en 10 A säkring...

Skulle du därtill ha rallykopplat så att hel- och halvljus brinner samtidigt så blir ju strömmen nästan den dubbla. Osv. Så kolla upp vad du har för lampor i, deras effekter samt hur de är kopplade att samverka.

Är säkringen dessutom till fler förbrukare än framlampan så ska den ju även klara bak- och bromsljus ljus, blinkers osv. Så du måste även skriva vad säkringen har för förbrukare.

/J
 
Last edited:
Tackar för snabbt svar Jörgen.

Det som sitter på samma säkring äro:
- Halvljus
- Helljus
- Baklyse och bromsljus

Vid påslagning av helljus lyser endast H7 lampan och H4 lampan samtidigt, dvs. "Halvljus" på ena och helljus på andra. Precis som du säger så kanske det är undersäkrat med tanke på belastningen. Men hur fasen kunde 15 ampen smälta ihop?
Såg ut som en bränd boll :confused:

Vad tror du lösningen är?
 
Tackar för snabbt svar Jörgen.

Det som sitter på samma säkring äro:
- Halvljus
- Helljus
- Baklyse och bromsljus

Vid påslagning av helljus lyser endast H7 lampan och H4 lampan samtidigt, dvs. "Halvljus" på ena och helljus på andra. Precis som du säger så kanske det är undersäkrat med tanke på belastningen. Men hur fasen kunde 15 ampen smälta ihop?
Såg ut som en bränd boll :confused:

Vad tror du lösningen är?

Hur många amp är H7:an på? Säg att den är på 60W, helljuset i H4:an på 60W, bakljuset på 10 watt och broms på säg 21W. ja då kan ju effekten momentant uppgå till 151W vilket ger nära 13 A.

Så det ska nog ändå sitta en 15 A säkring för för att ha marginal.
Säkringar kan bli helt friterade om det är dålig anliggning mot hållaren i säkringsboxen. Tex från oxid och annat. Då bli det som ett effektmotstånd och den lilla säkringen blir glödhet.
 
Som Jörgen skrivit.
Vad har du för förbrukare inkopplade på säkringen och hur är lamporna kopplade.
Är det två helljus så är det på håret. Är det några ytterligare förbrukare så ska säkringen gå efter en stund. Har du dubbla lampor med halv och hel och både halv och hel är tända samtidigt så har du 20A och då ska säkringen försvinna som en löning en varm sommarkväll på en uteservering.
Tänk på att om du säkrar upp så riskerar du kabelbrand om kablarna inte tål strömförbrukningen och det är ju ganska tråkigt att råka ut för.

Kolla igenom vad du har för förbrukare som går via den säkringen. Summera ihop effekterna och dela sedan med 12. Då har du ett riktmärke på vad strömmen är. Är den större än säkringens kapacitet så ska säkringen gå och då måste du säkra upp för att den ska hålla.
Innan du gör det så säkerställer du först att alla förbrukare har tillräckligt grova kablar för att inte riskera kabelbrand.

Det kan ju IOFS vara så att om det funkat förut men inte funkar nu så är det en kortslutning någonstans. Har du en kabel som fått isoleringen avskavd någonstans men som inte ligger emot konstant så kan det bli så att det funkar ett tag och sedan får ledaren kontakt med någon metalldel på hojen och då går säkringen.
Förslaget då är att det är någon av dina lampor som har en genomgång eller liknande som inte år optimal och som därför skaver av isoleringen på kablarna. Det är ju troligast eftersom det inträffar när du har helljuset tänt.
 
Dra en helt ny + kabel med säkring direkt från batteriets +pol till ett relä.
Sedan kopplar man in de befintliga tåtarna som egentligen går direkt till helyset, till manövreringen av reläet istället.

Och matningen från reläet drar man från reläet till H4:an (hellysdelen) och H7:an.
Glöm inte jordning av relädelen.
(de går att lyxa till med dubbelrelä å brytare om man vill välja att bara ha H7 eller H7 + H4-helysedelen)

Då belastas inte orginalelsystemet, utan manöverar endast den nya matningen man dragit från batteriet.
Lät det krångligt?
 
Tack för tipsen!
Elsystem är inte min starka sida när det gäller hojbygge, hade ett helvete i vintras tillsammans med min multimeter. Låter som det blir till att riva tank etc och göra en ordentlig felsökning. Min tanke var precis som du säger "Fortpelle" att dra ett separat relä direkt från batteriet, men detta har inte kommit till skott än.

Återkommer under helgen när jag har haft tid att riva lite.

//Freddan
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top