Säkring går när jag försöker starta zx7r -98

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Säkring går när jag försöker starta MC:n

Säkring går när jag försöker starta MC:n

Vart börja felsöka?

Last edited:
Det låter som om du har en kabel som ligger i kläm någonstans. du får börja följa alla kablar. förslagsvis uppifrån styret och ner mot motorn. Nu har jag inget el schema på den hojen framför mig men man kan ju nästan gissa att säkringen för tändningen är samma säkring som är till start knappen.

Det låter som att du har kortis nånstans. Följ kablarna till/från batteri, startmotor, tändning, tändstift och startknappen. Kolla efter skadad isolering både utanpå och inuti kabelhärvorna, ibland kan ju två kablar inuti en bunt bli skadade och få kortis mot varandra.

ska jag verkligen behöva skära upp kabelstammarna föra tt se om jag hittar något... finns det inget enklare sätt... kan inte se utanpå kabestammarna att något e brännt iallfall... suck... kan ju ta en evighet att hitta detta felet...
kan inte var något annat fel än kortis??

ska jag verkligen behöva skära upp kabelstammarna föra tt se om jag hittar något... finns det inget enklare sätt... kan inte se utanpå kabestammarna att något e brännt iallfall... suck... kan ju ta en evighet att hitta detta felet...
Det finns två alternativ, antingen tankar du fullt, byter bakdäck å skyller misslyckandet på att däckkrängarn hade fel skor, eller så kavlar du upp ärmarna, skruvar isär hojen och felsöker. Mycket svårare än så är det inte ;)

kan ju vara brännd solenoid/startrelä, vilket av dem du nu har på din hoj :D

Gör det enkelt för dig, inte behöver du skära upp stammarna..:va
Jag envisas med tricket att ersätta säkringen med en 20W glödlampa.
Lyser lampan går det ström igenom "säkringsimitationen"
Med lampan inkopplad kan du rycka, slita, böja och leka med kablarna ända tills lampan slocknar - då har du hittat felet/kortisen.

(Lampan ersätter inte säkringen likt en evighetssäkring, allt i kretsen får ju för låg spänning pga lampan, men det funkar som hjälpmedel vid felsökning.)

kan ju vara brännd solenoid/startrelä, vilket av dem du nu har på din hoj :D

ska faktiskt prova byta startrelä i helgen... det är en bra start tycker jag.
Tänker inte skära upp kabelstammar i onödan o därmed riskera skada annat kablage...
får kanske bli lite ohm-mätning oxå... hittade i haynes vilka värde det ska vara på de olika ledarna... så återkommer om jag behöver lite fler förslag...
Tack för hjälpen så länge =)

Hej, min bränner ignition säkringen när jag drar in kopplingen !:va? håller på att bli galen!:huvet!
År det någon som har bra tips var man hittar el-schema till dito?
mvh. Raul

Last edited:
Idag va jag nere på firman där jag köpte hojjen... hade ju garanti kvar på den...
dom gav mig ett helt nytt batteri o trodde det skulle lösa det...
om inte får jag lämna in den hos dom... ska dom gå igenom all el...
Tror inte batteribyte hjälper... men hoppas verkligen att det löser det då min semster börjar om en vecka o jag vill itne läman ifrån mig den...

Idag va jag nere på firman där jag köpte hojjen... hade ju garanti kvar på den...
dom gav mig ett helt nytt batteri o trodde det skulle lösa det...
om inte får jag lämna in den hos dom... ska dom gå igenom all el...
Tror inte batteribyte hjälper... men hoppas verkligen att det löser det då min semster börjar om en vecka o jag vill itne läman ifrån mig den...
Generellt sett brukar aldrig batterier som går sönder lämna för hög spänning... :rolleyes:

varför kladda med detta själv om du har garanti på hojen???
lika bra att lämna den till handlaren direkt.

varför kladda med detta själv om du har garanti på hojen???
lika bra att lämna den till handlaren direkt.
Om jag får citera en seriestripp av bortgångne tecknaren George Beeverloo:
Kunden kommer ut ur bilbutiken tillsammans med verkmästaren på väg att hämta sin nyreparerade bil.
- Jag vill inte att bilen ska vara som ny - jag vill att den ska fungera!
Comprendo?
Garanti?
Han vill ha sin hoj i ordning och fungerande! NU, innan semestern..
En verkstad som kurerar en sannolik defekt i kablaget (kortis nånstans) med ett nytt batteri inger ju verkligen ett enormt förtroende...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard