Säkring dör varannan körning

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Hej,

Har ett litet finurligt elfel som jag inte riktigt vet hur jag ska felsöka.

Har en blade -00 som instrumentpanelen dör varannan gång jag kör, ibland några turer längre. Den kan gå igång och snurra utan problem i några minuter, ibland en timma.. och sen ryker säkringen och jag måste byta.

Ibland så kan även instrumentpanelen slockna i 5-10sekunder för att sedan starta upp igen. Vet inte alls hur jag ska felsöka detta och tar gärna emot förslag och tips

/jonas

låter helt klart som att det är brott på nån kabel till instrumenteringen, bara att kolla ifall du ser nåt brott på nån kabel till instrumenteringen.

vet att man ska vara allvarlig här.. MEN

kan inte låta bli, forgive me..

om felet uppstår varannan körning, sluta med det då, kör varje gång :huvet :krama

dör varannan körning
symptomet är typiskt för att t.ex. en kabel ligger emot en vass plåtkant och då och då så går det åt fanders
Hur är elssystemet byggt på Hondan? Används chassit till - (minus). Används inte chassit till - så skulle jag börja med att kolla att - kabeln på batteriet inte har kontakt med chassit.
Och tvärtom kolla att + inte har kontakt med chassit.
Sedan kolla hur mycket ström går det genom säkringen som går sönder.
Är det en 15A säkring och det går 15A eller mer så finns ju felet hela tiden.
Följa kabeln och se vart strömmen tar vägen. För ofta är det ju flera saker anslutna till säkringen.
Vilken drar "mycket" ström.
Är det så att normalströmmen är låg t.ex hälften av säkringen. Så ska inte säkringen gå. Då är det nått som händer under körning.
Vad jag gjort i liknande situation är att sätta in mindre säkringar före alla anslutna komponenter.
Idén är att inte "huvudsäkringen" utan den mindre säkringen ska gå när det händer så man vet mer exakt var felet ligger. Vilken komponent där felet finns. På så sätt hittade vi kabeln som låg mot en plåtkant. I en kyldisk i en butik. Huvudsäkring gav ström till tre kyldiskar. Nu visste vi vilken kyldisk felet låg i.

Ta ut säkringen och koppla in en 12V lampa där istället, sen ryck och skaka på instrumenteringen och kablage och se om du kan få lampan att tändas/blinka till.

edit: att lampan tänds betyder altså att du har en kortslutning i kretsen efter säkringen, anledningen att använda lampa är att det kan ta ett tag att hitta exact vad felet är och kan gå åt många säkringar annars ;) dessutom enklare att se

Last edited:
Jag skulle koppla bort batteriet så man inte råkar bränna sönder något sen följa kablarna, göra rent kontakter och jordpunkter.
Har själv haft det här felet och hittade det mycket lättare än man kan tro. Det är egentligen inte så många kablar.
För mig var det en lite tråd som vibrerat mot ramen och kortslutit.

Men ta det lungt så inget går sönder. I veckan råkade jag kortsluta mitt blinkerrelä för att jag inte tänkte mig för och ett nytt orginal kostade 600 kr. Instrumentpanelen är nog mycket dyrare. Lycka till.

Ursäkta för ett väldigt sent svar, och tack för alla tips, det var helt klart till hjälp.

Just mitt problem visade sig vara att 2st kablar... helljus och stöd-kopplings-indikator-döda-hojjen-om-stödet-är-nere hade gått av, av någon lustig anledning , så det var bara att skarva ihop igen och fixxa o trixxa lite och nu går den som ett skott utan döda säkringar :)

tack igen för alla svar

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...