"Säkra" färger på Hjälm o Hoj.

Fan, jag som har både vitt och svart på hjälmen :huvet
Tolkar det som att jag bara kommer att dö ibland :D

Vad man glömde att påpeka var att det kanske finns en koppling mellan hur man kör och vilken utrustning man väljer att köpa. Kan tänka mig, med mina förutfattade meningar, att folk med vita hjälmar kör ordinära brukshojar (såna med orange reflextejp på backspeglarnas framsida) och folk med mer mörktonad utrustning kör "lite" mer självmordsbenägna hojtyper. Detta är i såfall inte en färgrelaterad faktor utan en personrelaterad faktor. Dock är det självklart bra att synas i trafiken. :tummenupp
Själv har jag en vit hoj :hihi

gladh

Slår lätt fel sådana grejer. Jag läste inte riktigt hela, men om man inte kan förklara sambanden, är det ju inte värt så mycket. Kan ju vara att de som är benägna att crasha, gillar svart i större utsträckning. Om tjejer är säkrare på MC, betyder det inte att killar blir detsamma genom att klä sig i BH.

Statistik! Men man kan ju hoppas.

Jaaa...

Som det står..

"Dr Wells said yesterday the visibility of the motorcycle drivers that were involved in crashes was investigated to work out what aspects may improve safety.

Factors such as age, years of riding experience, light and weather conditions and risk-taking behaviour such as alcohol consumption were taken into account."

"..Now, as I drive around, I realise how much easier it is to notice motorcycle riders who are wearing white helmets, compared to those with black ones," Dr Wells said. "It is a cheap way for people to improve their safety on the roads.."

OK, det kanske ligger lite sanning i det. Låter ju ganska rimligt men att skriva...

"..Motorcyclists can reduce their risk of a collision by nearly a quarter - simply by wearing a white helmet, Auckland researchers say...."

Är väl ändå rätt vågat att påstå? Speciellt när man i samma text skriver

"..British Medical Journal, was undertaken over a three-year period on Auckland roads, and showed that most motorcycle crashes occurred in urban 50kmh speed zones, during the day and in fine weather.."

Tja, som om det skulle vara många hojar ute i snöstormen.

(klockan är inte 12 än o jag har redan fått på mig nego-hatten :D

Jovisst. Men jag tror att det dom menar är svarta kontra vita hjälmar.

De skriver ju också att andra ljusa klara färger gav en förbättring av synbarheten.

Urvalet var ju bra...
463 motorcyklar där skadorna lett till MINST sjukhusvistelse
Kontrollgrupp på 1213 Motorcyklister.

Dessutom är det väll större chans att vi Sporthojsåkare har färgglada integralhjälmar än glidaråkare va?

"As well as helmet colour, other factors that significantly lowered the risk of a crash included wearing reflective or fluorescent clothing, such as a jacket or vest, and using headlights during the daytime."

Inte för att jag tänker dra på mig en reflexväst på dagtid, men jag kan tänka mig att dra på en om det är hellregn eller dimma.
Halvljus har vi ju lag på.. Men undersökningen är ju från Nya Zeeland. Klart dom krockar mycket.. De kör ju på felsida vägen hela bunten...:lol

Min Fuzhat är vit... :hihi

Låter som om det är dags att plocka frma den nu då... :hihi :yoparty :yoparty

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien