säkerhetsventil??

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
god kväll.. funderar lite angående säkerhetsventil. om man monterar en sådan borde man kunna ställa wastergaten hårdare och ändå inte överskrida ett bestämt laddtryck!! lite att elda för kråkorna men borde bli snabbare spinnupptid???????????? någon som kör med detta :va Benny
 
Boost 2 skrev:
god kväll.. funderar lite angående säkerhetsventil. om man monterar en sådan borde man kunna ställa wastergaten hårdare och ändå inte överskrida ett bestämt laddtryck!! lite att elda för kråkorna men borde bli snabbare spinnupptid???????????? någon som kör med detta :va Benny

Man skall nog akta sig för att använda en säkerhetsventil (pop-off ventil), till laddtrycksreglering. Då kommer du att övervarva turbon rejält, med turbo haveri som följd.

Har för mig att BMW använde det någon gång på -70 talet, men det funkade inte så bra.

R1 T
 
R1 T skrev:
Man skall nog akta sig för att använda en säkerhetsventil (pop-off ventil), till laddtrycksreglering. Då kommer du att övervarva turbon rejält, med turbo haveri som följd.

Har för mig att BMW använde det någon gång på -70 talet, men det funkade inte så bra.

R1 T
DEt är ju sant.. Bekymmret jag har är att wastergklockan fissssöppnar redan vid 0,45bar för att kunna hålla ett konstant laddtryck av 0,8bar!! (den är tillverkad för detta tryck köpt på mc express) Man tappar så mycket vrid,spinnupptid,! Vart är smartast att ta ut trycket till klockan? Benny
 
Boost 2 skrev:
DEt är ju sant.. Bekymmret jag har är att wastergklockan fissssöppnar redan vid 0,45bar för att kunna hålla ett konstant laddtryck av 0,8bar!! (den är tillverkad för detta tryck köpt på mc express) Man tappar så mycket vrid,spinnupptid,! Vart är smartast att ta ut trycket till klockan? Benny

Tror man får bättre spoolup om man monterar en "kulventil" eller vad det heter. Alltså typ en tryckregulator som inte ger nått tryck på wastegateklockan förän man har uppnått det tryck man ställt in på ventilen. Annars öppnar ju wastegaten halvt när man har halvt laddtryck.
 
Boost 2 skrev:
DEt är ju sant.. Bekymmret jag har är att wastergklockan fissssöppnar redan vid 0,45bar för att kunna hålla ett konstant laddtryck av 0,8bar!! (den är tillverkad för detta tryck köpt på mc express) Man tappar så mycket vrid,spinnupptid,! Vart är smartast att ta ut trycket till klockan? Benny


Tricket är att använda en dosa med så stor area som det bara går

Säg att man ökar membranarean till det dubbla då kan man även öka fjäderkonstanten till det dubbla

Det är fjädern som får hålla imot dom besvärliga avgaspulserna som vill tjyvöppna gaten (avgaspulserna kan ha väldigt höga tryck i sig)
viket inte är så lätt att mäta då man bara får ett medeltryck när man använder klocka

Även placeringen av wastgatuttaget har stor betydelse

man skall aldrig sträva efter att få en flödesriktig instalation av gaten
för då låter man avgaspulserna träffa ventilen eller luckan direkt vilket inte är bra


Jag brukar ta trycket till gaten så sent som möjligt (efter alla tryckfall)


Peter
 
Boost 2 skrev:
DEt är ju sant.. Bekymmret jag har är att wastergklockan fissssöppnar redan vid 0,45bar för att kunna hålla ett konstant laddtryck av 0,8bar!! (den är tillverkad för detta tryck köpt på mc express) Man tappar så mycket vrid,spinnupptid,! Vart är smartast att ta ut trycket till klockan? Benny

Vad jag förstår så har du en enstånka med turbo, vilket medför att dina avgaspullser är betydligt kraftigare än på en rad fyra, så det kan vara därför som wastegaten smyg öppnar, på en rad fyra skulle den säkert funka.

Som Andersson Turbo sa, försök att hitta en dosa med ett stort membran, då kan du ha hårdare fjäder men ändå få det laddtrycket du vill ha.
 
R1 T skrev:
Vad jag förstår så har du en enstånka med turbo, vilket medför att dina avgaspullser är betydligt kraftigare än på en rad fyra, så det kan vara därför som wastegaten smyg öppnar, på en rad fyra skulle den säkert funka.

Som Andersson Turbo sa, försök att hitta en dosa med ett stort membran, då kan du ha hårdare fjäder men ändå få det laddtrycket du vill ha.
Ja.. Man får lite plötsliga avgaspullser som bankar på avgasdörren. Men vid provtryckning av wasterklocka som är annpassad för 0,8-1,0+bar så öppnar dom redan vid 0,4-0,5bar (avstängd motor) måste nog skaffa en bromsklocka från en lastbil!! :lol Benny
 
Boost 2 skrev:
Ja.. Man får lite plötsliga avgaspullser som bankar på avgasdörren. Men vid provtryckning av wasterklocka som är annpassad för 0,8-1,0+bar så öppnar dom redan vid 0,4-0,5bar (avstängd motor) måste nog skaffa en bromsklocka från en lastbil!! :lol Benny



HMM om den öppnar så tidigt så är den nog inte förspännd tillräckligt

nåt hg innan utsatt tryck brukar dom öppna men inte så tidigt

men skulle den mot förmodan öppna så tidigt ändå ( monterad på turbon)

så har du för liten wastgatelucka du får boostcreep

laddtrycket ökar med motorvarvet för att gaten inte tar undan tillräckligt
 
andersson turbo skrev:
HMM om den öppnar så tidigt så är den nog inte förspännd tillräckligt

nåt hg innan utsatt tryck brukar dom öppna men inte så tidigt

men skulle den mot förmodan öppna så tidigt ändå ( monterad på turbon)

så har du för liten wastgatelucka du får boostcreep

laddtrycket ökar med motorvarvet för att gaten inte tar undan tillräckligt
Det lät träffande!! Troligast rätt diagnås! För förspänner jag den mer så får jag ett laddtryck på över 1bar och börjar fisläka vid 0,6bar.. Ja laddtrycket stiger med varvtalet bostcrupp :lol Tack för alla svar nu klarnar det
 
Men den motorn är ju inte så stor; finns det wastegate som inte räcker
till en 650 ??
Eller är det stånka-pulser som spökar ?
Vore intressant se hur wastegaten reagerar på avgaspulserna.......
/u
 
ulf_lundin skrev:
Men den motorn är ju inte så stor; finns det wastegate som inte räcker
till en 650 ??
Eller är det stånka-pulser som spökar ?
Vore intressant se hur wastegaten reagerar på avgaspulserna.......
/u
Det är inga broblem med att wastegatporten är för liten! Men man vill ju ha porten stängd tills nåt hg före rätt laddtryck..Ang hur w-g reagerar på avgaspulserna så är den stängd tills 5000varv och då är det ganska jämt flöde så den fladdrar inte så mycket uppe i varv..Benny
 
ulf_lundin skrev:
Hmm. jag kanske inte fattar vad 'wastegatelucka' är. Förklara gärna.
/u


Wastgatelucka syftar på integrerade gates då man har en liten rund lucka som sitter på en liten arm i avgashuset

Kan lika gärna säga storlek på wastgateventilen
 
Boost 2 skrev:
Det är inga broblem med att wastegatporten är för liten! Men man vill ju ha porten stängd tills nåt hg före rätt laddtryck..Ang hur w-g reagerar på avgaspulserna så är den stängd tills 5000varv och då är det ganska jämt flöde så den fladdrar inte så mycket uppe i varv..Benny

Det var nog det andersson turbo menade lite längre upp i tråden, att wastegate porten kan vara för liten om du har boostcreep.

Normal förspänning på wg ca 3mm.


För att kolla wg porten:
Koppla bort wg-porten från wg-klockan, (wg-porten kommer att vara helt öppen hela tiden). Ut och gasa, får du inget eller väldigt lite laddtryck Ca: 0.1 - 0.2 bar, så är wg-porten ok. Får du däremot mer laddtryck ca: 0.3 bar och uppåt, så är den för liten och måste portas.

R1 T
 
Last edited:
andersson turbo skrev:
Wastgatelucka syftar på integrerade gates då man har en liten rund lucka som sitter på en liten arm i avgashuset
Kan lika gärna säga storlek på wastgateventilen
Tack, det var ungefär vad jag trodde.
Därför blir jag lite konfunderad när boost 2 köper ditt förslag att den är
för liten, men 2 inlägg senare svarar mig att 'Det är inga broblem med att wastegatporten är för liten' :va

Men nu var det iaf avklarat. Skriv ni så läser jag. :tummenupp
/u
 
R1 T skrev:
Det var nog det andersson turbo menade lite längre upp i tråden, att wastegate porten kan vara för liten om du har boostcreep.

Normal förspänning på wg ca 3mm.


För att kolla wg porten:
Koppla bort wg-porten från wg-klockan, (wg-kommer att vara helt öppen hela tiden). Ut och gasa, får du inget eller väldigt lite laddtryck Ca: 0.1 - 0.2 bar, så är wg-porten ok. För du däremot mer laddtryck ca: 0.3 bar och uppåt, så är den för liten och måste portas.

R1 T
DEtta var mycket inresant ska undersökas så fort isen håller!! Åka is och skruva/kolla mätare är säkrare än åka diken på sommaren!! :gnissla
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top