säkerhetskontroll...?

• Thread starter Thread starter pAz
  • Start date Start date

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
Uppkörningen närmar sig,, och körskoleläraren tycker att jag är klar för uppkörning,, (efter 2 lektioner) :tummenupp

Allt bra så långt men så slog det mig att säkerhetskontroll skall man ju också göra,,

Jah har letat här på sporthoj, men har inte hittat någon beskrivning hur en sådan skall gå till, så det vore trevligt om någon kunde beskriva inngående hur en sådan går till.

( eller är det bara bromsar/vätska, framgaffel o ljus?)

....... inte långt kvar nu

Kolla alla lager, att framgaffeln inte bottnar, blinkarna, bak/bromsljus, fram ljus, tuta, så det finns luft i hjulen på ett ungefär. allt som har med "säkerheten" att göra :)

Vill inte din körskolelärare berätta för dig?

Där jag körde hade de ett litet häfte med alla punkter. De borde också ha ett sånt (var nåt Sveriges Trafikskolors ...)

Konstigt att din körskolelärare anser att du är klar när du uppenbarligen inte kan alla moment som ingår i uppkörningen...

pAz skrev:
Uppkörningen närmar sig,, och körskoleläraren tycker att jag är klar för uppkörning,, (efter 2 lektioner) :tummenupp

Allt bra så långt men så slog det mig att säkerhetskontroll skall man ju också göra,,

Jah har letat här på sporthoj, men har inte hittat någon beskrivning hur en sådan skall gå till, så det vore trevligt om någon kunde beskriva inngående hur en sådan går till.

( eller är det bara bromsar/vätska, framgaffel o ljus?)

....... inte långt kvar nu

Här har du den

http://www.lotsjotrafikskola.se/lotsjo/sakerhet_mc.html

Sen kan du ju få en speciell uppgift oxå, som tex kontrollera allt som har med ljusen att göra. Eller kontrollera allt som har med bromsarna att göra (kolla INTE bromsljuset, det gör du på uppgiften "allt som har med ljusen att göra")

Last edited:
Glöm inte att kolla i backspeglarna överdrivet mycket HELA tiden med hela huvet när ni är ute i trafiken. :)

CayLe skrev:
Glöm inte att kolla i backspeglarna överdrivet mycket HELA tiden med hela huvet när ni är ute i trafiken. :)

Xakt, man ska "LETA" efter korsningar när man är ute & kör. Kom ihåg oxå att man ska hinna stanna på ett mjukt sätt om någon skulle komma från höger där höger regeln gäller. Hade en elev förra vecka som körde för sakt in i korsningar & gasade för lite när han hade passerat korsingen så han kuggade. Så man ska inte vara för försiktig

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT