Säkerhetskontroll på uppkörning

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Har sökt endel, och hittade denna listan i nån gammal tråd här

1. Elsystem
Hel, halv, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), blinkers bak,
Registreringsskyltbelysning om det nu inte skulle vara samma lampa som bakljuset. Intrumentbelysningen.

2. Drivpaket
Kolla kedjan. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram omdet nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.

4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.


Har dock inget centralstöd på min hoj... Men är det något som fattas på denna listan och vad i så fall?
 
Elsystem. Nödstoppsknappen

Drivpaket. kolla så att kedjan spårar

bromsar. oljenivå både fram och bak

Dämpare fram och bak kolla så dom ej går i bott och att det inte finns några sprickor i dess fästen.

kolla så däcken spårar sätt dig på huk typ tio meter framför hojen och kika eller ta upp en planka från bakfickan.

det är väl vad jag kommer ihåg som du missat
 
1. Elsystem
Hel, halv, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), blinkers bak,
Registreringsskyltbelysning om det nu inte skulle vara samma lampa som bakljuset. Intrumentbelysningen.

+ Dödarknapp

2. Drivpaket
Kolla kedjan. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram omdet nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.


+ oljenivå fram/bak

4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.

Spårning - ?
Dämpare - ?

(Vilken kategori alltså)
 
Gör hela säkerhetskontrollen hemma först och justera allt till rätta inställningar. Då är risken mindre att du behöver någon justering i samband med provet. T.ex spänna kedjan under säkerhetskontrollen
 
Nån måste väl veta vilken kategori de sakerna hamnar under? Och hur man på ett bra sätt kolla styr/hjullager utan centralstöd? Är lite bråttom nu. :gnissla

Gör hela säkerhetskontrollen hemma först och justera allt till rätta inställningar. Då är risken mindre att du behöver någon justering i samband med provet. T.ex spänna kedjan under säkerhetskontrollen

Smart :tummenupp


Edit:

Hittade en till lista i en annan tråd, där står det:

Sätt ena knäet mot däckets nederkant och ta tag i vänster + höger sida av däcket och reka för att känna efter om framhjulslagret är i bra skick. Ställ dig så att du har framhjulet mellan benen och räta upp cykeln..Ta tag i styret, håll inne frambromsen, och ryck cykeln mot dig så att framgaffeln går ihop. minst 3 gånger = kontroll av styrlager/gafflar.

Kolla hjullagret och svinglagret. Gör ungefär som med framhjulet.

Stämmer det?
 
Last edited:
1. Elsystem

+ Kolla att motorn dör om sidostödet fälls ut med växel i alt. lägg i växel med stödet nedfällt.

Jag glömde kolla både reg.plåtbelysningen och instrumentbelysningen (hur kollar man det öht i dagsljus :confused: ) men det gick bra ändå. :D
 
Gött, tackar :tummenupp

Bara en fråga kvar då, hur kollar man lättast att den spårar? Om man har en linje eller planka vet jag hur man göra, men om man inte har det? Eller finns det alltid tillgång till en linje på uppkörningen?

När man ska kolla det så måste väl någon sitta på hojen? Gör uppkörningsgobben det då?
 
Gött, tackar :tummenupp

Bara en fråga kvar då, hur kollar man lättast att den spårar? Om man har en linje eller planka vet jag hur man göra, men om man inte har det? Eller finns det alltid tillgång till en linje på uppkörningen?

När man ska kolla det så måste väl någon sitta på hojen? Gör uppkörningsgobben det då?

Lägg dig eller sätt dig ner typ 10 m ifrån hojjen och kolla så att den spårar. Inte så jäkla noga. I och med att du inte har c-stöd så kan du ju be uppkörningsförättaren att sätta sig på hojen medans du kollar spårningen.

Kör några "aah...hmmm... mm... ser... hmm bra ut..." Så blir det kanon :tummenupp
 
om du nu ska köra upp för lätt mc så behöver man bara kolla att all el fungerar, det sa de till mig iallafall!
 
om du nu ska köra upp för lätt mc så behöver man bara kolla att all el fungerar, det sa de till mig iallafall!

Det är nog väldigt sällan någon behöver dra igenom hela säkerhetskollen utan man får bara ett visst område att kolla....t ex elsystemet....
 
Det är nog väldigt sällan någon behöver dra igenom hela säkerhetskollen utan man får bara ett visst område att kolla....t ex elsystemet....[/QUOT

Ja precis, man får ju ett eller några grejer att kolla, men de sa till mig på körskolan att man bara behövde kolla elsystemet för lättviktare, och jag behövde ju som sagt bara kolla det
 
Okej: Lagren ska kollas oavsett om du har centralstöd eller ej. Jag fick min uppkörningsgubbe att dra upp hojen på sidostödet, sen var saken biff :)

V.J: Jag fick göra hela. (Var dock ensam när jag körde upp, vilket kan vara en förklaring till att det fanns tid till det.)
 
Okej: Lagren ska kollas oavsett om du har centralstöd eller ej. Jag fick min uppkörningsgubbe att dra upp hojen på sidostödet, sen var saken biff :)

V.J: Jag fick göra hela. (Var dock ensam när jag körde upp, vilket kan vara en förklaring till att det fanns tid till det.)

Okej, ja jag vet inte riktigt än så länge som sagt. Men det måste ha varit bra tungt att göra hela?
 
Behövde ni verkligen göra hela kontrollen? Här får man typ ett moment som man ska visa t ex Lager eller vätska eller broms osv.

Jag fick "kontrollera all vätska på hojen" tog typ 3 sek :D
 
Jag fick faktiskt kolla lager fram och bak samt sving! Tog någon minut....
Men jag vet om folk som bara har fått förklara var bromsvätskan finns eller liknande.
Hittade en video på S:t Erikstrafikskola hemsida som beskriver kontrollen hyfsat snabbt!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top