Säkerhetskontroll-fusklapp, synpunkter?

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hej, tänkte dela med ett blad jag skapat för att lättare memorera allt som behöver göras vid säkerhetskontrollen.

Kom gärna med synpunkter om jag missat något eller om nån justering bör göras!

säkerhetskontroll.PNG
 
Hej!
Välkommen till forumet!
Sista punkten på Elektronik den om sidostödsbrytaren gäller inte alla motorcyklar, fungerar på olika sätt eller saknas helt.
Lycka till med uppkörningen.
 
Skulle tro att det är såhär:
Först i varje kolumn kommer några rubriker och sedan åtgärderna, där har TS färgkodat så att lila rubrik hör ihop med lila åtgärd... o.s.v.
Exakt, tack för förklaring!
 
Det är bra att ha en övergripande koll på vad säkerhetskontrollen innehåller, tycker listan ser ganska komplett ut.
Har för mig att man även ska kolla gasreglagets spel och att det inte "hänger" sig, även att den inte ger gas vid fulla styrutslag.

Min säkerhetskontroll på uppkörningen i början av Maj - Kolla kedjeslack och bakre drevet...
Var inställd på att åtminstone gå igenom bromsar och elektroniken :)
 
Môcke att tänka på innan man skall iväg att handla glass...

Är detta på allvar vad man vill se som "säkerhetskontroll" vid uppkörning these days?
...inklusive "kolla efter sprickor i fälg, knacka för att höra missljud"...?

Om inte, så måste du vrida ner termostaten till något du kan komma ihåg och hantera.
Det där ser ut som någon på väg att dra iväg för ett trestegshopp utan att skorna är knutna.


Om detta stämmer, och mer därtill - som Bäverhyddan påpekar, så behöver du utarbeta ett mönster som du betar av de olika punkterna efter. Du kan lära in det med din matris som hjälp, men sedan måste känna dig trygg med vad du du lärt in utan lappen i handen - men med mönstret stadigt i typ muskelminnet.
 
De jag har lärt upp inför körkort och fortsatt mc-liv har jag lärt att man börjar längst fram med däcket, fälg, bromsar lager, gaffel osv osv och jobbar sig bakåt till skyltbelysningen.
Det tar inte många gånger innan det går automatiskt.
 
Kontrollera att motorcykeln spårar finns inte med....
Utföres enklast med snöre....
 
Kolla denna video, alla andra på Youtube-klipp är extremt långa på över 10min.

Själv fick jag testa alla lampor på min uppkörning.
 
Som gundj skrev, ett varv runt hojen, så blir det inte lika mkt spring fram och tillbaka. Rycka i lite delar är inte fel att göra, känna så att nummerskylt sitter fast, backspeglar, gasen rullar tillbaka, blinkers sitter fast, fotpinnar etc....
 
Kolla sprickor i fälgar fick jag tips från körskolan att bara påpeka att det är slanglöst och däcken håller luft, fälgen är ok :)
ABS-lampan slocknar, det betyder att du måste köra med hojen för att få det att hända, ingår det verkligen?
 
Kolla sprickor i fälgar fick jag tips från körskolan att bara påpeka att det är slanglöst och däcken håller luft, fälgen är ok :)
ABS-lampan slocknar, det betyder att du måste köra med hojen för att få det att hända, ingår det verkligen?
Liknande tips som det första stycket där väl, svara att det märker jag när jag kör iväg? Är väl snarare en kunskapsfråga att veta om att den är tänd först och släcks sen.

Min förarprövare stod så pass långt bort att han inte hade en aning om vilka lagerbanor jag egentligen kände på. Andra fick prova tutan, vi fick alla varsitt område och ingen fick göra en hel kontroll.
 
Det där med att kontrollera fälgarna, är det en hoj med ekerfälgar ska man dra fingrarna över dem för att se att de inte är lösa. Fick uppmaningen att vara försiktig med det när jag körde upp med körskolans hoj, då flertal ekrar behövde spännas :gnissla

Och efter en nybörjartabbe brukar jag föredra att rulla hojen bakåt när kedja osv ska kontrolleras, men det kanske inte är tillåtet? Så lätt att sidostödet åker upp utan att man märker det när man rullar hojen framåt i kombination med lite nervositet :näsblod
 
Man får inte ha med sig vilken typ av fusklapp som helst. Du får ha med en lista med kontrollpunkter. Du får inte ha med någon instruktion hur du kontrollerar. TS lapp är inte godkänd.
 
Man får inte ha med sig vilken typ av fusklapp som helst. Du får ha med en lista med kontrollpunkter. Du får inte ha med någon instruktion hur du kontrollerar. TS lapp är inte godkänd.
Jag förstod det som att det är en lapp "inför" uppkörningen, ett stöd för att memorera, inte att den ska tas med till uppkörningen?
 
Man får inte ha med sig vilken typ av fusklapp som helst. Du får ha med en lista med kontrollpunkter. Du får inte ha med någon instruktion hur du kontrollerar. TS lapp är inte godkänd.
Det var aldrig tanken att du skulle ha med denna lapp UNDER provet, som Bäverhyddan säger så var tanken att använda denna lapp för att lättare memorera alla säkerhetsåtgärder INFÖR provet.
 
Back
Top