Säkerhetskontroll av MC ( inför uppkörning )

• Thread starter Thread starter nl
  • Start date Start date

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NmVGdUrHl-E&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NmVGdUrHl-E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Nu finns det ju förvisso flera medlemmar här som inte har kort och kan ha användning för dessa videor, men jag slutade titta redan efter ett par sekunder när han hävdade att det finns tre huvuddelar. Det finns fem. Gör om, gör rätt.

Nu får man ju även ha en med sig en "checklista" på vad du skall kolla under säkerhetskontroll momentet på din uppkörning, dock får du inte skriva ner hur du kontrolerar resp punkt

Fast om du har checklista så bör du nog träna lite mer... du lär nog få svårare att få godkänt på nåt skitfel om du står med en lista i handen än om du kör på från memorerade kunskaper.

Jag tog körkort för inte allt för länge sen. För mig räckte det med att kolla elsystemet. Nu vet jag inte om jag hade tur eller brukar man oftast få kolla allt?

Fast om du har checklista så bör du nog träna lite mer... du lär nog få svårare att få godkänt på nåt skitfel om du står med en lista i handen än om du kör på från memorerade kunskaper.

Jo det var precis vad jag sa till piloterna nära jag flög över till stockholm när dom gick igenom checklistan :)

Jag fick kolla lager, fick be honom att sätta sig på hojen så jag kunde kolla hojen i fram osv.

Jo det var precis vad jag sa till piloterna nära jag flög över till stockholm när dom gick igenom checklistan :)

Ja just det, för det är ju precis samma sak... :3freak

Anyway, det är vad jag fick som råd i höstas i alla fall, att om jag behövde checklista så borde jag träna mer.
Själv fick jag peka ut lager och rycka lite för att kolla dessa när jag tog kortet... tror inte inspektören var så intresserad av att vara ute i spöregnet så länge.

När jag tog kortet kollade jag styrlager med hjälmen på ..

Uppkörningssnubben "Hör du bra med hjälmen på? ;) "
Jag "Brukar det vara fel på uppkörningshojarna?"
Uppkörningssnubben "Jaja du visste hur man gör så ...."

Bara man vet vart man ska kolla är iallaflal inte detaljerna så viktiga .. håll koll på fram och bak ;)

Nu finns det ju förvisso flera medlemmar här som inte har kort och kan ha användning för dessa videor, men jag slutade titta redan efter ett par sekunder när han hävdade att det finns tre huvuddelar. Det finns fem. Gör om, gör rätt.

Sluta nu, det finns tre huvuddelar och annat smått och gott eller 7 eller 5 whatever, båda filmerna täcker in HELA säkerhetskontrollen och hur du gör....

Detta fick jag lära mig dagen innan uppkörningen i Skene och det gick galant!
3 olika kontroller kan man råka utför där uppe iaf.. kanske olika på andra ställen..
iaf på min lapp om kontroller så stog detta..
Daglig:
P-ljus, Framljus, Bromsljus x2, bakljus, skyltljus, reflex, nödstopp, helljus/ljustuta, blinkers, signalhorn, olja, fram/backdäck/fälgar, kedja spel/drev
f/b bromston, frjädring stöd x2.

Lager:Styrlager glapp/funktion,
hjullager f/b.
Swinglager.

Bromsar:
F. Nivå/ parallelt bandtaggsgrepp
läckage/sprickor
belägg x4. bromsskivor x2.
B. Lossa sadeln nivå/fotbromsens läge.
läckage/sprickor
belägg x2. bromsskiva.

Själv fick jag lager under uppkörningen och det är juh klart det lättaste tycker jag.

Last edited:

Jag tycker dom är skitbra...

En liten fråga om att kontrollera lager. Hur går man till väga om man inte har ett centralstöd på hojen? Blir ju rätt tungt att lyfta upp hjulen från marken t.ex.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph