Säkerhetsdata för mchjälmar. Viktig läsning!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Kul att min hjälm, Lazer Fibre Pro, som jag köpte helt ny för 1300 spänn har fått 4 stjärnor medans Arai RX-7 som är betydligt dyrare bara fick 3 :rofl :hihi :tummenupp
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jaha, blir att byta ut min Arai Condor (en av två hjälmar med två stjärnor :( ) mot en Nolan... Jag som kände mig lite snål när tjejen fick en fyrstjärnig Nolan :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Intresseklubben kan anteckna att Davida tillverkar mer än jethjälmar.
Har inte kollat på sistone.
Men tidigare salufördes fem modeller av Davida.
I trolig säkerhetsordning:
"Classic", ett vurpollon för de som inte fruktar döden.
"Classic jet".
"Jet".
"Speedster".
"Lunar", en integralhjälm producerad av annat företag, men säljs av Davida.

Davida producerar mao endast öppna hjälmar, och säljer en integral.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Kul att min hjälm, Lazer Fibre Pro, som jag köpte helt ny för 1300 spänn har fått 4 stjärnor medans Arai RX-7 som är betydligt dyrare bara fick 3 :rofl :hihi :tummenupp

Vem bryr sig om stjärnor när man har fetast hjälm på sveavägen? :va :D

Men, det är lite lustigt att arai's veerrstah inte har fått bättre betyg.
 

Dr.Bike

Guest
Den här har varit uppe ett par gånger, både här och på andra forum och jag vill passa på att förekomma lite felaktig information som dykt upp i samtliga andra sammanhang.

Det här testet, SHARP, har INGENTING med ECE22.05 att göra utan är en ny samling tester som är betydligt hårdare.

BRA förtydligande!

Tack.

MEn som jag sa inledningsvis, och även några säger senare (läser inte folk alla inläg vavava? :)) så HUR har det testats?
Nu säger du att dessa tester är HÅRDARE osv.
Det är första inputen jag fått hittills. Dubbelt tack.
Men! Återigen: Hårdare på vad? Och isf: Är det relevant?
(borde ju vara det men men...vad vet man. Vis av erfarenhet så diffar olika normer för en och samma grej för vart land/kontinent, och samma pryl kan vara kass på ett ställe och guld på ett annat... :rolleyes: )

SÅ det jag vill se, är JÄMFÖRELSETAL.
Så man kan bgripa hur stora (eller små) skillnaderna egentligen är.
Skillnaden mellan tre och fem stjärnor kanske bara är en liten skillnad som egentligen bara speglar olika nivåer av MVG. Dvs ALLA hjälmar klarar MER ÄN VÄL vad de ska, emn som alltid finns det MÄTBARA skillnader.
Skilnader som KANSKE saknar relevans, men alltid målas upp (av testvinnare och säljarkåren) såsom livsviktiga och HELT avgörande.

Fast det KANSKE inte är så.

Så återigen: Var går den KRITISKA gränsen. (dödligt våld)
Var ligger vinnaren i förhållande till det?
Var ligger sämsta hjälmen?

Antag att dödligt våld representeras av talet 100. Vi kan säga att det är Newton.

100 N genomsläppt kraft är dödlig.

Ligger bästa hjälmen då på säg 80? 90? 95?
Ligger sämsta bara straxt däröver med nån enstaka N?

Eller har bästa hjälmen ett REJÄLT övertag?
Den kanske bara släpper igenom 30N?
Och den sämsta 70?

Ja som sagt, detta är olika exempel på hur det KAN vara, och vi vet som sagt (just nu) inte ett dugg om hur resultatet "5 stjärnor" förhåller sig till "1 stjärna" lika lite som vi vet hur dessa två förhåller sig till "död".

Mao kass info.

Och det enda som sker nu (om folk börjar lita på denna nya norm) är att det blir nya "hjälmkungar" som kraxar ut att "med oss överlever du, med konkurenten dör du".

Summa summarum: Status Quo på hjälmmarknaden, vi har bara bytt ut aktörerna i toppen.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vem bryr sig om stjärnor när man har fetast hjälm på sveavägen? :va :D

Men, det är lite lustigt att arai's veerrstah inte har fått bättre betyg.

Ähh, jag hänger inte på sveavägen vettu! Jag hänger vid donken på Varlagårdsvägen i Kungsbacka, och där är Lazer den fetaste hjälmen. Alla moppepojkar kör ju med MDS :D :) :gnissla

Den är väl inte bättre helt enkelt :) :rolleyes:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Summa summarum: Status Quo på hjälmmarknaden, vi har bara bytt ut aktörerna i toppen.
Jag ser det som positivt med ett nytt test. England har sett ACU Gold också utöver ECE sedan tidigare.
Det får lite samma effekt som NCAP. Testerna har sina brister, verkligen, men det får uppmärksamhet ifrån kunderna. Vissa här, t.ex. du själv, är säkert intresserade och kunniga att se detaljer - men för det stora flertalet är stjärnssystemet "idiotsäkert". Det kommer förhoppningsvis leda till säkrare hjälmar för alla.

Alternativet är att gå på tillverkarnas egna uttalanden, där så klart både Arai, Shoei, Nolan och Tupperware hävdar att de gör de säkraste :rolleyes:

Det intressanta i testen tycker jag var att tillverkare kan få vitt skillda betyg på sina produkter, utan relation till priset dessutom. Det tycker jag är ett underbetyg till deras egna testmetoder. Oavsett vad man tycker om att Lazer klarar testet bättre än RX7RR så är det anmärkningvärt att Arais egna billigare hjälmar klarar det bättre.
 

Dr.Bike

Guest
Jag ser det som positivt med ett nytt test. England har sett ACU Gold också utöver ECE sedan tidigare.
Det får lite samma effekt som NCAP. Testerna har sina brister, verkligen, men det får uppmärksamhet ifrån kunderna. Vissa här, t.ex. du själv, är säkert intresserade och kunniga att se detaljer - men för det stora flertalet är stjärnssystemet "idiotsäkert". Det kommer förhoppningsvis leda till säkrare hjälmar för alla.

Alternativet är att gå på tillverkarnas egna uttalanden, där så klart både Arai, Shoei, Nolan och Tupperware hävdar att de gör de säkraste :rolleyes:

Det intressanta i testen tycker jag var att tillverkare kan få vitt skillda betyg på sina produkter, utan relation till priset dessutom. Det tycker jag är ett underbetyg till deras egna testmetoder. Oavsett vad man tycker om att Lazer klarar testet bättre än RX7RR så är det anmärkningvärt att Arais egna billigare hjälmar klarar det bättre.


JOdå!
Jag håller med dig helt.
Att det hela (i slutändan) kommer leda till bättre hjälmar, råder det ingen tvekan om.
Det är inte det jag ondgör mig över, såna positiva effekter skall ju hyllas förståss, men jag pekade bara på+ baksidan av myntet: Brister i redovisning av testmetod och att oavsett vem som har 5 sjärnor så kommer de precis som nu att spinna på att de är "säkra" medan de andra (underförstått) är livsfarliga.
Detta är ett förhållande som (garanterat) kommer bestå, trots att den totala hjälmsäkerheten går upp iom detta nya system + hårdare tester.

Man får ju applådera detta iaf.

Men åter till det du sa: Jepp - bättre hjälmar blir det, och stjärnsystemet är (i mina ingenjörsögon ofullständigt) men i svennes ögon idiotsäkert precis som du säger, och det är ett lätt och bra sätt att få jämförelser trots allt.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
who knows .. men om den inte vore bättre, varför lägger så många så mycket pengar på den modellen?

Jag har en egen liten teori som brukar vara relativt idiotsäker: Ser du reklam för en vara, finns det garanterat en konkurrerande vara som är bättre och kostar mindre pengar eftersom konkurrenten inte lägger den sortens summor på reklam. Den lite mer cyniska varianten av samma synsätt är att om din produkt inte klarar sig kvalitetsmässigt lägger du ner lite pengar på reklam (som du naturligtvis tar igen i produktpriset).

Å andra sidan har vi ju problemet med research - om det är ett ämne jag inte är så insatt i, köper jag ofta den dyrare varan "för säkerhets skull" - och där sitter man ju i fekaliedalen ifall det faktiskt skulle vara så att den föregående teorin håller för även den sortens produkter (exempelvis hjälmar eller ryggskenor).
:va
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp De där var redigt bra info nu när man ska köpa ny hjälm. Men de var också kul å se att x-lite 701 har fått 4 av 5 möjliga :)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
who knows .. men om den inte vore bättre, varför lägger så många så mycket pengar på den modellen?
Jag kör numera enbart med arai rx7 därför att:
1. Har nog provat nästan alla större hjälmmärken på marknaden och det finns ingen som sitter så bra på mitt huvud (det viktigaste för att en hjälm ska fungera oavsett hur många stjärnor den får i vilket som helst test).
2. Den fungerar utmärkt att vurpa i (Jag själv och mååånga andra har provat).
3. Den har ventilation värd namnet (Jag blir fruktansvärt varm när jag kör, så viktigt)
4. Den har bra visirmekanism
5. Den har urtagbar och tvättbar inredning.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Brister i redovisning av testmetod och att oavsett vem som har 5 sjärnor så kommer de precis som nu att spinna på att de är "säkra" medan de andra (underförstått) är livsfarliga.

Testmetoden redovisas på Sharps hemsida. Det jag saknar där är dock hur urvalet går till, skickar fabrikanten in hjälmen eller köps de på "hyllan" för att testas? En Viktig fråga i mina ögon.
 

Dr.Bike

Guest
Testmetoden redovisas på Sharps hemsida. Det jag saknar där är dock hur urvalet går till, skickar fabrikanten in hjälmen eller köps de på "hyllan" för att testas? En Viktig fråga i mina ögon.

Sant! En väldigt viktig fråga!
Får fabrikanten skicka grejer så är det ju (troligen) lite upphottade varianter.




Edit: Xyx redde ut frågan! Tack.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Har ni också noterat att LAZER LZ6 som får fullt betyg enligt tillverkarens hemsida är en moppehjälm och kostar 900 spänn.. den skopar ut min RAID II som får 4 stjärnor.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
blablabla

Så återigen: Var går den KRITISKA gränsen. (dödligt våld)

bla bla bla

"According to both these curves, exposing a human head to a force over 200 Gs for more than 2 milliseconds is what medical experts refer to as bad.

Is an impact over the theoretical 200 G/2 millisecond threshold going to kill you? Probably not. Is it going to hurt you? Depends on you, and how much over that threshold your particular hit happens to be."

Ur den här VÄLDIGT läsvärda artikeln:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Men sen är det väldigt olika mellan olika personer, det finns fighters som får otroliga smällar i huvudet under många år utan att bli väldigt dåliga av det.
Sen vet jag om två personer dött av försvagningar i ett blodåder i huvudet, en när hon pratade i telefon och den andre när han sov.
Har man tur klara man som min kompis att krascha med hojen i 80 knyck och stanna genom att åka med huvudet först mot en betongsugga. Har man otur dör man nästa gång man nyser.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag kan fortsätta skriva lite om testerna för jag har tråkigt.

Dom valde att testa hjälmarna med en kraft på 100 J vilket motsvarar 2 m fritt fall, det är kraften som utvecklas i 90 % av alla olyckor. Dom gjorde också ett test med högre energi, 150 J, i mindre än 1 % utvecklas sådan kraft.
Dom släppte hjälmarna mot en asfaltsbit och mätte antalet G som mätaren i hjälmen utsattes för. 200 G är "dåligt" man överlever nog men gör förmodligen illa sig.
Här listar jag ett par hjälmar och antalet G som huvudet utsattes för:


Impact Key: LF: Left Front, 7-foot drop, Flat Pavement. RF: Right Front, 10-foot drop, Flat Pavement. LR: Left Rear, 7-foot drop, Flat Pavement. RR: Right Rear, 7-foot drop, Edge Anvil. Shell Key: (P): Polycarbonate (F): Fiberglass

Bästa och sämsta hjälmen som bara klarar DOT märkningen:

# Z1R ZRP-1 (P)Average: 152 Gs
# LF: 148 gs
# RF: 176 gs
# LR: 153 gs
# RR: 130 gs

# Pep Boys Raider (P)
# Average: 174 Gs
# LF: 163 gs
# RF: 199 gs
# LR: 185 gs
# RR: 152 gs

Bästa och sämsta ECE-22:05 märkta hjälmen:

# Schuberth S-1 (F)
# Average: 161 Gs
# LF: 151 gs
# RF: 180 gs
# LR: 176 gs
# RR: 137 gs

# Vemar VSR
# Average: 174 Gs
# LF: 171 gs
# RF: 198 gs
# LR: 166 gs
# RR: 162 gs


Snell märkta:

# Icon Mainframe (P)
# Average: 181 Gs
# LF: 168 gs
# RF: 217 gs
# LR: 189 gs
# RR: 152 gs

# Scorpion EXO-700 (F)
# Average: 211 Gs
# LF: 207 gs
# RF: 236 gs
# LR: 226 gs
# RR: 176 gs

Mindre G desto bättre. Notera dock att det är hjälmar gjorda för den amerikanska marknaden och det kanske skiljer i uppbyggnad på hjälmarna pga av olika test krav.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top