Säkerhetsdata för mchjälmar. Viktig läsning!

Dr.Bike

Guest
Enligt en ny testmetod i England klassas hjälmar ungefär som fordon, dvs 1-5 stjärnor, som bilarna får i Euro NCAP.
Den nya metoden kan ses på sidan dit jag länkar till tabellen, bara att backa i adressraden så du kommer till grundsidan.

PÅ nåt sätt borde sån här livsviktig info ligga i en sticky.

Här är iaf klassningen av marknadens huvudsakliga (obs lustighet) utbud:


http://sharp.direct.gov.uk/search/results/?sort=manufacturer&dir=asc&manufacturer=0&type=0&rating=0&size=0&price=0
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Helt otroligt jag skulle precis starta en tråd om hur man vet hur pass säker en hjälm är så dyker dena tråden upp som på beställning :-9, jag går i köpartankar och blir förbryllad av att man inte vet vad man betalar för, är den dyraste bäst (säkrast) eller hur skall man veta när man köper säkert?

Detta kan ju bena ut ett o annat frågetecken :)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Fast snart kommer någon att helt döma ut den testmetoden då Arai RX-7 endast får 3 stjärnor av 5 möjliga. Arai som minsann tillverkat hjälmar sedan urminnes tider, ända sedan samurajernas tid. De enda testerna som är att lita på är ARAI:s egna objektiva tester...:rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
Helt otroligt jag skulle precis starta en tråd om hur man vet hur pass säker en hjälm är så dyker dena tråden upp som på beställning :-9, jag går i köpartankar och blir förbryllad av att man inte vet vad man betalar för, är den dyraste bäst (säkrast) eller hur skall man veta när man köper säkert?

Detta kan ju bena ut ett o annat frågetecken :)

Tack.

Och jo, alla testnormer har ju sina brister. Hjälmar enligt denna norm kanske inte hamnar högst i Bikes hjälmtest och vice versa.
man får ta saker med en nypa salt, och iaf se det hela som en god fingervisning.

Jag är oxå i tagen att uppgradera på hjälmfronten, därav denna tråd.
Få se vad vi kan hitta på...

Inte Davida heller.
Antagligen så bra att de hamnar utanför skalan.

:hihi davida ja... täcker de ens halva skallen?
En hjälm som klippt och skuren för livsstilsfolket.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack.

Och jo, alla testnormer har ju sina brister. Hjälmar enligt denna norm kanske inte hamnar högst i Bikes hjälmtest och vice versa.
man får ta saker med en nypa salt, och iaf se det hela som en god fingervisning.

Jag är oxå i tagen att uppgradera på hjälmfronten, därav denna tråd.
Få se vad vi kan hitta på...



:hihi davida ja... täcker de ens halva skallen?
En hjälm som klippt och skuren för livsstilsfolket.
Ärligt talat så är det bekväma hjälmar av hög kvalitet.
Antagligen inte säkraste valet.

Vill även påpeka att jag tycker att det är kanon att du tipsar om testet.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Den här har varit uppe ett par gånger, både här och på andra forum och jag vill passa på att förekomma lite felaktig information som dykt upp i samtliga andra sammanhang.

Det här testet, SHARP, har INGENTING med ECE22.05 att göra utan är en ny samling tester som är betydligt hårdare.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
I senaste nummret av Mc-Folket finns en bra artikel där det riktas kritik till ECE-2205 om varför den är bristfällig, lite information om SNELL som är en organisation som testar hjälmar, tillverkarna kan anmäla sig frivilligt, en skillnad från ECE-2205 är att tillverkaren inte välja ut hjälmen som skall testas av Snell utan den tas från hyllan i butik. Så skall det vara.
Även info om Sharp det nya oberoende testinstitutet finns med i repotaget. Bra läsning
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det skulle ju vara intressant om de redovisade nåt mer än hur många stjärnor de fått ihop. Det kanske finns där men jag hittade det inte.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Då slänger jag min Arai och köper en plasthjälm för 700kr? Kanske en ituskuren basketboll som jag trär över huvudet funkar lika bra?

Hur är testen utförda?!
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Kan man värkligen lita på dom där testerna?

Så som att Lazer LZ6 för 60 Euro är 5 stjärnig :gnissla ?

Sådanna fall ska jag köpa en på momangen :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Intresseklubben kan anteckna att Davida tillverkar mer än jethjälmar.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Då slänger jag min Arai och köper en plasthjälm för 700kr? Kanske en ituskuren basketboll som jag trär över huvudet funkar lika bra?

Hur är testen utförda?!

Står klart och tydligt på sidan hur testen är utförda, det är bara att läsa. Du tillhör kanske dem som alltid tror att man får kvalitet i förhållande till pris? Välkommen till verkligheten. :tummenupp

vilken skämt sida:rolleyes:

Du sitter med en nyinköpt RX7-RR? Grattis.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top