Säkerhetsbälte för skjutsning

Baztard

Medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Hello alles.

Har hittat ett antal trådar om topic men ingenstans där man kan införskaffa dylikt snöre.
Det ska alltså vara ett bälte man sätter runt sig själv och barnet bakpå. Det har då ett lås som släpper vid eventuell omkullkörning.

Någon som vet var man kan hitta detta?

Jag köpte en sele på touringbutiken när min dotter var liten, ett varsitt "bälte" med två stroppar med karbinhakar mellan som gjorde det möjligt med snabb frånkoppling, funkade klockers.. Men jag skulle inte vilja vurpa med en sån, då gör den nog mer skada än nytta..

edittillägg; den fanns kvar i sortimentet;

19-3025.jpg

http://www.touringbutiken.se/Servlet?page=6&parent=s19709&catname=Övrigt+barn+#

Last edited:
Jag är skeptisk till dom där bältena.

Finns en stol som jag tror är bättre om man ska ta med barnen på hojen.

Dessutom finns det ingen bra hjälmar till småbarnen. Dom godkända hjälmarna är för tunga för deras nackar. Och dom lätta hjälmarna skyddar inte ordentligt vid en omkullkörning.

mjae det var ingen av dom där (antar jag)
Alltså, det pratades om en variant som automatiskt skulle gå isär vid vurpa men inte annars... Vid ett visst G skulle spännet släppa alltså.
Skulle ju helst inte sitta ihop med sonen om man får i backen.

Tack för tipsen dock :)

mjae det var ingen av dom där (antar jag)
Alltså, det pratades om en variant som automatiskt skulle gå isär vid vurpa men inte annars... Vid ett visst G skulle spännet släppa alltså.
Skulle ju helst inte sitta ihop med sonen om man får i backen.

Tack för tipsen dock :)
Fast om den ska orka hålla fast honom under allt som normalt händer på en hoj så krävs det ganska ordentliga krafter för att spännet ska lossna, såna krafter som defenitivt kan skada ett barn. Som Mr Eskilsson skriver så finns det inga vettiga hjälmar heller. Vänta med hojåkandet tills han/hon kan hålla i sig själv och kan ha riktig skyddsutrustning.

Fast om den ska orka hålla fast honom under allt som normalt händer på en hoj så krävs det ganska ordentliga krafter för att spännet ska lossna, såna krafter som defenitivt kan skada ett barn. Som Mr Eskilsson skriver så finns det inga vettiga hjälmar heller. Vänta med hojåkandet tills han/hon kan hålla i sig själv och kan ha riktig skyddsutrustning.

Iden är nog inte så dum, även fast ungarna kan hålla i sig och ha riktiga skydd så vet man aldrig när kotten somnar under en längre körning.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back