Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
På förekommen anledning tar jag upp ämnet och undrar till att börja med om man kommer tillåta någon att köra på banan igen innan man har gjort omfattande förändringar för att förbättra säkerheten.
 
Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta vad som hände Watz på samma ställe, när det var och vad som gjordes efter den olyckan.
 
Jag var själv ute i gräset i 200+ under min licens-kurs i slutet på 80-talet. En hårresande upplevelse där jag dessutom fick med mig bakomvarande hoj utanför banan. Jag lyckades dock försiktigt styra upp på banan igen bromsa för gud och djävulen och fixade kurvan med ett nödrop!
Knicken på rakan är en mycket farlig plats när man ligger flera hojar tätt intill varandra! Det är där olyckor och tillbud grundas och du får aldrig ned farten före vallen om du blir kvar i gräset.
 
sandstream skrev:
2167204 Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta vad som hände Watz på samma ställe, när det var och vad som gjordes efter den olyckan.
Watz tappade sin klossar och hade såvida ingen broms.
Efter den olyckan har sandfållan ersatts av en större lecafålla och skyddsstacket har byggts på vallen.
 
Olyckan jag bevittnade igår "som förare" visade klart Sviestads säkerhetsproblem där föraren kom ut i gräset efter halva rakan vid högfartshögern och körde halva rakan på gräset genom lecahavet efter rakan och upp på jordvallen där det tog tvärt stopp.

Tror man måste korta ner rakan och göra den bredare och rakare och avvåkningszonen måste bli mycket längre lr få ner hastigheten genom att ha en S- böj mitt på rakan.

jag hoppas verkligen att man tar åt sig och gör något åt det här annars tappar jag förtroendet för de som har med säkerhet att göra.

Hoppas inte ni tar illa upp som jobbar med LMS för ni gör ett toppjobb och Motorsport är farligt och alla risker kan man inte bygga bort.
Men man måste rannsaka sig själv när något går så inihelvete snett som det gjorde i går kväll.
 
Last edited:
sandstream skrev:
2167204 Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta vad som hände Watz på samma ställe, när det var och vad som gjordes efter den olyckan.


Watz hade helt enkelt inga bromsar. Körde rakt fram i en jävla fart. bröt ryggen om jag inte minns fel. Mer lecakulor var den åtgärden jag vet om...
Säkert nån som kan fylla på med mer info..
 
Jag är säker på att man kommer se över det hela och göra vad man kan för säkerheten gällande banan.
 
2ono skrev:
2167229 Olyckan jag bevittnade igår "som förare" visade klart Sviestads säkerhetsproblem där föraren kom ut i gräset efter halva rakan vid högfartshögern och körde halva rakan på gräset genom lecahavet efter rakan och upp på jordvallen där det tog tvärt stopp.

Tror man måste korta ner rakan och göra den bredare och rakare och avvåkningszonen måste bli mycket längre lr få ner hastigheten genom att ha en S- böj mitt på rakan.

jag hoppas verkligen att man tar åt sig och gör något åt det här annars tappar jag förtroendet för de som har med säkerhet att göra.

För hög fart på för liten bana. en S sväng skulle vara perfekt.
En S sväng direkt efter "högfartsböjen". I fall man då skulle bromsa på sig och välja att köra rakt fram så skulle man kunna bromsa lugnt och försiktigt på den gamla delen på banan.

Typ som det är efter start och mål.
Självklart kostar det en slant. Men det är det värt.
 
2ono skrev:
2167229 Olyckan jag bevittnade igår "som förare" visade klart Sviestads säkerhetsproblem .....


Finns det inget regelverk som styr hur utformning av banor får se ut ?
Har nu Sviestad säkerhetsproblem så har jag svårt att förstå hur den banan har blivit godkänd eller hur dessa regler är utformade isf...

I detta fall med bergskurvan så tycker jag inte att kostnadsaspekten spelar roll alls.
Får se vad som händer nu, efter att det skett ett dödsfall.
Som vanligt sker alla säkerhetsförbättringar försent tyvärr...
 
2ono skrev:
Tror man måste korta ner rakan och göra den bredare och rakare och avvåkningszonen måste bli mycket längre lr få ner hastigheten genom att ha en S- böj mitt på rakan.
Jag har bara kört på Sviesta två gånger men jag gillade aldrig den svaga högern på rakan.
Banan är så smal att minsta miss om man tex är två i bredd kan få hemska följder.
Jag tror precis som du att rakan måste kortas eller ännu hellre att man lägger in någon typ av chikan efter ca 75% av dagens raka.
Att bredda den vore inte heller fel, den blir bra smal i 240-250 km/h.
(Gick över rakan på SM förra året och det kändes som att promenera över en bra cykelväg...)

Till SM kanske LMS ska fundera på en provisorisk chikan om det är möjligt för att öka säkerheten.
 
Last edited:
sandstream skrev:
2167263 Jag har bara kört på Sviesta två gånger men jag gillade aldrig den svaga högern på rakan.
Banan är så smal att minsta miss om man tex är två i bredd kan få hemska följder.
Jag tror precis som du att rakan måste kortas eller ännu hellre att man lägger in någon typ av chikan efter ca 75% av dagens raka.
Att bredda den vore inte heller fel, den blir bra smal i 240-250 km/h.
(Gick över rakan på SM förra året och det kändes som att promenera över en bra cykelväg...)

Till SM kanske LMS ska fundera på en provesorisk chikan om det är möjligt för att öka säkerheten.

Eller ta pengarna förarna betalat in till SM och bygg om banan.

OJ nu kommer jag få skit....
 
På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.

Ta bara Kinnekulle tex....
 
Wheeliegirl skrev:
2167269 På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.

Ta bara Kinnekulle tex....

...fast Kinnekulle är INTE godkänd för RR vad jag vet?
 
Håller med dig Sunkan! Bra idè. Problemet är väl bara att det kostar pengar....

Ni som var ansvariga och funkisar på Lms igår ska ha en stor eloge för hur ni skötte allt
Helt rätt att ställa in träningen.
Begriper mig inte på folk som står och suckar o frågar om man får pengarna tillbaka osv när en kille kanske ligger död på banan. PINSAMT!
50:- eller 250:- kanske inte spelar så stor roll just då?

Jag undrar en sak?
När vi kom tillbaka till banan från sjukhuset sent igår kväll så var polisen där.
Dom kör tydligen bil där på kvällarna.
De undrade hur det hade gått för Stefan, Vi berättade att Stefan inte klarade sig. Den ena polisen berättar då att det gick bort en annan kille i samma kurva(bergskurvan) på samma bana för 6 år sedan.

Stämmer detta? Jag hade inte hört det förut.

//Mange

sunkan skrev:
2167256 För hög fart på för liten bana. en S sväng skulle vara perfekt.
En S sväng direkt efter "högfartsböjen". I fall man då skulle bromsa på sig och välja att köra rakt fram så skulle man kunna bromsa lugnt och försiktigt på den gamla delen på banan.

Typ som det är efter start och mål.
Självklart kostar det en slant. Men det är det värt.
 
Wheeliegirl skrev:
2167269 På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.

Ta bara Kinnekulle tex....

Just det är ju anledningen till att Kinnekulle inte heller är Svemo-godkänd, inte heller Sturup som också är ett skämt säkerhetsmässigt. Linköping måste fan ligga på gränsen för godkännande. Hade det inte varit för att det är en stark arrangörsklubb och en stad med djupa rötter i racing så hade den säkerligen inte varit godkänd (Obs! Spekulation..) Något måste göras, ta bort högfartsknicken, korta rakan och förläng avåkningszonen med samma sträcka.

Ställ krav förare! Visa ert missnöje eller bojkotta skiten.

/Joakim
 
Man kan inte förebygga varenda möjlig olycksrisk.

Inte för att LMS / SVEMO har samma inställning som Vägverket och tycker att "lite svinn får man räkna med".

Om ni tror att säkerheten tas lätt på, ni kan ju engagera er i det arbete som görs och hjälpa till.
Att debattera, klaga etc på ett forum hjälper föga.

Det som däremot hjälper när det gäller ombyggnationer, mer säkerhet etc det är att engagera sig i sin klubb.
Att delta på årsmöten/månadsmöten och framföra sina åsikter.
Som medlem i LMS har alla en rätt att lämna in motioner och rösta om saker som ska göras på banan till årsmötet.

Det finns alltid saker som bör förbättras på alla banor, nya bättre säkerhetsföreskrifter kommer varje år och oftast som ni själva vet så kommer föreskrifterna efter en olycka hänt.

Jag undrar, vad har Ni som tycker att säkerheten är dålig på LMS gjort för att förbättra den? (frågan är väl egentligen allmän, vad har Du gjort för Din klubb för att förbättra säkerheten?)
 
frollo skrev:
2167287 Håller med dig Sunkan! Bra idè. Problemet är väl bara att det kostar pengar....

Ni som var ansvariga och funkisar på Lms igår ska ha en stor eloge för hur ni skötte allt
Helt rätt att ställa in träningen.
Begriper mig inte på folk som står och suckar o frågar om man får pengarna tillbaka osv när en kille kanske ligger död på banan. PINSAMT!
50:- eller 250:- kanske inte spelar så stor roll just då?

Jag undrar en sak?
När vi kom tillbaka till banan från sjukhuset sent igår kväll så var polisen där.
Dom kör tydligen bil där på kvällarna.
De undrade hur det hade gått för Stefan, Vi berättade att Stefan inte klarade sig. Den ena polisen berättar då att det gick bort en annan kille i samma kurva(bergskurvan) på samma bana för 6 år sedan.

Stämmer detta? Jag hade inte hört det förut.

//Mange
Det va på en banåkning, en äldre herre som fick hjärtproblem har jag för mej.....
Så blanda nu inte in det i det hela då det inte har med banans uforming att göra att han dog.
 
[KoRn] skrev:
2167262 Finns det inget regelverk som styr hur utformning av banor får se ut ?

Det finns regelverk som styrs av SVEMO.

Alla banor måste genomgå en banbesiktning. Så ytterst är det SVEMO som besiktar säkerheten på ALLA banor i Sverige.

Kinnekulle är en bana som inte är godkänd från SVEMO, men för bilar är den det.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top