Säkerheten höjs på Mantorp?

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
Ducati
Någon som har koll och insikt ?
Man kan läsa på highsider att man byggt 1000m nya amcorräcken bl.a. och mer är på gång.
Är hänsyn taget till mc i utformningen eller är det som vanligt att man focuserat på bilar och glömt oss?

Jag slutade läsa efter de fyra(fem) första orden "1000 meter nytt armcoräcke"...

Nitrous och Håkan bor i princip på banan så de kanske kan berätta mer?

Banan ska ju vara besiktigad och klar, kan ju bli spännande att ta ett varv på torsdag! :gnissla

Vad säger banreglementet om avåkningszoner, räcken mm egentligen? Frågan är iaf halvt ställd till dig som tävlingsledare, i brist på någon banbesiktare :)

Det är banbesiktaren som gör en bedömning om vad som är säkert eller inte. Vad jag vet finns inget reglemente eftersom det blir en bedömning från sväng till sväng och bana till bana...

Det är banbesiktaren som gör en bedömning om vad som är säkert eller inte. Vad jag vet finns inget reglemente eftersom det blir en bedömning från sväng till sväng och bana till bana...
Det låter ju konstigt, med tanke på hur mycket regler det finns för oss och våra hojar :confused: Naturligtvis är ju inte kurvor en standardgrej, det finns väl inte två kurvor på svenska banor som är ens i närheten av varandra, men det borde ju ändå finnas nån slags regelverk! I min värld är ju inte direkt armcoräcken säkerhetshöjande för oss hojåkare, i synnerhet inte sen jag skallade ett sånt på Gotland Ring :(

Den påtagliga delen angående räcken som finns är efter hårnålen, högern som går mot start och mål kurvan. Det räcket är alltid täckt med softfence eftersom det står mitt i avåkningszonen.
Det jag snappat upp är att banbesiktningen vill att det förbättras till nästa år och då lär högern med stor sannolikhet byggas om, antagligen blir hårnålen 180 grader så att ingen hög fart byggs upp som riskerar att hoj och förare glider mot räcket/softfence.

Övriga räcken som bytts har jag inte sett eller vet något om.

/Nitrous

Det låter ju konstigt, med tanke på hur mycket regler det finns för oss och våra hojar :confused: Naturligtvis är ju inte kurvor en standardgrej, det finns väl inte två kurvor på svenska banor som är ens i närheten av varandra, men det borde ju ändå finnas nån slags regelverk! I min värld är ju inte direkt armcoräcken säkerhetshöjande för oss hojåkare, i synnerhet inte sen jag skallade ett sånt på Gotland Ring :(

FIM har grundregler för banutformning men det är upp till besiktningsmannens godtycke att avgöra...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8