Säker och snabb

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
En fråga utan klart svar kanske men vad upplever ni/du som gör att en förare kan åstadkomma snabba varvtider utan att man synar backen.

Är det mod hos galningen där man upptäcker gränsen och "kraschar sig snabb"

Många års träning hos den riskmedvetna personen där man succesivt blir snabbare.

Talangen som avgör typen snabb direkt.

Eller kanske kombinationen av allt.

Jag tror att det är när galningen kommer över gränsen och inser att det är teknik som gäller och inte endast full gas..
Jag använder Swedie som exempel, förra året kraschkung men snabb, det här året fyra sekunder snabbare på nästan alla banor på grund av teknik och eftertänksamhet... veta vad man gör fel och förbättra det.

Själv tänkte jag att bli snabb utan att krascha :va

Jag tror definitivt inte att man behöver ta allt för stora risker för att bli skapligt snabb. Däremot får man inte vara feg att riskera en krasch om man vill komma upp i ordentlig fart.

Teknik, kunskap, känsla, erfarenhet (practice makes perfect) kan nog ge dig hyfsade tider, medan en del med talang är snabba direkt.

Jag tar gubben som exempel....
Skynda långsamt, han har trots sin flintskalliga ålder förbättrat sig kraftigt under 1,5 säsong med EN enda krash som följd....
Filosofin är att öka väldigt lite åt gången, och hela tiden analysera vart man kan hitta liiite tid.
Att från det ena passet till det andra kapa 2sek är orimligt ( om man inte kör jätteslött från början)...
Jag har utvecklats i precis samma takt som gubben (60år 2006), vi körde typ exakt samma tider 2004 och kapade ca 2-4sek per bana till 2005 och totalt var han snabbare än mig... :död
Den stora skillnaden är dock att jag har sedan starten kraschat 7ggr, gubben EN..... med andra ord, det finns olika sätt att bli snabb, obekväma och dyra sätt, billigare och mindre smärtsamma sätt...
Dock är en sak säker, alla som race:ar kraschar förr eller senare :huvet

fezt skrev:
Jag tar gubben som exempel....
Mmm.. men han har ju varit med förr och vet hur det känns att krasha kan jag förmoda.. och troligtvis LITE mer eftertänksam än... de flesta andra i roookie :3freak

Jag borde alltså bli snabb nästa säsong med tanke på att man kracha en del i sommras :D

Jag tror det går att bli snabb på alla sätt och vis. Skillnaden är att den försiktige ofta kommer att ta längre tid på sig att bli lika snabb som galningen. Kör det som funkar för dig.;)

Jag tar också min gubbe som exempel....
Han var hyggligt duktig 125 åkare under 70 och 80-talet med en sjätteplats som bäst i SM samandraget och han kraschade endast en gång och det var pga att han torpederades ut på rakan på knutstorp(!).

Krascher har blivit betydligt mer frekvent på alla nivåer i racing i takt med att säkerheten förbättras, när Agostini kraschade på träningen inför ett GP så var det stor intervju i TV medan man idag inte lyfter på ögonbrynen om en förare i GP kastar sig 3 gånger på en racehelg.

Själv inledde jag mitt åkande genom att kasta cykeln ett par gånger vilket var lärorikt då man lärde sig hur det känndes precis innan det går överstyr och sedan dess är jag sällsynt besökare av Lecan.(snabb är jag dock inte:4skrika)
Sen finns det ju dem förare som kraschar till förbannelse och håller fast vid att kraschar man inte så har man inte gasat tillräckligt men kastar man sig 10ggr på en säsong har man något fundamentalt fel på körningen.

Varje gång man kraschar skall man sätta sig ner och ruta för ruta gå igenom och analysera vad man gjorde fel och jobba på detta istället för att komma med undanflykter som dåliga däck, fel fjädringsinställning eller "det bara släppte helt oväntat jag gjorde inget fel" det vittnar bara om dålig självinsikt.

Komfortzonen, flytta den bit för bit..

Vad vet jag förresten, jag blev bara halvsnabb.. krashade aldrig :va

/B

Vad har ni som kört mycket på bana för tips till en som mig som ska prova bana första gången till våren?

Jag är nybörjare på hoj och bana, körde några gånger i somras och tyckte att det var helt undebart..
Första gången var jag nervös och nästan rädd för att ligga ivägen, köra för sakta, ta fel spår, ramla i kurvorna och liknande skräckscenarier... :hihi
Visst, jag låg säkert i vägen till en början innan man själv börjar känna sig lite säker..
Du har fördodligen vana på hoj så se snacka med någon som kan visa dig runt, visa spårval och bromspunkter så går allting mycket snabbare och lättare.

Asfaltbarn skrev:
Vad har ni som kört mycket på bana för tips till en som mig som ska prova bana första gången till våren?

Asfaltbarn skrev:
Det är omöjligt att ge ett generellt och bra svar på en sådan fråga. Det beror på vad du har för motiv med ditt åkande. Vill du bara prova banåkning eller ska du sätta personbästa? Om du bara ska prova på banåkning med orepade originalkåpor på gathojen skulle jag säga; Kom till start och kom i mål, kör i ditt egna tempo och ha kul! Om du ska kapa tiondelar på varvtiden så finns det spaltkilometer skrivet om körteknik och chassieinställningar så att man kan plugga sig snabb, i teorin i alla fall. :)

Alicia skrev:
Jag är nybörjare på hoj och bana, körde några gånger i somras och tyckte att det var helt undebart..
Första gången var jag nervös och nästan rädd för att ligga ivägen, köra för sakta, ta fel spår, ramla i kurvorna och liknande skräckscenarier... :hihi
Visst, jag låg säkert i vägen till en början innan man själv börjar känna sig lite säker..
Du har fördodligen vana på hoj så se snacka med någon som kan visa dig runt, visa spårval och bromspunkter så går allting mycket snabbare och lättare.
Jo vana har jag, känner väl min hoj ganska bra också då den
är minst sagt hårt pressad på gatan, mer än vad man borde, därför vill jag/bör jag prova bana. Men det kan nog vara ide att ta med nån som kan och kört innan, måste ju skilja rätt mycket mot vad man är van vid.
Omman inte får med sig nån är det väl bar att försöka pola med nån i depån...!

Teddy skrev:
Det är omöjligt att ge ett generellt och bra svar på en sådan fråga. Det beror på vad du har för motiv med ditt åkande. Vill du bara prova banåkning eller ska du sätta personbästa? Om du bara ska prova på banåkning med orepade originalkåpor på gathojen skulle jag säga; Kom till start och kom i mål, kör i ditt egna tempo och ha kul! Om du ska kapa tiondelar på varvtiden så finns det spaltkilometer skrivet om körteknik och chassieinställningar så att man kan plugga sig snabb, i teorin i alla fall. :)
Är väl mycket för att man vill rejsa och pressa lite tid och få lite puls, men farmförallt för det verkar skoj och för att det börjat gå alltför fort på gatan.
Hojen är inte helt orepad nu så det blir kanske nåt mellanting!?

Gustav O skrev:
Krascha sig snabb har definitivt inte funkat för mig.
Ok, ska ha det i åtanke! :tummenupp Det är mycket sånt man funderar över ju, krascha...

Gustav O skrev:
Ofta är det ganska odramtaiskt att vurpa men det gör inte mig snabbare i varje fall.
Bättre att det händer på en bana än på vägen iaf... Men man kanske lär sig av misstagen iaf, eller?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back