Säga upp sig från tidsbestämt projektarbete?

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Nu har jag googlat på balla tänkbara kombinationer men kommer inte fram till vad som gäller( och jag kan banne mig inte vänta tills på måndag) så jag vänder mig, som alla andra, till SH:s allkunniga skara.

Inom mitt gebit så är jag för närvarande platsansvarig på en arbetsplats men fick erbjudande om att bli verksamhetsansvarig på en större arbetsplats. För två veckor sedan kritade jag på ett kontrakt för en 2-årig period där jag ska dessutom ska leda ett utvecklingsarbete och har en utstakad väg mot bättre chefsposter.

MEN, nu kom min nuvarande arbetsgivare tillbaka med ett bättre bud och vill ha mig kvar och erbjudandet är så bra att jag bara inte kan byta jobb.

MEN, gäller andra regler när man har tidsbestämda projekt jämfört när man har en vanlig anställning eller räcker det med 3 månaders uppsägning?

Alla svar, även hånandes sådana, är välkomna...

Last edited:
Nej, så vitt jag kan minnas så gäller samma regler för uppsägning av projektanställning som fast anställning. Vet inte vilket avtalsområde du tillhör. Uppsägningstid regleras i centralt avtal. Din uppsägningstid är förmodligen också beroende på hur länge du varit anställd, och eventuellt på hur gammal du är. Brukar variera mellan en och tre månader. Om du tillhör ett fackförbund, så kolla med dem vilka regler som gäller ditt avtalsområde.

Tackar MrsZ

Jag har inte ens tillträtt tjänsten utan "bara" skrivit på att jag ska ta den. Jag ska träffa dom måndag morgon därav brådskan och jag vill kunna meddela att jag inte ens kommer börja utan att råka ut för tråkigheter.

Visst är det angenäma problem,, men samtidigt sliter jag med att avbryta ett ingånget kontrakt. Inte riktigt så jag vill göra det men som sagt så är det "nygamla" erbjudandet outstanding så jag kan inte bara ta det nya för att jag av princip inte bryter kontrakt...

Oavsett vad relevanta regelverk säger så är det väldigt ovanligt att en arbetsgivare "tvingar" en ovillig nyanställd att tillträda en - enligt din beskrivning - viktig tjänst.
Det är ju inte så troligt att du skulle ta dig an det nya jobbet med någon vidare entusiasm och energi sas.
Och som du oxå antyder; Som arbetsgivare blir man inte så imponerad och troligen rejält p.o.

Taskig sits.. Du kommer att minska dina chanser till framtida erbjudanden rejält om den nye chefen väljer att prata med kolleger och branchfolk om ditt sätt.
Känns som du har mest att vinna i det långa loppet på att vara reko och stå för det kontrakt du just skrivit under, det ger dig istället sjukt mycket pluspoäng.

Som du resonerar nu låter du mest som en girig karriärlismare och såna brukar inte få så många "högre chefsposter". Även om det händer nån gång ibland så skrattar underställda bakom ryggen på dom och dessutom brukar de inte tillföra speciellt mycket heller eftersom de mest är där för att hämta den alltför höga lönen.

Du är inte den förste med detta angemäma problem TS! :) Det har hänt förr och kommer att hända igen att någon som ska börja aldrig dyker upp, för att personen ifråga fick ett bättre erbjudande! :D Se bara till att få det 'nygamla' erbjudandet påskrivet, så att det inte strular till sig och du förlorar båda. :(

Lycka till! :rock

Last edited:
Lajo, jag vet, och det är det som gör att jag har samvetskval, för det är så jag brukar agera.

MEN, och det är viktigt att poängtera, att det inte lönen som är det viktiga här, båda alternativen gör att jag får mat på bordet...

Skillnaden är att jag får MYCKET bättre vad gäller reglerad arbetstid och semester och att jag har den tiden att lägga på mina barn betyder mer än mitt rykte i branschen för mig (som för övrigt är tillräckligt bra för att överleva ett sånt här snedsteg, hoppas jag)

Så i längden tror jag det gynnar mig att bryta avtalet. Kanske inte yrkesmässigt. men iaf när mina barn pratar på min begravning...

Det var för övrigt av det skälet som jag skulle byta jobb till att börja med, nya jobbet erbjöd bättre arbetsvillkor men sämre lön.

Min nuvarande arbetsgivare vaknade då och erbjöd bättre arbetstider, 1 veckas mer semester och 1 mot 1,5h ledighet vid övertid, + bättre lön.

Därav önskan att bryta avtalet, min barn är det viktigaste...

Lajo, jag vet, och det är det som gör att jag har samvetskval, för det är så jag brukar agera.
Jag tror inte det här kommer ligga dig i fatet så fruktansvärt mycket i framtiden. Och jag tror inte den "nya" arbetsgivaren (vet inte vad man ska kalla det, den arbetsgivare som du inte jobbat något hos) kommer ha på hemskt mycket dynga att sprida. Då har det i så fall varit bättre att hålla sig väl med ett ställe där man slutar jobba för att kunna lämna de som referenser eller liknande.

Satt med det här själv alldeles nyss. Så länge du inte redan tillträtt tjänsten på ditt nya jobb (den där "nya" chefen du pratar om) så har du ingen uppsägningstid alls utan kan helt enkelt säga att du har ångrat dig.

Detta gäller fram till dess du tillträtt tjänsten varpå sedvanliga uppsägningsregler självklart börjar gälla.

Detta enligt min HR-chef på företaget som ville ha mig kvar. (Hon torde veta vad hon pratar om).

Edit: Enligt VD brukade ungefär 10% av rekryteringen av nyckelpersoner gå i stöpet under perioden från påskrivet till dess att de faktiskt tillträtt tjänsten. Så även om det är frustrerande så är de som varit med i matchen tillräckligt länge medvetna om att det här är sådant som händer och det är bara att gå vidare till nummer 2 på listan.

Last edited:

MEN, och det är viktigt att poängtera, att det inte lönen som är det viktiga här, båda alternativen gör att jag får mat på bordet...

Skillnaden är att jag får MYCKET bättre vad gäller reglerad arbetstid och semester och att jag har den tiden att lägga på mina barn betyder mer än mitt rykte i branschen för mig (som för övrigt är tillräckligt bra för att överleva ett sånt här snedsteg, hoppas jag)

Så i längden tror jag det gynnar mig att bryta avtalet. Kanske inte yrkesmässigt. men iaf när mina barn pratar på min begravning...
Ok, det gör att saken hamnar i ett annat ljus.
Då är det bara att ta tjuren vid hornen och säga den nye chefen precis det du skrev nu. Köper han inte det så spelar det ju mindre roll vad han tycker ändå eftersom det gör honom/henne till en skitstövel och såna ska man inte jobba för.
Hoppas allt löser sig.

Jag blev i förtäckta ordalag hotad med stämning för avtalsbrott, om jag inte fixade med min arbetsgivare så att jag kunde vara som inhyrd konsult hos dom i 6 månader för påbörjande av projektet.

Med info från SSB (tack så mycket) + att det i projektbeskrivningen (som jag nu lusläst) står att det är 1 månads uppsägning från båda håll under projektet första år (2½ månad kvar till start) blir det ett nej på den önskan...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park