Säga upp märkesförsäkring. HUR!?!

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Nu är det så här att jag har Suzukis märkesförsäkring på min hoj o missade att säga upp försäkringen med några dagar innan sista datum för uppsägning var.

Men jag vill inte ha den längre överhuvudtaget!
Ringde o pratade med dom o men fick ett surt j-vla svar av "tanten" på andra sidan luren att det var TOTALT omöjligt då den nya perioden redan börjat gälla :huvet

Man kan ju göra ett ägarbyte givetvis men det är svårt då det är fortfarande lite kvar att betala av på lånet som jag inte har möjlighet att lösa just nu.

Så hur ska man gå tillväga för att bli av med försäkringen?!? :confused:

Någonting borde väl gå att göra??? Vill inte ha 25.000kr i självrisk ifall oturen skulle vara framme.

Tips??
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att försäkringsbolaget inte går med på att säga upp försäkringen är det nog inget att göra något åt. Deras inställning är förstålig. Många knyter nog näven i fickan och pröjsar ett år till... Men varför ska du inte kunna göra ett snabbt ägarbyte? Du är väl registrerad ägare? Byt fram o tillbaka med någon i familjen under en och samma vecka och vänd dig till ett nytt försäkringsbolag.

Att det är minst sagt skrämmande att ha tiotusentals kronor i självrisk vid t.ex. stöld har vi ju konstaterat den senaste veckan!
 

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Ring upp försäkringsbolaget (IF kan jag tänka mig)
och säg att enligt avtalet du godkände står det att hojjen måste stå i garage.
Men pga av ombyggnation eller andra privata omständigheter (flytt) så kan inte hojjen stå i garaget varpå du vill bryta kontraktet snarast. annars blir de kontraktsbrott..

har funkat för mig :)
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Du kan göra ett ägarbyte det spelar ingen roll om du har lån på den, Dom du har lånet hos kommer att vara på dig men du skriver på ägarpapperna så fort den (nya ägaren) fått papprena och det tar ju ingen lång tid :tummenupp
Har själv blivit tvungen att göra samma grej
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Försäkringar brukar inte gå att säga upp mitt i ett försäkringsår, men kan du inte bara skita i att betala premien så sägs den ju upp automatiskt. Så gjorde jag med min förra hästförsäkring när dom sa att jag inte "kunde" byta :)
 

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Ring upp försäkringsbolaget (IF kan jag tänka mig)
och säg att enligt avtalet du godkände står det att hojjen måste stå i garage.
Men pga av ombyggnation eller andra privata omständigheter (flytt) så kan inte hojjen stå i garaget varpå du vill bryta kontraktet snarast. annars blir de kontraktsbrott..

har funkat för mig :)

Det var ett (förhoppningsvis) bra tips!! :)


Fortsätt komma med flera lösningar/ideér!

Att försäkringsbolaget inte går med på att säga upp försäkringen är det nog inget att göra något åt. Deras inställning är förstålig. Många knyter nog näven i fickan och pröjsar ett år till... Men varför ska du inte kunna göra ett snabbt ägarbyte? Du är väl registrerad ägare? Byt fram o tillbaka med någon i familjen under en och samma vecka och vänd dig till ett nytt försäkringsbolag.

Att det är minst sagt skrämmande att ha tiotusentals kronor i självrisk vid t.ex. stöld har vi ju konstaterat den senaste veckan!

Som jag förstått allting så måste lånet lösas omgående om det görs ett ägarbyte, om än det bara är för någon dag.
Någon som kan svara på detta??
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Försäkringar brukar inte gå att säga upp mitt i ett försäkringsår, men kan du inte bara skita i att betala premien så sägs den ju upp automatiskt. Så gjorde jag med min förra hästförsäkring när dom sa att jag inte "kunde" byta :)

Då måste hojen vara avställd, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen med mindre trevliga fakturor efter ett tag.

Been there... :gnissla
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ring dem du har lånet hos, förklara att du kommer sälja bågen och köpa tillbaka den inom en månad, de borde de väl kunna ha överseénde med ??
de vill väl ha kvar dig som kund de med ??

Det kan ju inte vara första gången...
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
det är väll bara att ställa av hojen sen kan du bytta försäkrings bolag effter av stälningen så är det inget krav att ha samma bolag. har själv gjort det fast med bil men måste ju varra samma på hoj. ställ av typ måndag sen ställ på den på typ onsdagen igen.
 

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Skog
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Du har ju alltid ångerrätten som är på de första 14 dagarna varje försäkringsår!
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Då måste hojen vara avställd, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen med mindre trevliga fakturor efter ett tag.

Been there... :gnissla

Ahh jo det stämmer, men antingen kan man ju då ställa av hojen som goffy säger...eller försäkra den i ett annat bolag så den blir dubbelförsäkrad någon dag medan bolagen går omlott.
Kanske lite krångligt men tycker det är konstigt att ett bolag mer eller mindre kan tvinga en att vara deras kund. :glömdet
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
som någon sa tidigare, skit i att betala premien så förfaller försäkringen, it's as easy as that! Så har jag gjort varenda år nu men glöm för fasen inte teckna en ny/ställa av hojen för får du ett glapp där den är oförsäkrad så kostar det $$$$
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag skulle ställt av hojen och sagt upp försäkringen. Betalar du en via autogiro så säg upp tjänsten och strunta i att betala fakturorna. Tror inte försäkringsbolaget kommer att gå vidare med några kravbrev eller inkasso. Det vore patetiskt om de gör det mot bakgrund av att du missat förfallodagen med ett par dagar.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Vad sorts finansiering är det du har på hojen?

Är lånet bundet till hojen som pant så kan du troligtvis inte säga upp försäkringen utan att banken står utan säkerhet. Är det finansierat genom mcfirma är det troligtvis så att hojen måste vara försäkrad tills dess att den är fullt betald.

Har du tagit ett blanklån eller mot annan säkerhet än hojen så borde det inte vara ngt problem att säga upp försäkringen... p.g.a. borgenären dvs.

Att som jag såg säga att du inte kan rätta dig efter villkoret p.g.a. byggnation o.s.v. och hävda kontraktsbrott är inte en bra idé. Försäkringsavtalet kommer fortfarande att gälla men du kan lita på att det finns en logg som säger att du inte uppfyller säkerhetskraven vilket kommer stå dig dyrt om någonting händer. Dessutom är det du som "bryter" ( eftersom avtalet inte blir ogiltigt) och det innebär inte att du slipper betala snarare att din premie förverkas.

Du kan låta bli att betala premien och din försäkring kommer då att sluta gälla efter tre veckor. Skulle någonting hända under dessa tre veckor kan du betala sent och försäkringen kommer ändå att vara giltig. Men var försiktig. Detta förutsatt att inte hojen är pant.

Ägarbyte fungerar och då kan du säga upp avtalet omedelbart eftersom du saknar försäkringsbehov. Men om lånet är bundet i hojen så kan ju nye ägaren vara tvungen att lösa det. Ev. sitter en familjemedlen för betalningsansvaret för din hoj. Ägarbyten kan ju dock innebära lite i värdeminskning, fast med en god förklaring är detta nog marginellt.

Du kan inte säga upp försäkringen under pågående försäkringsår om du inte saknar försäkringsbehov. Orkar inte gå in på fingerade ägarbyten och rättmätig ägare men om inte du skrotar så är det nog lungt.

Ställer du av hojen så saknar du ju egentligen försäkringsbehov men eftersom du har tecknat en årsförsäkring som innefattar avställd tid plus att detta står i avtalet De enda tillåtna skälen för uppsägning av försäkringen innan
avtalets slut är vid försäljning eller om motorcykeln avregistreras
(exempelvis vid skrotning).

tror jag inte en avställning fungerar utan du kommer fortfarande få betala.

Angående ångerrätten är denna när en försäkring tecknas och din förnyas d.v.s. att det är inte samma sak vad jag kan förstå. HAr inte helt på fötterna här och orkar inte kolla nu tyvärr. Men som jag tolkar det är inte varje förnyelse en nyteckning.

Vad du väljer är upp till dig. Men jag rekommenderar att göra ett ägarebyte, då har du helt enkelt mindre att oroa dig för.
 
Last edited:

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Danderyd
Hoj
Ducati 748
Höjde de premien eller ändrades några villkor? Jag ringde och sa upp min försäkring pga ett de ändrat villkoren samt att premien inte längre var samma som den som när jag tecknade/ ingick avtalet med dem
Kundtjänsten muttrade men var "förstående" :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
det är väll bara att ställa av hojen sen kan du bytta försäkrings bolag effter av stälningen så är det inget krav att ha samma bolag. har själv gjort det fast med bil men måste ju varra samma på hoj. ställ av typ måndag sen ställ på den på typ onsdagen igen.

:mattias

Tom. fått detta som tips från en tjej på ett försäkringsbolag.

Det borde mao. vara toksäkert.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
:mattias

Tom. fått detta som tips från en tjej på ett försäkringsbolag.

Det borde mao. vara toksäkert.

Fungerar på vanlig mc fösäkring men som denna specifika försäkring för du endast säga upp om du avregistrerar fordonet.

Avregistrering och skrotning

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret. Den vanligaste orsaken till en avregistrering är att fordonet skrotas.
Avregistrering ska inte förväxlas med avställning. Avställning innebär att fordonet finns kvar i registret men att du inte får använda fordonet och därför inte heller behöver betala fordonsskatt eller trafikförsäkring.

Förutom skrotning kan orsaken till att ett fordon avregistreras vara att fordonet har exporterats eller byggts om. Tänk på att en avregistrering alltid räknas från den dag då anmälan kom in till oss oavsett orsaken till avregistreringen.


Märkesförsäkringen är uppbyggd som årsförsäkring oavsett ditt försäkringsbehov därför är premien lägre. Man har därför valt att eliminera risken att folk ställer av och på sina hojar för att minska premien ytterligare. Avställning kommer inte innebära att trådskaparen slipper betala, eftersom han inte får säga upp avtalet på den grunden.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Ring upp försäkringsbolaget (IF kan jag tänka mig)
och säg att enligt avtalet du godkände står det att hojjen måste stå i garage.
Men pga av ombyggnation eller andra privata omständigheter (flytt) så kan inte hojjen stå i garaget varpå du vill bryta kontraktet snarast. annars blir de kontraktsbrott..

har funkat för mig :)

Verkar konstigt tycker jag, kontraktsbrott är det väl inte alls. Blir du av med hojjen och den inte stod i garage så gäller helt enkelt inte försäkringen snarare. Det som står i avtalet är väl de saker som man ska uppfylla för att försäkringen ska gälla.

Det är ju knappast upp till försäkringsbolaget att hitta ett annat garage till dig bara för du bygger om ditt (om nu fallet skulle vara så).
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top