Säga upp hyresrätt

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Hej!

Snart blir det nytt boende, bor just nu i en hyresrätt och den skall sägas upp.

Vad gäller sedan? Blir det en besiktning av lgh för att kolla dess skick etc?
Måste jag spackla igen alla hål jag gjort i vägen för TV, tavlor etc?
Vad mer behöver jag tänka på förutom att städa innan man drar?

:tummenupp

Eftersom alla nästan har olika regler och speciellt när de är nybyggda så är det bara ringa och fråga om du måste slänga i latex eller ordna till hålen på annat sett.
Ring och hör om du vill vara helt säker.

Flyttade från en lägenhet som var ny när jag tillträdde och där krävde dom att alla hål skulle spacklas igen samt att en vägg där det var lite mera hål än normalt enligt dom var tvungen att tapetseras om dessutom fick vi till viss del ersätta en slipning av parkettgolvet då det var slitet innanför entredörren :gnissla hur fan kan man lägga parkett i en hall:confused: den flytten tärde hårt på både humör och stålar:(

Jag har bott i ett gäng hyresrätter och skicket har alltid varit bättre när jag har flyttat ut än när jag flyttade in.

Det är rent fördjävligt vad som kan anses som "normalt slitage", hål efter takfläktar, hela väggar fulla av hål efter spegelväggar, blekta rutor efter tavlor/speglar och så vidare.

Så då flyttar man in, spacklar, målar och tapetserar och ger fan i att borra onödiga hål i väggarna och när man flyttar ut ser lägenheten ut som ny, då får man klagomål på att vreden på spisen är nötta????

Rekordet var nog ändå lägenheten jag fick överta efter den typiska frånskiljda, kedjerökande, BiB-pimplande osv...

Jag bodde precis tvärs över gården från henne, hon hade aldrig rökt innomhus förän det blev klart att hon skulle flytta, då blev det helt plötsligt legitimt att röka inomhus hos henne, ok det var bara sista månaden, men ändå...

På morgonen på flyttdagen (en fredag, jag och en kompis hade tagit ledigt från jobbet) kliver hon upp vid 11, äter frukost i lugn och ro, röker, dricker kaffe, läser tidningen, vid tvåtiden ringer jag och frågar om vi kan börja bära över lådorna, då har kärringjäveln inte ens börjat packa!!!!!

Lördag klockan 15 fick jag bära in första lådan, i ett av rummen som hon hade lyckats tömma men inte städa, söndag hade hon "städat klart" vilket innebar att hon kanske hade sopat någonstans, men det gick inte att se eftersom hon sedan hade klafsat ut och in i lägenheten, genom rabatten!!!!

På måndag ringde jag bostadbolagets besiktningsman och han kom dit och kollade, i ett av rummen hade dom haft en "billy-bokhylla" men eftersom hon hade ouppfostrade ungdjävlar som klättrade i den hade dom bultat fastt bokhyllan i väggen med expanderbult, 6st M6 för varje sektion, dom hade haft 5 sektioner...

Bostadsföretaget bad oss utrymma det rummet, skickade dit ett gäng hantverkare som gjorde om hela rummet och skickade faktura till tidigare hyresgäst.

Lägenheten jag flyttade från senast hade jag pepprat med hål längst socklarna för att få upp kabelkanaler men det var ingfa problem alls tydligen för jag har inte hört något.
Som tidigare sagts så kommer du undan med en bra städning.
Min nya lyas vardagsrum är inte direkt i toppskick men jag fick det inte omtapetserat trots revor och hål i tapet.....
Så jag tror det hänger mest på själva städningen.

När jag flyttade ut ur min studentlya hade jag ett stort hål i garderobsdörren och fick informationen att jag skulle betala ett par hundringar för att ersätta den även om jag spacklade och målade.

Jag gjorde det sistnämnda och har inte fått någon räkning än. Detta var för flera år sen, ibland kan det var värt att syna bluffen. :D

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back