SÖKES: Hemmameks-lösningar. bilder och tips!

VegasVegas

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Hej!

Troligtvis postat helt fel vilket inte brukar vara min vardagliga syssla här på forumet, men vi gör ett försök!

Jag själv brukar alltid greja med mina bilar / MC själv hemma i garaget med att fixa o dona. Och visst dyker de ju alltid upp att man inte har alla dela i mekandet stund, kanske fattas bricka som man saknar, eller bult? (haha jag letade själv efter en bricka som jag saknade men fann ist en dansk krona som kunde passat fint om inte diametern var fel! :p ) ja ni förstår säkert! Hemma fix!

Jag skulle vilja se egna lösningar på verktyg, och mekande! Kalla de "tattarbygge" eller vad som helst. Behöver inte vara just ert fordon. Men nåt som ser ut som provesorisk lösning!

Tänkte på en sak till! Behöver absolut inte vara negativa saker!! Helst positivt, då man kanske har skapat ett eget verktyg som inte fanns o köpa men som du själv kunde tillverka. Kortat av ett avgassystem(zinik;) byggt in blinkers i fotpinnarna bak?

Snälla hjälp mig! Vill se sammanfattning på allt hemmafix som ni duktiga hojåkare skapat!

Vore skit kul! Speciellt under denna period då jag tror många mekar precis som mig!

Tack o hej sålänge!
 
Eftersom jag inte kan lägga upp bilder 9/10ggr... Så får jag sköta texten!

Eftersom jag köpte en hoj med org system och tyckte att det var fruktansvärt osmakligt. Min Suzuki är ju ganska kort och bred jämfört med tidigare modeller på GSX-R. Jag började leta slip-on och kände väl inte direkt suget på att köpa en vanlig "trioval" utan jag hittade en modell som jag TRODDE passad mig. Det gjorde den inte... Den passade inte de andra formerna enligt mig och jag blev jävligt missnöjd med att köpt en pryl för 6300kr som blev nästintill sämre än org..

Nu efter en sommar och en vecka med lite tänkande och val av framförallt borr. Så är den långa ljuddämparen nu "kort". Av relativt billiga och enkla medel. En borrmaskin, bort matchande material (titan), en vinkelslip, fil och en trave pop-nit. Jag har kortat den 155mm efter sista upphängningen och flyttat emblemet som satt efter upphängning, nu sitter det innan.. Ljudet blev brutalt, kanske lite väl högt (åker ändå med proppar) dock kommer den mest troligt INTE klara db kraven. Riktigt nöjd över enkla medel. :)
 
Eftersom jag inte kan lägga upp bilder 9/10ggr... Så får jag sköta texten!

Eftersom jag köpte en hoj med org system och tyckte att det var fruktansvärt osmakligt. Min Suzuki är ju ganska kort och bred jämfört med tidigare modeller på GSX-R. Jag började leta slip-on och kände väl inte direkt suget på att köpa en vanlig "trioval" utan jag hittade en modell som jag TRODDE passad mig. Det gjorde den inte... Den passade inte de andra formerna enligt mig och jag blev jävligt missnöjd med att köpt en pryl för 6300kr som blev nästintill sämre än org..

Nu efter en sommar och en vecka med lite tänkande och val av framförallt borr. Så är den långa ljuddämparen nu "kort". Av relativt billiga och enkla medel. En borrmaskin, bort matchande material (titan), en vinkelslip, fil och en trave pop-nit. Jag har kortat den 155mm efter sista upphängningen och flyttat emblemet som satt efter upphängning, nu sitter det innan.. Ljudet blev brutalt, kanske lite väl högt (åker ändå med proppar) dock kommer den mest troligt INTE klara db kraven. Riktigt nöjd över enkla medel. :)


 
Hur skall de se ut här!? Ni som har R1. Bak skärmen har inga skruvfästen i ramen på ovansida. Och sitter därför ca 1cm för lågt vilket blir då en ful glipa när jag har stängt med kåpa.

 
När man inte orkar åka till Biltema.

Verktyg för att skruva in bromskolvar till första generationens Volvo S-V40DSC00014.JPG
 
Behövde använda mutterpicka för att lossa kronmuttern som håller kopplingskorgen på en CB750.

Tillverkade denna adaptermojj av en polygriptång och en skruv med hjälp av vinkelslip, pinnsvets och kärlek.
IMG_0197.JPG
 
Delade en motor precis. Och för att hålla koll på var varje skruv ska vara fixade jag en bit osb-skivan, ritade grovt av motorn samt borrade ut hål för varje motorbult. Satte dit skruvar som fötter för att få upp osb-skivan så motorbultarna inte ramlar ut så lätt. Om någon gör detta så se till att inte få med spån från osb-skivan när motorn ska monteras ihop igen.
 

Bifogat

  • 20150103_150320.jpg
    20150103_150320.jpg
    934.8 KB · Visningar: 64
Last edited:
Delade en motor precis. Och för att hålla koll på var varje skruv ska vara fixade jag en bit osb-skivan, ritade grovt av motorn samt borrade ut hål för varje motorbult. Satte dit skruvar som fötter för att få upp osb-skivan så motorbultarna inte ramlar ut så lätt. Om någon gör detta så se till att inte få med spån från osb-skivan när motorn ska monteras ihop igen.

Så brukar jag också göra fast med en kartongbit!

Första gången farsan såg det så undrade han vad jag höll på med. Men nu har han tagit efter mig och gör samma sak.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top