SÖKER brabillig, yamaha verkstad

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
HJÄLP! Missljud efter lamellbyte på verkstad

Jävligt frustrerad just nu...
Fick tillbaka hojen för några dagar sen...

När ja körde den från verkstaden och hem så hörde jag vid ett tillfälle ett missljud, det var precis vid dragläget när jag skulle iväg efter ett rödljus.

Fan tänkte jag men nästan vid garaget... Parkera hojen och hade inte tid att provköra den.

Var ute idag och får samma missljud/skrapande från stillastående till att börja köra iväg. De kommer precis vid dragläget. :huvet:huvet:huvet

Ja kan i princip inget om mekande så ja hoppas nån van kanske har svar på de. Eller tom kan erbjuda sig att lyssna på de innan ja åker tillbaka till verkstan imorrn...

Edit: I övrigt går den bra, låter bra och absolut inget slir.
Värt o nämna att ja fick efter några mil körning även lossa på kopplingsvajern. Som om hojen käkar lamellerna lr nåt...

Last edited:
Kika på Sylwan & Birgersson M C-Service AB i Varberg. Har varit där ett par gånger. Lägre pris än i Gbg. Har funkat bra.

De låg ett par tusen under Gbg för min senaste stora service. Lämnade hojen på service före lunch, tog mig till stan och käkade, gick tillbaka - hojen nästan klar!

(De är dock inte felfria - de beställde fel däcksdimension en gång. Inte kul att upptäcka det när man kört nära 8 mil till Varberg - i februari...)

inte dax att skaffa en momentnyckel och hylsnyckelsats? :) stor engångskostnad men sen kan du glida runt som mr handy man och fixa grejjor på löpande band :D

Det finns säkert någon på SH som kan hjälpa dig? Det tar max en timma att byta lameller:tummenupp Och då räknar jag inte att det bråkar lite:D

Tror inte det skiljer så mycket i kostnad mellan verkstäderna på ett så litet jobb. Tar nog max 1h.

Last edited:
Ganska enkelt är det kom ihåg bara att lägga dom i samma ordning som du tar ner dom

Tror inte det skiljer så mycket i kostnad mellan verkstäderna på ett så litet jobb. Tar nog max 1h.

ja kolla me yamaha center...
dom verkade inte såå glada över arbetet... fullt upp 2 veckor sa han i tel. ca 3000 för arbete o material. jävla ockerpris känns de som.
materialet kostar väl knappt tusenlappen...

ska man köra på original grejjer lr finns de eftermarknads som kanske e bättre? ja fråga i r1 tråden men den e typ död...

ja kolla me yamaha center...
dom verkade inte såå glada över arbetet... fullt upp 2 veckor sa han i tel.
Marcus där är bra. Positiv och konstruktiv. Däremot är någon av de andra där (inga namn!) mer "trött" än vad som borde vara tillåtet när man jobbar med kunder...

haj oskrapt, va ett tag sen, jag har vart å lämnat in min hoj ett par ggr på rn (den förra hojen) och de har vart mycke billigare än på yamaha och han har gjort ett väldigt bra jobb, har även fått rabatt vid 'flera saker på samma tillfälle' kan rekomendera varmt =)

ps, hur vet man när man ska byta lameller ? =P

Jävligt frustrerad just nu...
Fick tillbaka hojen för några dagar sen...

När ja körde den från verkstaden och hem så hörde jag vid ett tillfälle ett missljud, det var precis vid dragläget när jag skulle iväg efter ett rödljus.

Fan tänkte jag men nästan vid garaget... Parkera hojen och hade inte tid att provköra den.

Var ute idag och får samma missljud/skrapande från stillastående till att börja köra iväg. De kommer precis vid dragläget. :huvet:huvet:huvet

Ja kan i princip inget om mekande så ja hoppas nån van kanske har svar på de. Eller tom kan erbjuda sig att lyssna på de innan ja åker tillbaka till verkstan imorrn...

Edit: I övrigt går den bra, låter bra och absolut inget slir.
Värt o nämna att ja fick efter några mil körning även lossa på kopplingsvajern. Som om hojen käkar lamellerna lr nåt...

Last edited:
Oskrapt kan inte vara nått så enkelt som slapp kedja?[/QUOTE]
De låter inte alls bra.

Låter som de skrapar lr nåt inte e rätt inne i lådan. Ljudet kommer precis när man har hojen i dragläge o drar på lite... Accelerar jag iväg jättesakta första metrarna så går den bra sen... Så länge ja har fart så lpter de bra o går bra på alla växlar...

De absolut inte kedja...

Fasiken va tråkigt att du har problem med hojen.

Va lamellerna slut? Har du bytt oljan nyligen?

Allting fixat... Fick tillbaka den idag. Lådan genomgången av Roland =)

De va tydligen ett kullager som fick lamellerna att inte ligga rakt... De har bidragit till att lamellerna gått som smör och blivit brända. När dom nya lamellerna kom i så har dom nypt som dom ska och då har man istället hört missljudet från kullagret.

Nu e de ursprungliga felet årgärdat !! :krama

Va ute idag mellan 20-23, allt funkar kanon. Tråkig kall asfalt bara

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back