SÅ! Äntligen hemma.

Mattias skrev:
Goodstuff, du har ett honda-bromsgrepp. Hur känns det?
Lägg nu genast blöjkontot på att skaffa ett ISR-grepp!
pompa_racingisr.zoom.jpg
 
Kul som f-n goodstuff. Ser fram emot första banrapporten, då det måste vara ett rent luciferskt drag i den där rackarn.
 
Nordgren skrev:
Grattis nu gäller det bara att få dig att köra många race. Glöm inte att det var jag som förmedlade kontakten, men visst nu har du ju hojen och kan vara spydig va... (Skulle vilja vända på det: Nordgren tycker att man ska köra alla race när man har så fin hoj)

Nu finns det ingen ursäkt för att inte komma på tävlingarna när du har bästa rookie hojen.

Själv ser jag fram emot mitt flak finöl...

Predika nu racerandan så ska jag se om det går att skaka fram fler hojar. Ska till Holland om två veckor.

Jag hade gärna kört alla race i SM men det går inte som det är nu, Anderstorp missar jag på 100-års jubileum i familjen och under BikeWeek så jobbar jag med det som gett mig möjlighet att köpa hojen öht, men jag siktar på de tre andra SM-tävlingarn och gärna två b-race. Räcker det? Jag är dig oändligt tacksam för hjälpen och ölen ska du få, även om Jesper glömde köpa med sig. :Bugar

Mattias skrev:
Goodstuff, du har ett honda-bromsgrepp. Hur känns det?

För djävligt! :mad: Får kolla på det däringa greppet på forumet...
 
Goodstuff skrev:
Ska du säga. Ringa Robert Ek. :brinnerup
Jag fick igång hojen själv på första försöket så jag kan en del i varje fall.

Nåja. Lite hjälp har jag fått. Men grovjobbet gör jag ju själv. Ska ta motorn ur ramen ikväll så att jag ser ordentligt att justera klämspalt och tändning. Ska samtidigt ta loss och blåsa ur förgasarna och kolla vad för munstycken som sitter i. Ska satsa på 480 till att börja med. Jag vet - säkert fett som fan. Men jag tänker köra safe. Teddy har troligen fått mig att ändra uppfattning om gräsklipparsoppans duglighet. Men mest är det nog för att det verkar så bekvämt att åka och tanka direkt från pump som även jag kommer göra det. Så snart kommer även min TZ hosta igång. Ska ta med kameran och spela in lite samtidigt, lägga upp på www och bjuda på lite underhållning.
 
Nyteknik skrev:
Nåja. Lite hjälp har jag fått. Men grovjobbet gör jag ju själv. Ska ta motorn ur --snip --
spela in lite samtidigt, lägga upp på www och bjuda på lite underhållning.

Ungefär samma som för mig alltså. Det är ju inte så att Fredde är min privata mekaniker utan jag och Per Träff ska väl pula med min hoj i Freddes verkstad och fråga om goda råd och störa Freddes förberedelser för EM:et på Vallelunga.
 
Åkte ner till Freddes verkstad i helgen och fick en bra och mycket informativ genomgång av hojen tack vare Freddan och Racerpelle som var med och visade ett stort pedagogiskt kunnande mellan alla sköna roadracinghistorier som berättades. :tummenupp
Hojen verkar klart lovande och verkar vara korrekt ihopskruvad och bitarna stämmer bra med varandra så den går bra utan stora vibrationer eller misständningar. Behöver synka fuggarna en del men det ska göras vid tillfälle.
En hel del av reservdelarna var mycket bra eller helt nya vilket ju var trevligt. Den nyrenoverade vevaxeln var dock inte helt korrekt ihopskruvad, toleranserna var för stora så Fredde ska titta på den. Fick även reda på att en del av cylindrarna är från Gällros gamla monstertvåtaktsfyra så de är ganska extrema.

Är ruskigt sugen nu!

Stort tack till Pelle och Fredde! :Bugar

1. Spela förgasare. Ljuv musik.
2. Blundar som lovat. ;)
 

Bifogat

  • förgasarlir.jpg
    förgasarlir.jpg
    18 KB · Visningar: 65
  • In-med-magen!.jpg
    In-med-magen!.jpg
    33.5 KB · Visningar: 89
Goodstuff skrev:
Åkte ner till Freddes verkstad i helgen och fick en bra och mycket informativ genomgång av hojen tack vare Freddan och Racerpelle som var med och visade ett stort pedagogiskt kunnande mellan alla sköna roadracinghistorier som berättades. :tummenupp
Hojen verkar klart lovande och verkar vara korrekt ihopskruvad och bitarna stämmer bra med varandra så den går bra utan stora vibrationer eller misständningar. Behöver synka fuggarna en del men det ska göras vid tillfälle.
En hel del av reservdelarna var mycket bra eller helt nya vilket ju var trevligt. Den nyrenoverade vevaxeln var dock inte helt korrekt ihopskruvad, toleranserna var för stora så Fredde ska titta på den. Fick även reda på att en del av cylindrarna är från Gällros gamla monstertvåtaktsfyra så de är ganska extrema.

Är ruskigt sugen nu!

Stort tack till Pelle och Fredde! :Bugar

1. Spela förgasare. Ljuv musik.
2. Blundar som lovat. ;)

Ja, visst är det spännande! :banana

EDIT: Vad är det för blankt som sitter på motorns vänstra sida?
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ja, visst är det spännande! :banana

EDIT: Vad är det för blankt som sitter på motorns vänstra sida?

Antar att du menar det på den bifogade bilden.
Det är en extrakylare med manuell styrning uppe på vänster styrhalva. Alla Yammor har tydligen taskig kylning, även med kitkylaren som min har, så de har konstruerat en extrakylare som man sköter manuellt. Man slipper således tejpakylaren hela tiden. Verkar bra om den funkar.
 

Bifogat

  • Extrakylare.jpg
    Extrakylare.jpg
    20.7 KB · Visningar: 49
Guldlåda!

Fick dessutom en låda med guld idag! :D
 

Bifogat

  • Guldlåda!.jpg
    Guldlåda!.jpg
    44.3 KB · Visningar: 56
Angående guldlådan slår jag dig faktiskt på fingrarna. Jag fick med ett etui med "Mikuni" präglat på locket. Insidan klädd med mörkblå plycsch och full av munstycken prydligt försänkta i formgjutna hål. :tummenupp

Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va
 
Nyteknik skrev:
Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va

Jo, man vill inte att motorn går för kallt heller. Dock inget du kommer råka ut för i någon större utsträckning.
Men som på mantorp 02 fick jag täcka hela kylaren med silvertejp, trots det kom vattentempen inte över 35 grader..
 
oFFkeFF skrev:
Jo, man vill inte att motorn går för kallt heller. Dock inget du kommer råka ut för i någon större utsträckning.
Men som på mantorp 02 fick jag täcka hela kylaren med silvertejp, trots det kom vattentempen inte över 35 grader..

Men för kallt går ju inte en motor med bristfällig kylning...
 
Nyteknik skrev:
Angående guldlådan slår jag dig faktiskt på fingrarna. Jag fick med ett etui med "Mikuni" präglat på locket. Insidan klädd med mörkblå plycsch och full av munstycken prydligt försänkta i formgjutna hål. :tummenupp

Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va

Vad ska du med de grejerna till då du inte ska skruva? :va :tungan

Angående kylaren så behöver man ju oftast inte tejpa om det är varmt nej. Dock är det säkert skönt att ha bättre kontroll på och möjlighet att påverka temperaturen under race.
 
oFFkeFF skrev:
Jo, om det typ är 4 grader i luften och det är snöblandat hagel och regn..

Jag menar att en kylare med hög kapacitet inte eliminerar behovet av att tejpa vid kall väderlek – vilket den gode Goodstuff verkade mena:

"Alla Yammor har tydligen taskig kylning, även med kitkylaren som min har, så de har konstruerat en extrakylare som man sköter manuellt. Man slipper således tejpakylaren hela tiden."

:rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top