SÄkerhetskontroll, VV

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Hej!

Jag tog Begränsat A förra våren och skall imån försöka mig på att göra det till ett vanligt A.
Jag kommer att köra en BMW R1150R Rockster med ABS.

Vad ska jag tänka på?
Jag har glömt vilka olika områden man kan få, är det bromsar, elektronik, ram? Vad gör man på de olika?

Jag har sökt lite men inte hittat något bra..

Tack!

Någon som vet?

Spårar: kan du väl kolla genom att be förättaren hålla framhjulet rakt, och sedan lägga dig ned och kolla längs framhjulet och bakhjulet. Eller använda en 2 meter planka och lägga längs med hjulen om du skulle ha en sån i bakfickan =)

Svinarmslager: känn med ena handen på lagret, samtidigt som du håller den andra handen längst bak på bakhjulet och vickar fram och tillbaka, det ska ej glappa.

Hjullager: Motorcykeln på centralstödet. Ta tag i däckens ytterkanter, tex kl 3 & 9 eller 6&12. Ryck fram och tillbaka, glapp får inte förekomma.
Eller: Håll ena handen på styret, ett knä på däcket samtidigt som du med den andra handen rycker däcket fram och tillbaka.

Styrlager: Cykeln på centralstödet. Ta tag i gaffelbenens nedre del. Dra frammåt och bakåt. Om det glappar, dra åt lagren.

/allt utom spårningen är plockat från Mc-boken, så är inte 100% säker på spårningen. Lycka till imorgon!:yoparty // Mvh Victor

Spårar: kan du väl kolla genom att be förättaren hålla framhjulet rakt, och sedan lägga dig ned och kolla längs framhjulet och bakhjulet. Eller använda en 2 meter planka och lägga längs med hjulen om du skulle ha en sån i bakfickan =)

En enklare variant. Ta ett snöre och spänns det efter sidan på framhjul och bakhjul. Den typen av frågor räcker praktiskt med att man kan förklara principen för.

Aha okej :D ja det är väl det i så fall :) Själv så avstår jag hellre från uppkörningar om jag inte måste. Men men... Lycka till!

Jag har redan kört 800mil på min tunga iof..
Men vi ska ner i Europa i två veckor och då kände jag att rätt behörighet är inte fel..

Tack!

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...