Chris Ash
Kapten Gars
För jävligt, kan man väl sammanfatta det som.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=382587&previousRenderType=6
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=382587&previousRenderType=6
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mb skrev:Knappt så man tror att det är sant. Lite högre tankar hade jag allt om putin. Det är trots allt år 2005 nu.
valmers skrev:I svenska skolböcker står det att vi var neutrala, och att tyskarna var dumma. Att Göring var här och frotterade sig med Gustav den femte i slutet av trettiotalet, att stora delar av etablissemanget (inte minst det militära) sympatiserade med Hitler, att tyskarnas vapenindustri matades med svensk järnmalm, att tyskarna tilläts frakta soldater och materiel på svenska tåg och järnvägar, att vi kastade tillbaka norska flyktingar över gränsen för att hålla oss väl med tysken, det talas det väldigt tyst om. Vad är skillnaden?
valmers skrev:I svenska skolböcker står det att vi var neutrala, och att tyskarna var dumma. Att Göring var här och frotterade sig med Gustav den femte i slutet av trettiotalet, att stora delar av etablissemanget (inte minst det militära) sympatiserade med Hitler, att tyskarnas vapenindustri matades med svensk järnmalm, att tyskarna tilläts frakta soldater och materiel på svenska tåg och järnvägar, att vi kastade tillbaka norska flyktingar över gränsen för att hålla oss väl med tysken, det talas det väldigt tyst om. Vad är skillnaden?
Ja det var din lärare det, när jag gick på gymnasiet så snackades det inget om det .Chris Ash skrev:Haha oväntat, men låt gå.....
I min historiebok från högstadiet så finns den klassiska bilden på en svensk soldat med K-pist som övervakar tyska soldater vid ett godståg.
Men du har rätt, hur mycket ägnas andra världskriget på högstadiet? Två veckor? Frågan är om de detaljer du tar upp är de viktigaste att gå igenom med den tiden till förfogande.
På gymnasiet var det däremot ett helt annat fokus på detta, jag hade iofs en fantastisk historielärare. Men diskussioner om Sveriges agerande under VK2 förekom och uppmuntrades.
Mer historieundervisning i svensk skola? Gärna det......
Edit: Skillnaden är dock att det är obetydliga skitdetaljer jämfört med kommunistsovjet, en ren magnitudskillnad alltså.

Ravetrancer skrev:Ja det var din lärare det, när jag gick på gymnasiet så snackades det inget om det .
Och ja, självklart är det alltid mycket mer fel på andra runtomkring![]()
Chris Ash skrev:Men vänd på det,bara för att ta ett exempel, hur mycket står det om att man i själva verket hjälpte norrmännen otroligt mycket mer än vad man stjälpte dem?
Att man hade Norgehjälpen som gav tiotusentals norrmän mat och kläder? Att man hjälpte 60 000 norska flyktingar? Att svenska förband gav sig in i strid för att rädda dessa? Att man körde över mängder med vapen, ammunition och sprängämnen till norska motståndsrörelsen, både med tåg och ett sjuttiotal flygningar över norska gränsen? Att svenska försvaret beväpnade och upprättade över 15 000 norska soldater i Sverige? Att man upprättade flygfält Osv....osv...osv
Hur mycket av detta lärde du dig på högstadiet?
oFFkeFF skrev:Vi hade med allt det + det Valmers inte heller fick lära sig i skolan. Iofs var det under gymnasiet och inte under grundskolan.
Läst senaste numret av Populär Historia (3/05)?Chris Ash skrev:...I min historiebok från högstadiet så finns den klassiska bilden på en svensk soldat med K-pist som övervakar tyska soldater vid ett godståg....
TbA skrev:Läst senaste numret av Populär Historia (3/05)?
Appropå nytolkningar.
Chris Ash skrev:.
Ryssland verkar faktiskt inte vara på väg åt rätt håll alls.
Nja, när jag gick i nian var det 3 eller 4 veckor, fast då läste vi om första världskriget samtidigt.Chris Ash skrev:hur mycket ägnas andra världskriget på högstadiet? Två veckor?
Precis som i Sverige då, med andra ord.korvgubbe skrev:Inte verkar ryssarna sträva efter ökad öppenhet och fri media iaf...
valmers skrev:Precis som i Sverige då, med andra ord.

Gixxer-Anders skrev:Nu får ni sluta raljera. Uppenbarligen är ni löjligt dåligt insatta i rysk tradition och mentalitet.
Snacka inte en massa skit om sånt ni inte förstår :kocko
/Anders - som har många ryska släktingar
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|