Ryska nationalsången

Lätt att få den på hjärnan bara. Folk tittar lite konstigt på en när man går omkring och nynnar på sovjets nationalsång :D

Roligt gjort, inte först gången någon lagt till "svensk text" på en utländsk låt,men men...
Ruskigt vad pampig den är, synd bara att Sovjetunionen står för så mycket hemskt.

MadManAxel skrev:
Ruskigt vad pampig den är, synd bara att Sovjetunionen står för så mycket hemskt.

Jag måste vara lite dåligt underrättad eftersom sovjet aldrig varit synonymt med så mycket elände... Kommunisterna däremot gjorde en massa hemskheter men när jag hör talas om Sovjet tänker jag mest på hockey, gymnaster och pälsmössor..

Edit1: Kanske är så att ni som gått i plugget 10 år senare än mig fick lära er andra saker än jag..

Jag associerar iaf Sovjetunionen med kommunism, Gulag och
människoförtryck. Sen kanske det var mer i Stalin och Lenins namn än i kommunismens som en massa människor mördades, men det är en annan diskussion.
Å andra sidan så förknippar jag numera USA med kristna religösa fanatiker, orättfärdigade krig och en marinoettpresident :(

Last edited:
MadManAxel skrev:
Jag associerar iaf Sovjetunionen med kommunism, Gulag och
människoförtryck. Sen kanske det var mer i Stalin och Lenins namn än i kommunismens som en massa människor mördades, men det är en annan diskussion.
Å andra sidan så förknippar jag numera USA med kristna religösa fanatiker, orättfärdigade krig och en marinoettpresident :(

Jag hävdar nog ändå att det var dåtidens kommunistregim som betedde sig som de gjorde... På samma sätt som jag förknippar Nazisterna och Hitler med en massa elände och inte Tyskland som nation även om det var där de hade sin hemmavist...

Och även om jag ofta är kritisk mot Bush och hans hantlangare tycker jag inte USA är synonymt med de saker jag ogillar med deras nu rådande politik..

Summa summarum blir nog att nationer är mer än tillfälliga regeringar och politiska åskådningar.

det är säkert jätte kul, men jag kan inte se texten... :mad:
vad är det för fel på min JÄVLA wmp????

korvgubbe skrev:
Summa summarum blir nog att nationer är mer än tillfälliga regeringar och politiska åskådningar.

Helt korrekt, men en liten detalj är ju att Sovjet inte var ett land utan en påtvingad union. Ungefär som tredje riket var tänkt att fungera, när jag hör "tredje riket" så är det inte synonymt med Europa...

Markus skrev:
Helt korrekt, men en liten detalj är ju att Sovjet inte var ett land utan en påtvingad union. Ungefär som tredje riket var tänkt att fungera, när jag hör "tredje riket" så är det inte synonymt med Europa...

Och USA är en helt frivillig union? Fransoser, indianer, spanjacker,engelsmän osv..... Allihopa byta dom glaspärlor rökte pipa och skapade vänskapspakter? Ditt älskade USA torde stå för lika mycket ont som Sovjet isf.

Chrille skrev:
Och USA är en helt frivillig union? Fransoser, indianer, spanjacker,engelsmän osv..... Allihopa byta dom glaspärlor rökte pipa och skapade vänskapspakter? Ditt älskade USA torde stå för lika mycket ont som Sovjet isf.

Det är knappast förknippat med risk för arbetsläger om man uttrycker sådana åsikter i USA, och jag har aldrig - more or less - hört någon säga något liknande så jag utgår ifrån att 99% vill behålla unionen.
Både du och jag vet att Sovjet var ett skräckvälde, vilket inte US är förutom för de värsta extremisterna, och du är ju inte en av dem...

korvgubbe skrev:
Jag måste vara lite dåligt underrättad eftersom sovjet aldrig varit synonymt med så mycket elände... Kommunisterna däremot gjorde en massa hemskheter men när jag hör talas om Sovjet tänker jag mest på hockey, gymnaster och pälsmössor..

Edit1: Kanske är så att ni som gått i plugget 10 år senare än mig fick lära er andra saker än jag..
Edit 2: kanske är så att du förväxlar Sovjetunionen med Ryssland... Eller nåt :va

När kommunisterna tog över ändrade de landets namn till Sovjetunionen-nånting och när kommunisterna försvann försvann även namnet Sovjet-nånting. De hänger ihop.

Bingo skrev:
Edit 2: kanske är så att du förväxlar Sovjetunionen med Ryssland... Eller nåt :va

När kommunisterna tog över ändrade de landets namn till Sovjetunionen-nånting och när kommunisterna försvann försvann även namnet Sovjet-nånting. De hänger ihop.

Kan vara så.. eller helt enkelt så att Sovjet under mina uppväxtår inte var samma Sovjet som det från själva "bildandet" av sovjet fram till kalla kriget..

korvgubbe skrev:
Indianerna lär nog ha sett placeringen i reservat som ett uppköp... :rolleyes:

Nej, de hade all rätt att vara missnöjda men det är väl en helt annan fråga än jämförelsen CCCP/US? US nuvarande geografiska och politiska sammansättning har nog inte så där superdupermycket med ockupationen av Indianernas mark att göra.

Markus skrev:
....
Både du och jag vet att Sovjet var ett skräckvälde, vilket inte US är förutom för de värsta extremisterna, och du är ju inte en av dem...

US var garanterat ett skräckvälde jo. Sovjet var det men jag tror inte att det hade förblivit det om det fått ett par hundra år att mogna på...

Markus skrev:
US nuvarande geografiska och politiska sammansättning har nog inte så där superdupermycket med ockupationen av Indianernas mark att göra.

Det har du förvisso rätt i. Min poäng var mer att bildandet av unionen på andra sidan gjorde en hel del mer än missnöjda....

Markus skrev:
... US nuvarande geografiska och politiska sammansättning har nog inte så där superdupermycket med ockupationen av Indianernas mark att göra.

Nähä?? .... Bygger inte us som nation just på att de en gång lagt beslag på mark från bland annat indianer..?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla