Ryobi RCTA 3100E trimmer

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fick en gammal trimmer. Det (enligt givaren) enda som behöver göras ska vara att byta bränsleslang. Men jag har lite problem att hitta vilken slang jag ska köpa. Någon som har tips på vad jag ska köpa var? Tyvärr kan jag inte mäta storleken på hålen i tanken. Hur slangarna ska gå m.m. har jag hittat videos om, så det jag inte vet är vad jag ska köpa för slang. Filter som ska vara i tanken och brickan har jag.

1726685609421.png

1726685681812.png

 
Det brukar finnas generiska kit att köpa. Satsa på ett sånt och kanske även en förgasare om det ligger i budgeten.
 
Bauhaus har hyfsat sortiment bränsleslang på rulle i butikerna.
 
Åkte till hyfsat lokala gräsklippar/motorsåg m.m. butiken och köpte en halvmeter 4,8 mm slang. Tyvärr hade ju givaren av trimmern fel om att det bara var att byta slangen så går den, nu går den igång men stannar nästan på en gång. Var ett elände att hitta info om förgasaren, men har nog kommit fram till att det är en Zama C1U P10A. Provar ju med grundinställning med typ ett varv ut på låg/hög men misstänker att det är flödet genom bränslefiltret i tanken som stryper.
 
Bauhaus har hyfsat sortiment bränsleslang på rulle i butikerna.
Såg det på deras hemsida, men tyvärr inte i någon av de Bauhaus som finns i närheten av mig. Man kan ju se saldo i butikerna, och det är ganska få som har hemma i butik.
 
På mitt närmsta Bauhaus varuhus finns slang på trummor i trädgårdsmaskinavdelningen. 6 o 8mm och 2mm tjock.
Fanns 1mm tjock också men osäker på om den är ok för bränsle.
 
Last edited:
Tömde ur så mycket jag kunde i tanken (en kant på insidan så man kan inte hälla ur allt) och testade igen. Nu gick den som den skulle, på med locket över förgasaren, hällde i bensinen igen, satte dit trimmertråd. Gick lika dåligt som i början.

Gick in och lagade lunch, efter lunchen så tömmer jag ut så mycket jag kan igen, av med locket över förgasaren. Testar, och den går kanon igen. Häller i bensinen medan den går på tomgång, samma med locket över förgasaren. Fortsätter gå kanon. I två minuter (max). Sedan är det samma sak igen, låter som att det inte kommer bränsle.

Kom på nu att det kan ju vara tanklocket som är för tätt, ska prova igen utan det, och sedan är det bara förgasaren kvar som slutar göra det den ska när den är varm.

Fortsättning följer.
 
Plockade isär förgasaren och gjorde rent. Det är ju inte många rörliga delar i en sån där, egentligen borde man väl skaffa ett membrankit för den och byta ut, men rengöring var nog det som behövdes. Nu går den (vid två tester) bra, men fasen vad den ryker. På tanken finns en klisterlapp 1:20 blandning, men det är ju 5%. Jag blandade ihop 4% (1:25) som jag kör på nu. Den har ju ett antal år på nacken, tror ni oljorna är bättre nu så man kanske kan köra på 3% för att slippa smogen?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top