Rykte: Man ska kunna bryta försäkringsavtal närsomhelst?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Hörde att man ska kunna bryta försäkringsavtal fr o m 1a Jan 2006 enligt en ny lag
utan att behöva byta ägare för att det ska vara möjligt.

Finns det någon sanning i det?

MattE. skrev:
Hörde att man ska kunna bryta försäkringsavtal fr o m 1a Jan 2006 enligt en ny lag
utan att behöva byta ägare för att det ska vara möjligt.

Finns det någon sanning i det?
både ja och nej...

060101 träder FAL i kraft, FAL = försäkringsavtalslagen.

För det första så skiljer lagen på privatpersoner & juridiska. Den stora betydelsen för försäkringstagarna är så vitt jag förstått att fb har en betydligt större upplysningsplikt, vid tex nyteckning eller ändring av försäkring. Följer fb inte detta så kan försäkringstagaren annullera försäkringen eller ändringen. Dessutom utan att behöva betala för den tid man haft försäkringsskyddet. Naturligtvis så är det ingånget avtal som gäller, försäkringsbrevet och försäkringsvillkoret i samklang. Avtalen är alltid 1 åriga och kan bara sägas upp i samband med ägarbyte, inträffad skada och vid avregistrering (skrotning).

När dessa nya villkor börjar gälla kommer det naturligtvis att stå i villkoren och det kan skilja mellan olika bolag.

Grundläggande tips vid alla försäkringärenden. LÄS VILLKOREN! :fakta

/Ågga

Det kan du göra redan idag, om jag inte minns fel så började det gälla redan 1 april 2005. Du har iallafall 14 dagar på dig att byta till ett annat försäkringsbolag.

T.ex, om du köper en hoj ikväll och ditt "favoritbolag" inte har öppet, kan du teckna en försäkring i ett annat (dyrare) bolag ett par dagar och sedan byta till "ditt" bolag. Du förbinder dig alltså inte till att ha försäkringen 1 år som man tidigare gjort.

Maria1980 skrev:
Det kan du göra redan idag, om jag inte minns fel så började det gälla redan 1 april 2005. Du har iallafall 14 dagar på dig att byta till ett annat försäkringsbolag.

T.ex, om du köper en hoj ikväll och ditt "favoritbolag" inte har öppet, kan du teckna en försäkring i ett annat (dyrare) bolag ett par dagar och sedan byta till "ditt" bolag. Du förbinder dig alltså inte till att ha försäkringen 1 år som man tidigare gjort.

det blir ju en ångerrätt, vilket man har på alla varor och tjänster. eller?

Ågga skrev:
Avtalen är alltid 1 åriga och kan bara sägas upp i samband med ägarbyte, inträffad skada och vid avregistrering (skrotning).
Men vad händer om man ställer av hojen och säger upp försäkringen (behöver väl inte ha försäkrat då?) och sen ställer på den och försäkrar igen? Måste man ha samma försäkringsbolag då om man inte gör detta på årsförfallodagen? Jag har för mig att man inte kan göra så, men jag kommer inte på varför så det är bäst att fråga... :confused:

Man har redan idag 14 dagars ångerrätt på en försäkring, annars är det avtal på ett år, men ställer du av den så behöver du inte ha försäkring på den och kan säga upp garageföräskringen som blir om man har mer än trafikförsäkring på den.

Den måste dock va avställd mer än 2månader tror jag för att kunna säga upp års avtalet...

i vissa fall kan man bryta på ett bra sätt men vet dock inte om det e lagligt :va iofs kan de va lagligt...

jag bröt mitt bilsport o mc genom att jag sa att jag inte kunde följa deras regler pga garagebrist som de står man måste ha i kontraktet...
man kan ju säga samma sak fast med nåt annat man inte kan följa i papprena :rolleyes:

Jag bröt min försäkring genom att anmäla hojen stulen, sen sålde jag den i delar och fick ut en ny på försäkringen, grymt :tummenupp

->Jag skämtar såklart bara<-

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...