Ryker vid växling

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Rycker o bluddrar

Hej!

Har en Gsxr 750 92 som ryker när man växlar. eller det syns mest då iallfall.
vad beror de på? dags för ventiljustering, kopplingen slut?

Mvh
Martin

Last edited:
martin_642 skrev:
Hej!

Har en Gsxr 750 92 som ryker när man växlar. eller det syns mest då iallfall.
vad beror de på? dags för ventiljustering, kopplingen slut?

Mvh
Martin

kan du slira på kopplingen utan att det hugger?

martin_642 skrev:
mer vit än svart iallafall.

Då är det med stor säkerhet kolvringarna som börjar bli lite väl slitna. Inget farligt, men något att göra något åt till vintern som kommer. Hade den rykt vid gaspådrag efter en lång motorinbromsning hade det varit ventilstyrningarna. Hade det varit en trasig packning någonstans hade den rykt hela tiden. Håll ett öga på oljenivån bara och kör vidare som den är.

andersbrink skrev:
Då är det med stor säkerhet kolvringarna som börjar bli lite väl slitna. Inget farligt, men något att göra något åt till vintern som kommer. Hade den rykt vid gaspådrag efter en lång motorinbromsning hade det varit ventilstyrningarna. Hade det varit en trasig packning någonstans hade den rykt hela tiden. Håll ett öga på oljenivån bara och kör vidare som den är.
Ja ok tackar då vet jag
ska hålla koll på båda oljan och kylvätskan tänkte jag

martin_642 skrev:
Ja ok tackar då vet jag
ska hålla koll på båda oljan och kylvätskan tänkte jag

hehe, jag läste Tokfel i första inlägget. :huvet

men rycker det även när du slirar på kopplingen ? :va
kolla hur kopplingskorgen ser ut i så fall...

Ryker eller rycker? Eller båda? Är det något vi missuppfattat eller gör din hoj båda sakerna?

Beskriv i detalj vad du gör för att uppleva att din hoj rycker.

andersbrink skrev:
Ryker eller rycker? Eller båda? Är det något vi missuppfattat eller gör din hoj båda sakerna?

Beskriv i detalj vad du gör för att uppleva att din hoj rycker.

Just nu gör den båda sakerna :)
den rycker under 4000varv typ
man ligger o kör under 4000 o ska dra på så rycker det o känns som hojen ska dö typ sen när den kommer över 4000 då går den som den ska

martin_642 skrev:
Just nu gör den båda sakerna :)
den rycker under 4000varv typ
man ligger o kör under 4000 o ska dra på så rycker det o känns som hojen ska dö typ sen när den kommer över 4000 då går den som den ska

Det gamla vanliga, slitna emulsionsrör och slitna trottelnålar gör att soppablandningen är för fet på små gasutslag. Om din hoj går bättre kall och blir värre (rycker mer) när den blir varm är det 100 det felet. Då finns det inte mycket annat att göra än att byta emulsionsrör och trottelnålar.

Kolla först så att det verkligen sitter originaltrottelnålar så att ingen stjärna har montera Dynojet (de ger en ohemult fet blandning) - ivfsh ska de isf bytas till originalnålar.

andersbrink skrev:
Det gamla vanliga, slitna emulsionsrör och slitna trottelnålar gör att soppablandningen är för fet på små gasutslag. Om din hoj går bättre kall och blir värre (rycker mer) när den blir varm är det 100 det felet. Då finns det inte mycket annat att göra än att byta emulsionsrör och trottelnålar.

Kolla först så att det verkligen sitter originaltrottelnålar så att ingen stjärna har montera Dynojet (de ger en ohemult fet blandning) - ivfsh ska de isf bytas till originalnålar.
om man tar isär fuggarna måste man synka dom då?

martin_642 skrev:
om man tar isär fuggarna måste man synka dom då?

För att byta emulsionsrör behöver du inte ta isär dem mer än att lyfta på trottellocket, trotteln, flottörhuset och huvudmunstycket, resten av mekaniken på fuggarna rör du inte. Så länge du inte brukar våld på dem så håller de synkningen.

andersbrink skrev:

Idag när jag var ute o körde började den rycka från 9000v o uppåt känns typ som den inte får soppa eller nått. så nu är det inte bara under 4500v längre. så nu går den bra mellan 5-9000v annars går den skit.
kan det fortfarande vara emulsionsrören som är slitna.
konstigt eftersom det kom helt plötsligt :confused:

Last edited:
Eftersom det är vid varvtalsområden där det är som svårast att tända en felaktigt bränsleblandning - kolla igenom förgasarna. Vid varvtalet för maxvrid så spelar det ingen roll om den är FÖR fet, dvs blandningen. Det kan vara så enkelt som ett uppgängat huvudmunstycke eller en flödande förgasare. Fast det lär du inte få reda på här på forumet... ut och skruva isär dina förgasare och berätta sen vad det var för fel!

andersbrink skrev:

Flåt att jag lånar tråden men du verkar ha sån örnkoll på Dynojet och gixxers :Bugar :Bugar

Är lite sugen på den här http://www.yamahacenter.com/templates/showobjectpage.asp?id=1996&oid=4257

När jag var där så kröp det fram att "joo, det sitter Dynojetkit på, KNfilter och högeffektständspolar...de gick hela tiden på den här modellen vettu..." trots att det inte står i annonsen. Hojen är otroligt fin annars och alla originaldelar följer med. Ute på parkeringen lät den dock lite ovillig på tomgång. Den bluddrade inte men ville gärna dö så säljaren fick ge lite gas för att hålla igång den "de här motorerna gillar inte låga varv riktigt...sen är tomgången nog lite lågt satt men det fixar vi". Väl i sadeln gick den kanonfint, motorn svarade direkt utan rassel och tick och växlarna låg i vid fullt pådrag. Chassit kändes också tight (var som mest upp i 160).

Dynojeten får mig att tveka dock, har bara hört skit och att original är bättre. Your verdict?? Vilka pengar måste jag lägga ut för att byta till originalgrejor?

andersbrink skrev:

Tycker du inte att man ska använda dynojet kitt eller?
Jag trodde liksom att det var nåt bra jag.

En kall förgasarmotor ska inte gå bra på tomgången utan det är när den är uppvärmd som den ska gå bra på tomgången.

Dynojet... är ett smart sätt att sälja "uppstekt gröt".

Faan är man så lättlurad altså. Tänkte att det var ett bra sätt att få ur nån extra häst liksom...
Tänkte prova på tjejens zx9r, köpte ett kit för 400:- men då kanske man ska ge faan i det då.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN