Ryker vid start.(KTM 640 LC4)

Boost, jag ska absolut försöka hitta en ny, förstod från tidigare tråd att man bör hitta en komplett ink ventil lock/kåpan (ursäkta lingot, novis mek) att dom är gjorda i par. Jag förstod dock inte riktigt varför. Tänk om jag vill byta lagren då? Då hamnar jag väll i samma situation? Aaaah! Eller är det toleransen mellan paren som kan vara så off att dom riskerar att klämma?
Borde inte det gå att mätta sig fram, eller? Så botten och toppen utgör höjden för lagret/lagren?
Är det bara stift lagret som är känsligt eller även kullagret?

Du behöver inte köpa ventilkåpan för de är kullager som håller i kammen så de gör inget om de missmatchar lite. De är toppar med glidlagring i både topp och ventilkåpa man inte kan köpa ena delen. Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas eller sett en spricka i en enstånka du är absolut den enda i hela världen, och då är jag 50 år och har skruvat i enstånkor nästan hela livet.

Här har du en länk till en hel flock toppar. Vilken årsmodell har du för om du har en 04- är de viktigt att du köper en Highflow topp. De står Highflow på utsidan av din topp med stora gjutna bokstäver om de nu är en 04-

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr....m570.l1313&_nkw=hiflow+head+ktm+640&_sacat=0
 
Last edited:
Det låter ju bra att det inte finns risk för klämning.
Det är absolut och tyvärr en high flow. Och det är där det ser lite tomt ut på andrahands marknaden. Tack för länk, ingen där dock. Får jaga vidare.
Och ang sprickan, jag har inte sett den själv. Det var en väldigt seriös topprenoverare som ringde tillbaka och sa att det var skräp. Åker dit i nästa vecka för att hämta, då lägger jag upp en bild. Passar på att tacka för feedback, och önska trevlig helg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är väl bara att prova svetsa först. Går det så går det och går det inte spelar det ju ingen roll för den var ju ändå skrot.

Ja man kan prova svetsa om sprickan är på ett bra ställe. Men troligen är sprickan vrångt till ,,typ ventilsäte måste lös:huvet Om så är fallet blir de för mycket maskinjobb sätesjobb + planing = dyrt och risk för läckage ändå. En beg topp kostar bara kosta 2500-3500kr så då köper man en ny.

Vi väntar mede spänning på bilder var sprickan är.

Här är en tom topp men den va ju dyrare än den tidigare länken . De går nog pruta. https://www.ebay.de/itm/EGU-KTM-Zyl...903272?hash=item23e4d338e8:g:aXwAAOSwLYdfl-g1
 
Last edited:
https://advrider.com/f/threads/ktm-640-highflow-heads-they-crack.95649/

https://ktmtalk.com/showthread.php?525466-625-SMC-LC4-High-Flow-Head

Jag ser dock inte ut att vara den enda som har fått en spricka i en enstånka. Luktar produktionsfel på dom här highflow huvudena.

Boost din sista topplänk, den toppen ser faktiskt moddad/bearbetad ut, på topp bilden. Tror dom faktiskt jobbar med att lappa ihop sådana sprickor, då jag förstod det som att dom endast säljer för utsatt pris, om man skickar tillbaka sin gamla trasiga topp i retur.
 
Last edited:
Det stämmer att du inte är den enda som drabbas av att de spricker. Jag har några spruckna toppar, försökt reparera dem men brukar vara svårt att få det tätt. Jag brukar kassera topparna och använda de som träning för portning och experiment.
 
Ja, nu efter att ha läst ett tiotal+ liknande ras, så har jag dragit mina slutsatser att just dom åren som high flow kom inte riktigt var dom bästa för Lc4 motorn. Lite förvånad dock över KTM´s odelaktighet i dessa fall/trådar. Perfekt tillfälle att öka "märkesloyaliteten" genom att visa att man ser/hör problemet.

Boris BTW, jag vet inte om du har fått min fråga, (om du hade hittat en fungerande topp?). Jag verkar ha lite strul med meddelandena här. Nu har jag iallafall köpt en begad på ebay med förhoppningen att den är ok.

Bör jag lämna in den för planning innan montering? läste någonstans att om man har toppen lös, så bör den alltid få en planning. stämmer det? bör jag byta något på ventilerna? är det något på dom som brukar slitas?

Jag meddelar vidare hur det går.
 
Normalt sett behöver man aldrig plana en enstånka. Om den inte är svetsad någonstans behöver du inte plana ,men ser du att de är svetsat och tillslipat så kolla upp hur plan den är på en glasskiva eller stållinjal.
Ang ebaytoppen jag länkade till så ser de faktiskt ut som den är svetsad i ett insug och utblås på.
 
Last edited:
Nu har jag hämtat toppen. Och jag hade utlovat en bild på problemet. Här kommer den:

da785e829c51e67ac7d40739b2359f69.jpg


Skulle vilja passa på och rekommendera Charlie på Värmdö Motor Teknik, i Gustavsberg. Billigaste jag hittade när jag sökte för planning. Och var supersnabb på att återkoppla när han hade undersökt den. +super bra att ha å göra med.
Nu har ny topp kommit och ser hel och plan ut. Så det är bara och lappa ihop allt i mellandagarna å hålla tummarna att det håller ihop.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top