Ryker på slangen...,Hjälp...

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
När jag slangade i går så började motorn hacka, släppte då av och fick se värsta rök molnet bakom mig...., motorn gick väl bara lite orent i ca 1min sen så funkade allt som vanligt.....
Jag åker på bakhjulet ganska högt.., ligger på 3:an i balanspunkten.... :confused:
Provade i dag igen lite försiktigt på 2:an i ca 1km, inget hände...
På vägen hem bar det av på slangen igen, då blev det rökridå för bilisterna bakom mig... :hihi Varför händer det bara i bland...?
Körde ju förra sommaren utan att det blårök nån gång.....

Tar motorn in olja i förbränningen när man slangar för högt/för länge.. :confused: är det möjligt....?
Är ju rädd att motorn skall bryta i hop..., den har ju bara gått 250 mil......
Så är det någon som har varit med om samma på sin 660 ??, eller kanske vet varför detta uppstår.....

Har du kollat så att du har rätt mängd olja i motorn?
LC 4 motorn kan ha en tendens att trycka ur sig olja ur vevhusventilationen
om man har för mycket olja.
Kolla om luftburken är kladdig av olja!
Då kan det vara läge att göra rent luftfiltret!!

/

M

Abris skrev:
Har du kollat så att du har rätt mängd olja i motorn?
LC 4 motorn kan ha en tendens att trycka ur sig olja ur vevhusventilationen
om man har för mycket olja.
Kolla om luftburken är kladdig av olja!
Då kan det vara läge att göra rent luftfiltret!!

/

M

Var ut och kollade luftburken.... :gnissla hur grisigt som helst med olja... :confused: är det meningen att det skall bli så där så fort man slangar lite.... :3freak Vad kan man göra... :confused: Köpa sporthoj igen eller :rolleyes:

Drutten skrev:
Var ut och kollade luftburken.... :gnissla hur grisigt som helst med olja... :confused: är det meningen att det skall bli så där så fort man slangar lite.... :3freak Vad kan man göra... :confused: Köpa sporthoj igen eller :rolleyes:

Köpa sporthoj.... Man ska inte svära i kyrkan!! :tungan

Det kan tyvärr bli så med lite mycket olja och köra på slangen med höga varv!
Försök köra på låga varv på slangen och med rätt mängd olja o motron så tror jag problemet löser sig!! :tummenupp

Abris skrev:
Köpa sporthoj.... Man ska inte svära i kyrkan!! :tungan

Det kan tyvärr bli så med lite mycket olja och köra på slangen med höga varv!
Försök köra på låga varv på slangen och med rätt mängd olja o motron så tror jag problemet löser sig!! :tummenupp

Tackar för tipsen.. :tummenupp tror nog att jag ligger högt i varv på motorn så jag skall prova om det blir bättre med en växel upp/lägre varv...., skall även kolla olje nivån..., har du tips på hur mycket/lite olja man skall ha i ??

Drutten skrev:
Tackar för tipsen.. :tummenupp tror nog att jag ligger högt i varv på motorn så jag skall prova om det blir bättre med en växel upp/lägre varv...., skall även kolla olje nivån..., har du tips på hur mycket/lite olja man skall ha i ??

Du ska inte ha mer än att oljan täcker halva siktglaset när oljan är varm.

Det du har upplevt är KTMs största "fel", även kallat feature av meckarna.

Vevhusventilationen mynnar ut i luftburken. Det är ju bra när man kör rakt fram och så, men när balanspunkten nås så pumpar motorn ut olja som egentligen borde vara kvar i motorn via vevhusventilationen.

Lösningen är enkel: 1 Pepsi 0,5 PET, 1 meter oljebeständig slang.

1. Dra av tanken, koppla bort gamla vevhusventilationen.
2. Koppla in den nya slangen, dra den till pepsiflaskan som du förberett med ett hål i korken stort nog för slangen. Täta med typ limpistol. Gör lufthål för överskottsluft med en kniv (små hål, 1 mm bara. Hålen i korken brevid slanginfästningen) för att undvika övertryck i vevhuset.
3. lägg ner pepsiflaskan i luftburken

Klart. Oljan kommer nu hamna i pepsiflaskan istället för luftburken.

Om man tycker detta är jobbigt så ser man till att oljan aldrig överstiger "MIN" i fönstret eller kör lägre på slangen ;)

PS. KTM är en KTM DS.

//jaG

Coca-cola is it fast Pepsin kan man ju slå ut i vasken och använda kärlet till att ha motorolja i, passar ju bra :hihi

Sitt lite längre tillbaka på sadeln, så blir balanspunkten lägre och därmed mindre risk för att det trycker ut olja. Om du mekar om vevhusventilationen - se till att verkligen ha rätt utloppsarea för luften så att du inte får övertryck och spränger packningar i motorn.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back