Rykande R1!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hallå!
En kompis R1 (-98 2000mil, servad för 250 mil sedan på märkesverkstad) har börjat ryka rätt mycket vid växlingarna under kraftig acceleration (det puffar till vid varje växling). Även när man står stilla och varvar motorn kraftigt så ryker det kraftigt precis efter man slår av gasen...
Röken är grå/vit, och vi har kollat oljan precis och den var rätt dålig. Nästan svart....

Svårt att förklara, men ni kanske fattar...

Frågan är då alltså:
Vad kan detta bero på? Är det nån fara?
Nån som har några tankar?

Vi har hittils fått förslagen dålig olja (den ska byta på söndag) eller risiga kolvringar... Kan det va nåt?
 
Last edited:
Om den drar olja ska den inte ryka vitt utan blått, om den ryker vitt så tyder det väl på att den förbränner kylarvatten, sjunker den nivån något?

Kan kanske hjälpa till lite.

//jaG
 
Att oljan är svart har inget med funktionen att göra, olja mörknar rätt snabbt om man kör mycket med motorn så färgen på denna är ingen som helst ledtråd till hur gammal/dålig den är. Bättre att hålla koll på hur många mil den gått. Vet man inte detta är det nog läge att byta :D

Huvudsaken är att den inte är GRÅ= vatten i oljan och ett dyrt bekymmer. :skrämd
 
Om oljan är utspädd med bensin kan man få det fenomenet. Att oljan späds ut kan bero på att den går chokad dvs med för fet blandning, många kallstarter, slitna kolvringar mm mm. Prova byt oljan och håll koll på kylvätskenivån och att oljenivån inte ökar i motorn (utspädning).
 
Rökpuffar vid växlingar brukar vara ett tecken på att ventiltätningarna är slut.
Om det är allvarligt? inte en susning. (åker själv tvåtakt).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top