rykande husaberg?

Busaberg skrev:
Har du tagit bort kamkedjan?

ja det har jag.. toppen är borta. Men måste man verkligen klyva motorn på en gammal 97:a? det verkar ju jävligt korkat och jobbigt. :mad:
Men om man måste klyva den, måste man klyva den helt eller räcker det med att öppna den typ ett par millimeter?
 
Det är -01 och framåt som man måste klyva motorn på.Har du toppen borta ska det bara vara att lyfta cylindern också.
 
Busaberg skrev:
Det är -01 och framåt som man måste klyva motorn på.Har du toppen borta ska det bara vara att lyfta cylindern också.

Men det går inte... Kolven har inte kärvat eller låst sig. Är cylindern fast skruvad på något sätt?
hittar inga skruvar iaf.
 
ypvs skrev:
hehe...

Sorry, det såg jag inte, men då är den tom ännu känsligare...
Lite lättare att meka med dock...

Daniel
är de gamla motorerna ännu mer känsliga?.. :skrämd Låter som sämsta hojvalet jag gjort!.
 
philsson skrev:
är de gamla motorerna ännu mer känsliga?.. :skrämd Låter som sämsta hojvalet jag gjort!.
därför ska jag sälja min harv... :)
 
philsson skrev:
är de gamla motorerna ännu mer känsliga?.. :skrämd Låter som sämsta hojvalet jag gjort!.
Läs om, läs rätt!!!

Lita inte heller blint på vad massa folk skriver på nätet. Bilda dig en egen uppfattning istället som är uppbackad av vad vettigt folk sagt/skrivit (ypvs är vettig och ovanligt kunnig t.ex men har troligen en något annorlunda inställning till det här än du!!).

David liknar sin 400 med en B18. Bättre betyg vad gäller slitstyrka går väl knappt att få.
Phastasphuk har en FE600 -99 och det enda han gjort på 6 år med den är en havererad vattenpump tror jag. Motorn har i vikket fall aldrig varit isär. Två exempel på nöjda personer som tar hand om sina cyklar på det viset de är tänkta.
 
Supermoto skrev:
Läs om, läs rätt!!!

Lita inte heller blint på vad massa folk skriver på nätet. Bilda dig en egen uppfattning istället som är uppbackad av vad vettigt folk sagt/skrivit (ypvs är vettig och ovanligt kunnig t.ex men har troligen en något annorlunda inställning till det här än du!!).

David liknar sin 400 med en B18. Bättre betyg vad gäller slitstyrka går väl knappt att få.
Phastasphuk har en FE600 -99 och det enda han gjort på 6 år med den är en havererad vattenpump tror jag. Motorn har i vikket fall aldrig varit isär. Två exempel på nöjda personer som tar hand om sina cyklar på det viset de är tänkta.
förra ägaren till min cyckel hade inte heller några somhällst invändningar. Han hade ägt hojen 3 år helt problemfritt. Dock gjordes en fullservice där kamkedja, kolv, vev, vippar mm byttes. Den gamla kolven har dock lite små repor men aldrig har någonsin havererat. Den uppfattningen jag har är mest att man får ha tur/otur med dessa hojar. Det skiljer sig tydligen enormt från fall till fall och hur dessa hojar upplevs kvalitetsmässigt.
 
philsson skrev:
förra ägaren till min cyckel hade inte heller några somhällst invändningar. Han hade ägt hojen 3 år helt problemfritt. Dock gjordes en fullservice där kamkedja, kolv, vev, vippar mm byttes. Den gamla kolven har dock lite små repor men aldrig har någonsin havererat. Den uppfattningen jag har är mest att man får ha tur/otur med dessa hojar. Det skiljer sig tydligen enormt från fall till fall och hur dessa hojar upplevs kvalitetsmässigt.


Jag har ingen invändning angående kvaliteten på Husaberg. Men de ÄR känsliga för att ligga och slanga för mycket med (vilket är det enda jag har diskuterat här). En 400, 501a etc som går som enduro är djävligt hållbara. Tom som cross. Dock inte extremt hållbara som motarder speciellt inte som lekfordon på gator, jag har kört motard med pre 2001 Husor också och de funkade dåligt som gatmotarder hållbarhetsmässigt både 600orna och 400orna (har erfarenhet av båda). Något annat har jag aldrig sagt. Åk cross eller enduro med dem och de håller lika bra som någon annan hoj. Tom som ren banmotard så kommer iaf 501an att funka bra men 400an att vara tråkig.
Jag pratar förresten inte enbart utifrån erfarenheter med egna hojar utan med de sammanlagt massor av Husor jag har mekat med åt allt från kunder till polare och polares polare osv. Använda rätt så håller de skitbra, fel och de rasar i mycket större utsträckning än de flesta andra hojar.

Daniel
 
Last edited:
ypvs skrev:
Jag har ingen invändning angående kvaliteten på Husaberg. Men de ÄR känsliga för att ligga och slanga för mycket med (vilket är det enda jag har diskuterat här). En 400, 501a etc som går som enduro är djävligt hållbara. Tom som cross. Dock inte extremt hållbara som motarder speciellt inte som lekfordon på gator, jag har kört motard med pre 2001 Husor också och de funkade dåligt som gatmotarder hållbarhetsmässigt både 600orna och 400orna (har erfarenhet av båda). Något annat har jag aldrig sagt. Åk cross eller enduro med dem och de håller lika bra som någon annan hoj. Tom som ren banmotard så kommer iaf 501an att funka bra men 400an att vara tråkig.
Jag pratar förresten inte enbart utifrån erfarenheter med egna hojar utan med de sammanlagt massor av Husor jag har mekat med åt allt från kunder till polare och polares polare osv. Använda rätt så håller de skitbra, fel och de rasar i mycket större utsträckning än de flesta andra hojar.

Daniel
Kan säga såhär att jag håller på att lära mig slanga för tillfället. Ligger i drygt 50 på 3an och låga varv och gasar på lite försiktigt och den reser jättefint. Kommer inte så högt och när växeln är slut så går jag ner igen såklart. Hur tror du hojen mår av detta?. Vill inte skada min lilla älskling :pannkyss .
Vill bara tillägga att endurospår är så obeskrivligt roligt.. helt annat mot sporthoj när man körde det trots att även det hade sin charm.
 
philsson skrev:
Kan säga såhär att jag håller på att lära mig slanga för tillfället. Ligger i drygt 50 på 3an och låga varv och gasar på lite försiktigt och den reser jättefint. Kommer inte så högt och när växeln är slut så går jag ner igen såklart. Hur tror du hojen mår av detta?. Vill inte skada min lilla älskling :pannkyss .
Vill bara tillägga att endurospår är så obeskrivligt roligt.. helt annat mot sporthoj när man körde det trots att även det hade sin charm.

Inga prob. Låt den vara nere i 20 sekunder innan du gör om det bara. Jag snackar om +500m eller extremt upprepade slangningar. Annars är det lugnt.

Daniel
 
ypvs skrev:
Inga prob. Låt den vara nere i 20 sekunder innan du gör om det bara. Jag snackar om +500m eller extremt upprepade slangningar. Annars är det lugnt.

Daniel
aja dåså. Då ska jag vara glad om jag lyckas slanga sönder hojen :hihi så skicklig är jag inte riktigt än kan jag lova men jag kan inte neka till att det vore extremt roligt att lära sig. Detta är min första riktiga endurohoj och jag vill bara säga att jag älskar den. Det är inte mycket mer effekt i denna än i min gamla 2t men skillnaden går trots det inte beskriva, det känns som det finns effekt i överflöd när det än behövs. Sen får ni ha överseende med att jag inte är någon inkörd stånka förare.
 
jippie!! lyckades äntligen få bort cylidern. Men den såg helt okej ut, nån enstaka repa men inga mega. Honade om den iaf.
Kolven var inte så jätte fin kan jag inte påstå. Den var rätt så repig på både fram och bak sida. Sen var det massor av olja ovan på kolven. varför? Kan det vara så att en packning till ventilerna som är kassa? har hört att man kan hälla i lite t-röd i insuget för att se om det läcker från packningen vid ventilerna. funkar det? hur kan man annars kolla det? eller är det rent av kolven som är slut?
Tycker inte det låter så troligt med ventilerna för den började typ hacka och hosta när den dog.
Vad kostar en kolv? dyra så in i helvete klart.. :)
det är en husaberg 400 fe 97:a.
 
Är du SÄKER på att den inte hade kastat in öl i luftburken?
 
HenRRik skrev:
Är du SÄKER på att den inte hade kastat in öl i luftburken?

:3freak FAN! det har jag inte kollat! säg inte att jag rivit hela motorn i onödan! helvete! :död
 
försöker bara va hjälpsam.. men det har man aldrig nåt för.


ska så mkt olja ta sig förbi kolv eller ventiler så ser man felet utan tveksamheter.


ha så kul
 
Husa

Daniel du säger att det är relativt lätt att åtgärda picup
på husan? hur gör man? har en husqy där motorn är i sär
måste väl vara samma fenomen på den om man slangar?

T
 
Taylor skrev:
Daniel du säger att det är relativt lätt att åtgärda picup
på husan? hur gör man? har en husqy där motorn är i sär
måste väl vara samma fenomen på den om man slangar?

T

Nja, jag sa inte att det var okomplicerat på en Husa. På de flesta sporthojar är det det dock då de oftast har en ganska öppen sump i botten av motorn.

Jag har aldrig funderat på detta angående Husorna faktiskt men då en stor del av smörjningen åstadkoms av att kamkedjan stänker upp oljan i toppen tex så blir det nog inte så lätt. En ganska vanlig skada vid riktigt långa slangningar är att kammarna går ner sig och vipplagrerna skär.
Och, ja Huskysarna är känsliga också men inte lika av någon anledning.

Ah, kolven t Husan går på lite över 3000 tror jag. Det var nån som frågade va? Lyckades du horna bort reporna ur cylindern så var det precis i tid som du upptäckte det för övrigt annars hade de snabbt blivit allvarligare, de flesta kollar detta för sent och får sålunda byta cylindern också. Sätt inte i en repad kolv igen. Då de flesta som kan slanga repar sina kolvar ganska snabbt så har jag fått byta många cylindrar. Sura pengar. Men som sagt var, problemet är att man mycket sällan får så allvarliga problem att man ens anar vilket skick kolv och cylinder faktiskt är i om man inte kollar då och då. Och det är ju inte så djävla kul om man inte är säker på att det behövs.

Daniel
 
Finns smidda Wössner för runt 2000:- till Husaberg också.Funkade bra i min 400:a.Knåda säljer såna 0271/34075
 
HenRRik skrev:
försöker bara va hjälpsam.. men det har man aldrig nåt för.


ska så mkt olja ta sig förbi kolv eller ventiler så ser man felet utan tveksamheter.


ha så kul

och då är felet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top