Ryggskydds val?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Var o provade 2 olika ryggskydd idag.
Halvarsson track och en Dainese väst.
Båda känns sköna och Halvarsssons har oxå vunnit i test men ändå tyckte jag att en Dainese väst verkar vettigt o där är lite extra dämpande skydd för nyckelben,njurar osv insytt i västen.
Vad skulle ni rekomendera av dessa?
Vad kör ni med för skydd?,vilka skydd använder banförarna?.
Mvh R1 racer

Halvarsson Track

Om sanningen ska fram så stod det mellan de två ryggskenorna för min del också när jag köpte förra sommaren. Det blev till slut Halvarsson track. Eftersom den kändes mycket bekvämare och som du säger för att den vunnit tester.

Den har däremot inte borttagbar svettlapp vilket Dainese skyddet har. Det är en underlig sak med skenan eller kombinationen mellan skenan och skinnstället som gjort att jag inte alltid använder det.

Det är att när jag spänt fast den och dragit på mig skinnstället, sätter mig på hojen och lutar mig framåt så följer inte ryggskenan min ryggs rörelse utan den fastnar. Nästa gång jag sätter mig upp sticker ryggskenan upp från ryggen så att jag inte kan vicka huvudet mer bakåt för hjälmen tar i. Det är en oerhört jobbig sak.

Är det någon annan som upplevt något liknande och som isåfall har en lösning på det? Jag tänkte att man skulle kunna spänna fast något som går mellan benen och att den på så sätt sitter kvar, men det känns på tok för avancerat eller dumt. Måste finnas en lösning.

Jag har tvådelat skinnställ som sitter lite hårdare runt magen/ryggen. Har du helställ är det nog inga problem som helst! Är annars jätteskönt att använda, har lyckats fästa det riktigt några gånger.

Vet inte vad du ska köpa men köp det du tycker känns bäst.

Mvh Ken

rekomenderar bara att du väljer en i väst utförande, har den bara selen så är det lätt att den halkar rundor... dessutom kand et va svårt o kränga på stället utan på :va

Köp inte väst, man dör av värmeslag en varm dag. Vanliga (exempelvis Dainese) ryggskydd med axelremmar och njurbälte funkar perfekt; man känner inte att man har det på sig.

Om ryggskyddet åker upp i nacken och stör, är det sannolikt för stort.

valmers skrev:
Har för mig att det är minsta Track-storleken på mitt. Och jag tror att det är för att det fastnar i byxorna, men går det att lösa? Förutom att skaffa helställ förstås :brinnerup

Edit. Du har nog rätt, det är en storlek för stort. Shit, det är medium. Visste att jag inte skulle lyssnat på killen i affären. Har gått runt med det ett tag nu så och känt efter. Ingen som har ett Track small som vill byta till medium? :D

Last edited:
valmers skrev:
Köp inte väst, man dör av värmeslag en varm dag. Vanliga (exempelvis Dainese) ryggskydd med axelremmar och njurbälte funkar perfekt; man känner inte att man har det på sig.

Och jag som hade tänkt köpa väst.. :4skrika
Hade inte tänkt på att det kan bli värmare..

*tack för tipset*

/Lännström

Jag kör med Daineses väst och det fungerar bra. Är det riktigt varmt ute så skippar man bara att ta på sig t-shirten under och kör med bara västen.

På min väst så sprättade jag upp de två översta "kotorna" och tog ur den mjuka stoppning som fanns där eftersom det blev för tajt i halsöppningen på skinnstället, och jag har fått höra att det är många som gör likadant.

Penguin skrev:
Jag kör med Daineses väst och det fungerar bra. Är det riktigt varmt ute så skippar man bara att ta på sig t-shirten under och kör med bara västen.

På min väst så sprättade jag upp de två översta "kotorna" och tog ur den mjuka stoppning som fanns där eftersom det blev för tajt i halsöppningen på skinnstället, och jag har fått höra att det är många som gör likadant.

Aha, det kan vara därför mitt ställ oxå e tajt i halsen.

Ska testa att göra likadant.

Dainese Safetyvest. Finns hos de flesta handlare som säljer Dainese. Kostar väl i runda slängar 1800 pix.

Tjena. är också en stor fan av dajnis västen. jag provad lite olika men tyckte att västen följer med riktigt bra under stället. sitter där det ska sitta. Har en tendens att glida upp lite när man tar på sig helstället men det fixar man lätt till. sen sitter det där det ska sitta hela tiden. och i sommar kan man ha det som ett klädplagg. typ inget under västen.

Jag rekomenderar dig varmt att välja en sån. :tummenupp

Brukar köra med bara västen på sommaren. Det är faktiskt jäkligt skönt. I och med att den inte är slät på insidan av själva skyddet så kan luften cirkulera lite på ryggen, vilket förhindrar den annars rätt så kraftiga svettningen som upstår om man har en tröja under...

Jag är helnöjd med min Diainese väst, har ibland samma problem med att det blir trångt i halsen, men det beror bara på att västen ibland kan glida upp när man kränger på sig stället.... Men jag ska nog prova det där trixet med tt ta bort skummgummit i nacken... :tummenupp

Brandgul skrev:
Aha, det kan vara därför mitt ställ oxå e tajt i halsen.

Ska testa att göra likadant.

Jag också! Har en likadan som är trång i halsen också! :fyllisar

Jag använder min väst till enduro och ett valigt "dajnis" skydd på gata.

Hade också problem med det vanliga skyddet eftersom jag köpte large på längden men medium runt magen. Det stack upp och slog i hjälmen efter lite aktiv körning.
Som tur var bytte jag skyddet innan det var svettigt till ett som är small på höjden, men large runt magen... gjort att passa feta damer antar jag.... men det var det enda dom hade, så jag får vira det runt magen. Och trotts allt, det funkar bra!

Dajnisses väst har jag, funkar jättebra åsså ser man ju sexy ut med den..

Jag åker med Dainese-västen. Känns mycket bra trycker jag, tänker inte alls på den när jag kör. Inte så varm som jag trodde heller men visst, den håller en eventuell tröja klistrad mot kroppen.

Har gått omkull en gång (slog över) med den på mig. Visserligen i ganska låg fart men jag hade inga känningar i överkroppen. Måste ha landat på typ ryggen och sedan rullat.

Finns dock en nackdel. Det spänner efter att man suttit på McDonalds, samvetet gör sig påminnt direkt :)

GSXR1100R skrev:
Dajnisses väst har jag, funkar jättebra åsså ser man ju sexy ut med den..
Hade de storleken XXS på längden och XXXL på bredden, eller fick du specialbeställa?

Ni snackar asså om Dainese Gilet space 2??
Enda västen ja hittade på hemsidan. Jävla Flash sida :4skrika

dainesea_gilspace.gif

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...