Ryggskydd

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Har tänkt skaffa mig ett ryggskydd de närmsta dagarna. Har kollat lite på Halvarssons "mjuka" skydd och det ser vettigt ut men Large är aningens för kort för mina 193cm.

nån som har nåt annat bra att rekomendera?

Rekommenderar track-skyddet.

Annars måste jag säga att Knox har fina skydd, även lite större i storlekarna.

Jag kör med Dainese Wave. Sitter som gjutet och är dessutom ventilerat. Åker inte en meter utan det!
Storlekarna vet jag inte mycket om men jag tror faktiskt det är large på mitt, och jag är bara 180 cm..

Skulle jag köpa nytt ryggskydd så skulle jag köpa Alpinestars nya modell!! :yoparty :yoparty :yoparty
image.asp

Halvarssons "Track" finns inte större än L vad jag kan se och den är decimetern för kort.

nepp, har inget annat val än att lita på säljaren i butiken. Jag har inte lyckats hitta nån tabell över rekomenderad längd för den heller

Hur mycket av din rygg täcker skyddet?

Så här ska enligt daineses webbsida ett dainese wave sitta:
1875763_2_z.jpg

Jag kör med Dainese Wave. Sitter som gjutet och är dessutom ventilerat. Åker inte en meter utan det!
Storlekarna vet jag inte mycket om men jag tror faktiskt det är large på mitt, och jag är bara 180 cm..

Large är bara omfånget på Dainese modellerna, alltså runt magen..
Det är siffran som avgör rygglängden. S = kortaste, för de flesta damerna. 1 = för de lite längre 2= ännu längre 3 = längst. Dessutom har de fått tillägssiffran 1 före nu för tiden. Det är att livremmen är bredare, för bättre fäste. Ex på storlek: 12 M = 1 betyer livremmen är bredare, 2 är längden och M är medium för omfånget runt magen.

Det är alltså tillägget efter siffrora som avgör omfånget, medium och large är vanligast.

Lidls egna för 299kr har fått smaka asfalt med mig några gånger. Kommer inte ihåg vad det hette men jag har för mig det rimmade på gay eller något annat lustigt. Jag lever och har inga ryggskador. Det blir lite skrapat men funktionaliteten är helt ok ändå. Nu är det sönderklippt! :mad:

Våga vägra wave

Bortsett från att Dainese fan inte kan göra kardborre som håller på några av sina prylar så är jag jäkligt nöjd med Waven. Sitter bra och är sval och skönt, jag märker inte att jag har det på mig.

Hade för mig att de kommit med en ny modell med ännu bättre ventilation nu, men hittar den inte på deras hemsida.

Halvarssons "Track" finns inte större än L vad jag kan se och den är decimetern för kort.

Synd, för det är jäkligt bra. Jag provade mitt på Kinnekulle i somras (lowsider i runt 120) och det var hur lugnt som hellst :) :tummenupp
Enda nackdelen är väl att det kan bli aningen varmt när vädret är "för fint", men det är det lätt värt.

när jag provade Track så började självaste skydded ungefär vid 4e räfflan uppifrån om man jämför med Wave

Spyke har några överjävligt långa modeller och även Spidi, kan vara värt att kika på. Däremot tror jag fortfarande att du/försäljaren vill att skyddet ska täcka ända ned till svanskotan, vilket givetvis inte är fallet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa